Gå til innhold

Skjebnen til IKT-servicefag blir avgjort i disse dager


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Mye rør her.

Må nesten be bortimot samtlige lese seg opp på læreplan for VG2 og VG3 Dataelektroniker som bygger på VG1 elektro. Disse to årene kan fint levere det bransjen trenger. Det faller i grunn på læreren. I Hedmark fylke har Dataelektronikere radert ut IKT-faget i lærlingerekruttering. Det er knapt en bedrift som tar inn IKT-lærlinger. Hovedårsaken er kompetanse og helhetsforståelse.

 

17-åringen som uttaler seg vet ikke bedre, og har heller ikke sett et treårig løp på elektro fra innsiden men han uttaler seg likevel. Han har i hvert fall mot.

 

17-åringen her, vg1 løpet mitt tok jeg elektrofag vg1, derfor er jeg kritisk, det er ikke mye felles faglig slektskap mellom IKT-servicefag vg2 og elektrofag vg1 etter min mening og mange andre ink lærerne mine og andre elever

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mye rør her.

Må nesten be bortimot samtlige lese seg opp på læreplan for VG2 og VG3 Dataelektroniker som bygger på VG1 elektro. Disse to årene kan fint levere det bransjen trenger. Det faller i grunn på læreren. I Hedmark fylke har Dataelektronikere radert ut IKT-faget i lærlingerekruttering. Det er knapt en bedrift som tar inn IKT-lærlinger. Hovedårsaken er kompetanse og helhetsforståelse.

 

17-åringen som uttaler seg vet ikke bedre, og har heller ikke sett et treårig løp på elektro fra innsiden men han uttaler seg likevel. Han har i hvert fall mot.

17-åringen her, vg1 løpet mitt tok jeg elektrofag vg1, derfor er jeg kritisk, det er ikke mye felles faglig slektskap mellom IKT-servicefag vg2 og elektrofag vg1 etter min mening og mange andre ink lærerne mine og andre elever

 

 

Du går kanskje ikke i Hedmark?

 

Opplegget er forskjellig fra skole til skole og fylke til fylke. :-)

 

Jeg gikk på Hamar Katedralskole og der var opplegget rundt dataelektronikerfaget veldig bra. 

På VG1 Elektro lærte vi både grunnleggende IKT (Data- og elektronikksystemer) i tillegg til at det var valgfag (Prosjekt til fordypning(?)) Der vi kunne velge mer IT. Husker ikke om det var programmering eller Linux første året.

 

Når jeg ser på timeoversikten var det 365 timer med Data- og elektronikksystemer + Prosjekt til fordypning og det var 280 timer med elenergi og automatiseringssystemer på VG1 elektro. Så en mye større andel "IKT relaterte" emner enn hva man skulle tro (hvis man velger IT i prosjekt i fordypning så klart).

 

Edit:

Omfang i timer pr programfag på VG1 Elektro (på mitt vitnemål)

140 Elenergi

140 Automatiseringssystemer

197 Data- og Elektronikksystemer

168 Prosjekt til fordypning

Endret av oyvindlw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mye rør her.

Må nesten be bortimot samtlige lese seg opp på læreplan for VG2 og VG3 Dataelektroniker som bygger på VG1 elektro. Disse to årene kan fint levere det bransjen trenger. Det faller i grunn på læreren. I Hedmark fylke har Dataelektronikere radert ut IKT-faget i lærlingerekruttering. Det er knapt en bedrift som tar inn IKT-lærlinger. Hovedårsaken er kompetanse og helhetsforståelse.

 

17-åringen som uttaler seg vet ikke bedre, og har heller ikke sett et treårig løp på elektro fra innsiden men han uttaler seg likevel. Han har i hvert fall mot.

17-åringen her, vg1 løpet mitt tok jeg elektrofag vg1, derfor er jeg kritisk, det er ikke mye felles faglig slektskap mellom IKT-servicefag vg2 og elektrofag vg1 etter min mening og mange andre ink lærerne mine og andre elever

 

 

Du går kanskje ikke i Hedmark?

 

Opplegget er forskjellig fra skole til skole og fylke til fylke. :-)

 

Jeg gikk på Hamar Katedralskole og der var opplegget rundt dataelektronikerfaget veldig bra. 

På VG1 Elektro lærte vi både grunnleggende IKT (Data- og elektronikksystemer) i tillegg til at det var valgfag (Prosjekt til fordypning(?)) Der vi kunne velge mer IT. Husker ikke om det var programmering eller Linux første året.

 

Når jeg ser på timeoversikten var det 365 timer med Data- og elektronikksystemer + Prosjekt til fordypning og det var 280 timer med elenergi og automatiseringssystemer på VG1 elektro. Så en mye større andel "IKT relaterte" emner enn hva man skulle tro (hvis man velger IT i prosjekt i fordypning så klart).

 

Edit:

Omfang i timer pr programfag på VG1 Elektro (på mitt vitnemål)

140 Elenergi

140 Automatiseringssystemer

197 Data- og Elektronikksystemer

168 Prosjekt til fordypning

 

 

Det er nok i denne retningen det hele bør utvikle seg og da vil IKT servicefag kanskje kunne "passe inn" i forhold til elektrofagene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

17-åringen stiller seg tvilende til at det finnes noe nevneverdig faglig slektskap mellom IKT-fag og elektro.

 

Dette viser litt av hva som misforstås rundt i landet... kanskje også «mis-undervises».. Hamar katedralskole har gjort det hele riktig, og er et godt eksempel på hvordan det er mulig med en god, yrkesrettet utdannelse. De burde være departementet og statsrådens ledestjerne!

 

Mange tror at vg1 elektro, bare utdanner elektrikere. Det er en total misforståelse. 17-åringen forstår heller ikke dybden i IKT faget, med sin uttalelse. Med unntak av å lære 1-linjetjeneste, er innholdet på VG2 Data og Elektronikk minst på høyde med IKT-servicefag. Den store ulempen til denne linja (med unntak av på Hamar), er at noen andre bruker IKT navnet... Kanskje man kunne fått fagbrev IKT fra denne linja også? Det er som nevnt mer enn 1-linje i dette faget...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

17-åringen stiller seg tvilende til at det finnes noe nevneverdig faglig slektskap mellom IKT-fag og elektro.

 

Dette viser litt av hva som misforstås rundt i landet... kanskje også «mis-undervises».. Hamar katedralskole har gjort det hele riktig, og er et godt eksempel på hvordan det er mulig med en god, yrkesrettet utdannelse. De burde være departementet og statsrådens ledestjerne!

 

Mange tror at vg1 elektro, bare utdanner elektrikere. Det er en total misforståelse. 17-åringen forstår heller ikke dybden i IKT faget, med sin uttalelse. Med unntak av å lære 1-linjetjeneste, er innholdet på VG2 Data og Elektronikk minst på høyde med IKT-servicefag. Den store ulempen til denne linja (med unntak av på Hamar), er at noen andre bruker IKT navnet... Kanskje man kunne fått fagbrev IKT fra denne linja også? Det er som nevnt mer enn 1-linje i dette faget...

 

For de fleste IKT-jobbene er alt med elektro tilnærmet ubrukelig, enten er det så enkelt og billig at man ikke trenger noe spesiell kunnskap eller så er det så komplekst og dyrt at man setter ut hele jobben til ett annet firma. Foruten det er det også uheldig å pålegge alle på elektro å lære om brukerstøtte, it-administrative oppgaver og holde opplæring.

 

Og detter kommer fra en med elektro utdanning som har jobbet i IKT i over 15 år, så jeg har en del erfaring på området.

 

Jeg mener det ikke er nok overlapp til at man kan sette sammen fagene, ja i begge trenger man noe kunnskap om data og nettverk men det er veldig forskjellige ting som er nyttig for den første jobben man får etter fagbrev.

Lenke til kommentar

Hvor mye Azure, Powershell, Fiber SAN, PowerCLI, VMWare, Vmotion, JAVA, HTML, Python, PaloAlto, ITIL, Windows Server, SharePoint, HTML Canvas for å nevne et veldig lite utvalg av dette gigantiske IT feltet, har de eller kommer de til å ha på VG1 Elektro? Etter 25 år i yrkeslivet der jeg har jobbet tett inn mot elektrobransjen så er min klare erfaring dette: Et bygg bygges, i dette bygget er det en rekke svakstrømsinstallasjoner/byggautomasjon (ITV, adgangskontroll, lysstyring, ventilasjonsstyring, spredenett fiber/kobber, brannanlegg m.m). Dette er installasjoner som jeg så mer og mer ble utført av ansatte med montørpapirer (gruppe L), der ledelsen kurset disse opp til også å ta disse svakstrømsjobbene..hvorfor? Jo, en slipper å sende to ansatte ut på slike jobber, elektrikere tar alt fra sterkstrøm til idriftsettelse. I de tilfeller dette ble for avansert så hadde vi ofte avtaler med produsent om å komme en dag å idriftsette/konfiguerer disse anleggene. Penger spart for kunde og elektrobedrift. Denne praksisen har bidratt mye til at antall lærlinger i dataelektronikerfaget har stupt. En må IKKE blande dette faget med det rene IT faget som de lever av i feks IBM, VMWare, Microsoft, ATEA, EVRY, Tieto, Capgemini m.fl. Det er IT på systemnivå (bakom systemene) vi snakker om her, ikke brukernivå. IKT-Servicefag er etter min erfaring en fantastisk arena for å imøtekomme denne rene IT sektoren, og det vil bli en utrolig bra styrking at denne linjen kunne blitt 2 årig! Elektrobransjen trenger mer IT kunnskap, ikke tvil om det (alle fag trenger det), men la oss få på plass et fullverdig rent IT løp på IKT-Servicefag slik at egenarten til faget tas på alvor. Til slutt må det nevnes at høringssvarene i denne saken er unisont imot å legge IT utdanningen under Elektro VG1. Store IT selskaper, organisasjoner og andre har sagt klart ifra om dette. Lytt til bransjen og  ta IT sektoren på alvor, få på plass et rent IT løp gjennom hele VGS!

Endret av JJTBSLVL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel hele "det gigantiske IT feltet" hviler da allikevel på noen forholdsvis enkle felles tekniske grunnprinsipper, som en del leverandører forsøker å kommersialisere på forskjellig måte. Jeg ville personlig heller valgt ulike typer OpenSource løsninger for å lære meg eller å lære bort disse tekniske grunnprinsippene. Man jobber nok ikke så mye med dette på VG1 elektrofag i dag, og kanskje heller ikke så mye innenfor VG2, IKT driftsfag, men man skulle kanskje ha gjort det. 

 

Når kommer avgjørelsen om "fagenes framtid"? Noen som vet?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg ville personlig heller valgt ulike typer OpenSource løsninger for å lære meg eller å lære bort disse tekniske grunnprinsippene. Man jobber nok ikke så mye med dette på VG1 elektrofag i dag, og kanskje heller ikke så mye innenfor VG2, IKT driftsfag, men man skulle kanskje ha gjort det. 

 

Vi snakker veldig kort tid fra elevene kommer inn, til det forventes at de gjør en jobb de blir betalt for. Da er det ganske ambisiøst å forvente at de skal evne å "oversette" tekniske grunnprinsipper til faktisk, praktisk arbeid i et system på denne tiden... Erfaringsvis er dette for ambisiøst, både på elektro og IKT.

 

Dette er "håndverkere", de forventes å kunne utføre arbeid på dagens systemer, og følge utviklingen av de systemene de jobber på, men ikke nødvendigvis forstå alle grunnprinsippene som ligger under. Noe må de naturligvis ha, og selv om de ikke nødvendigvis forstår alt når det blir gjennomgått/undervist, vil mange få store aha-opplevelser senere når de forstår de underliggende prinsippene. Så er ikke mot at man skal bruke tid på å snakke om dem, men skal undervisningen ha noen reell nytteverdi på kort sikt (som er helt avgjørende for at bedrifter skal ta inn lærlinger), må de også kunne gjøre en jobb...

 

Så må nødvendigvis lærerne også gjøre et representativt utvalg, basert på 1) hva bedriftene trenger, 2) hva de selv er i stand til å undervise og 3) hva elevene er i stand til å tilegne seg av kunnskap. Det er mer krevende enn man skulle tro - og noen ganger bommer selv de flinkeste lærerne.

Lenke til kommentar

I dag så kan jo elevene komme inn på VG2 IKT servicefag fra VG1 Service og samferdsel som så vidt jeg kan se ikke inneholder noe om IKT i det hele tatt.

 

https://www.udir.no/kl06/SSA1-02/Hele/Kompetansemaal

 

Dessuten så kan de gjennomføre såkalte kryssløp for eksempel fra VG1 TIP (Mekaniske fag) eller VG1 elektro.

 

Av disse 3 nevnte variantene så ville jeg tro at et VG1 med en kraftig forbedret IT opplæring i forhold til dagens nivå, kanskje skulle kunne fungere bra. (Alle VG1 utdanninger kvalifiserer jo i dag for opptak på VG2 IKT servicefag.)

 

Ellers så er det "min tro på saken" at det ikke vil være nok å lære å være "en håndverker som trykker på knapper". Det som først og fremst er viktig, det er å forstå de grunnleggende tekniske prinsippene som ligger bak de praktiske handlingene.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal avslutte med å oppsummere hva bransjen opplever i regionen der jeg jobber - jeg jobber forøvrig med koordinering av elever mellom videregående skole og lærebedrifter - og det er at elevene som fullfører 3 år på elektro, herunder VG2 Data og elektronikk og VG3 Dataelektroniker, har en langt bedre helhetlig forståelse og nødvendig grunnkompetanse for å mestre arbeidslivet enn IKT-elevene.

Dette er elever som har gått inn i store nasjonale og multinasjonale bedrifter, og leverer svært godt.

For å gå tilbake til første innlegget mitt så handler det om hvilke lærere man har, hva man putter inn i særlig VG2 og VG3, samt at man får elevene på et nivå der de virkelig har lært seg å lære.

Endret av Switch(config)#
Lenke til kommentar

Tja .. Dagens læreplan for VG2 IKT-Servicefag inneholder jo ikke så veldig mye konkret. Når man kikker på den eksamensoppgaven som ble gitt sist vår, så dreier det seg om 3 oppgaver:

 

1. Fortelle litt om hvordan IKT seksjonen i en bedrift kan være organisert.

2. Forslag om å redusere kostnadene for IKT driften i en bedrift.

3. Utarbeide et lite kurs om datasikkerhet.

 

Dette virker jo nokså "enkelt", og man skulle jo kanskje tro at "bransjen" skulle ha behov for noe mer "teknisk dybdekunnskap".

 

Et annet fag der det også er behov for "IKT teknisk dybdekunnskap" det er jo automatikerfaget, som i dag normalt har 3 år i skole, men der "den IKT tekniske dybdekunnskapen" kanskje har lett for å bli liggende på et litt enklere nivå enn "bransjens behov".

 

Hvis man ser på oppbyggingen av og den tekniske virkemåten til teknisk anlegg for "industriell automasjon" og "kontorautomasjon" så er det jo mye de samme tekniske grunnprinsippene som går igjen.

 

Hvis man for eksempel skal fjernstyre en havbunnsinstallasjon i nordsjøen eller et annet industrielt prosessanlegg, så må man jo nødvendigvis forstå hvordan det skal fungere, for å få det til å fungere. 

 

Man skulle kanskje tro at dersom man "samlet ressursene" til en felles IKT teknisk utdanning, som bør starte på VG1, så kunne man få det faglige nivået opp til det nivå der det bør være, både for elektro og IKT bransjen.

 

Et annet fag som jo også kan nevnes i den forbindelse, det er elektrikerfaget og det som går på intelligente bygninger og bygningsautomasjon.  Hva er for eksempel en Gira HomeServer annet enn en Linux server med noe "KNX småfiks". Hvorfor skulle en elektriker i dag ikke kunne denne teknologien?

 

https://www.gira.com/en/gebaeudetechnik/systeme/knx-eib_system/knx-produkte/server/homeserver.html

 

Da bør "teknisk IKT" og "teknisk forståelse" komme inn fra VG1 og dette prinsippet bør ligge til grunn for et tre årig løp, som ignen legger videre til rette for "prinsippet for livslang læring".  

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...