SAGE Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Harddisken min låste seg plutselig og kom med noen stygge tyggelyder. Etter endel venting så restartet jeg og chkdsk kom opp, men greidde ikke å fikse noenting. Har nå satt den inn i en maskin med en anna harddisk og booter på den. System-partisjonen har jeg fjernet, så nå sitter jeg igjen med to partisjoner på problemdisken og en system-partisjon på den nye. Alle partisjonene kommer opp i XP og jeg får tilgang til en av de to på problemdisken, men når jeg prøver å komme inn på den andre så blir det masse tyggelyder igjen en stund før XP sier at partisjonen ikke er formatert.....noe det forresten ikke klarer å gjøre. Jeg tror at det må vere "master boot record"-filene som er ødelagt på den partisjonen iogmed at den fysisk dukker opp, men XP klarer ikke å komme inn. Harddisken kan iallefall ikke vere fullstendig ødelagt når jeg får tilgang til den ene partisjonen.... Alle filsystemer er i NTFS.. Er det noen som har inngående kjennskap til slike problemer og har noen tips og løsninger som kunne vere til hjelp?? Svært takknemlig for hjelp Lenke til kommentar
IceCool Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 http://www.runtime.org/gdb.htm Redd det du kan å håp på julekalender tilbud på harddisker Lykke til Lenke til kommentar
SAGE Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Takker, men jeg blir ikke helt klok på dette programmet...finner en masse filer på 0KB f.eks. Også nokre bmp-filer på oppimot 1.5GB?Har aldri hatt det jeg.. Ny harddisk er på vei , men jeg skulle absolutt hatt tak i dei 30GB med data som er på den partisjonen... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Den har sansynligvis kræsjet: Hvis du ikke trenger dataene som ligger på den: Og den er mindre enn 2 år: Bruk reklamasjonsretten og få en ny Og den er mer enn 2 år men mindre enn 5: Sjekk om produsentens garantier gjelder og evt bruk den. Og den er mer enn 2 år og garantien ikke gjelder: Kast den, det er billig med en tilsvarende disk nå Hvis du trenger dataene på den: Og dataene dine er verd over 10.000kr: Be IBAS.no ta hånd om den for forsøk på gjenoppretting av dataene. Og dataene dine er verd under 10.000kr: Prøv deg frem med programvaren som ble nevt over her eller f.eks "Easy Recovery". Lenke til kommentar
SAGE Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Greit nok at den har kræsjet, men jeg tviler på om jeg hadde fått tilgang til den ene partisjonen visst den var ødelagt. Kansje det Easy recovery-programmet kan vere til hjelp, takker... Det jeg er ute etter er litt hjelp med "gangen" i dette...hva viser de forskjellige symptomene, skal en kjøre recovery direkte, skal man lage et image av partisjonen, hva betyr masse 0KB's filer, hva betyr 1.5GB BMP-filer...osv,osv. Filene ligger der så lenge jeg ikke har lagt inn noe nytt på partisjonen, så det skal vere mulig å få tak i de.... Endret 11. desember 2003 av SAGE Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Greit nok at den har kræsjet, men jeg tviler på om jeg hadde fått tilgang til den ene partisjonen visst den var ødelagt.Kansje det Easy recovery-programmet kan vere til hjelp, takker... Det jeg er ute etter er litt hjelp med "gangen" i dette...hva viser de forskjellige symptomene, skal en kjøre recovery direkte, skal man lage et image av partisjonen, hva betyr masse 0KB's filer, hva betyr 1.5GB BMP-filer...osv,osv. Filene ligger der så lenge jeg ikke har lagt inn noe nytt på partisjonen, så det skal vere mulig å få tak i de.... Vær oppmerksom på hva en kræsj er for noe. Det er en mekanisk feil i harddisken og betyr som oftest at et lesehode har kommet ut av posisjon og skraper overflaten på den ene disken. Jo mer du bruker eller prøver recovery på disken jo mer skraper det defekte lesehodet opp, og det flyr små metallspon/støv rundt i disken som har lett for å feste seg mellom de andre lesehodene og platene. Jo mer du prøver jo mer ødelegger du. Hvis dataene er veldig verdifulle skrur man av disken med en gang og sender til IBAS. Hvis man ikke har råd til det, men vil gjøre et forsøk selv så er det strøst sjanse første gangen man prøver. Man kan jo prøve flere ganger men sjansene for å redde data synker kontinuerlig når disken spinner. Det at filer plutselig er 0kB eller har fått bmp-etternavn er sansynligvis delvis ødelagte filer. Forhåpentlig er det FAT som er delvis ødelagt, slik at en deep recovery med "Easy Recovery" kanskje fungerer på de filene som ikke er fragmenterte. Kan ikke annet enn å ønske deg lykke til og håpe at dette vekker oppmerksomheten til andre på forumet som ikke har noen regelmessig backup. Synd, jeg skal ikke mobbe deg for det, men backup kunne faktisk reddet deg. "Den smarteste viten er etterpåklokskapen" eller noe sånnt. Lenke til kommentar
SAGE Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Ok, forstår hva du mener nå, fin oppklaring. Håpet er at jeg klarer å få tilbake mbr-filene og partition-table-filene som trengs for å kunne få tilgang...disse filene skal det automatisk vere en backup av i slutten av hver partisjon. Da kunne jeg kansje få formatert disken også. Har en mistanke om at problemene kom fordi partisjonen ble stappe full Får prøve, går det til ****** så går det til ******.... Skal ha meg en ekstern harddisk nå som ren backup-disk, det er sikkert!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå