tommyb Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Norge: Vanlig golf - 281 100 NOK E-golf - 326 700 NOK Forskjell - 16%. La merke til dette dag jeg kjøpte elektrisk KIA Soul for et par år siden. På KIA siden var EL varianten rimeligere enn en tilsvarende fosilvariant (selv om jeg ikke klarte å finne en fosil variant med eksakt samme utstyrsnivå). Dette er jo interessant. Selv om også de tallene blir annerledes hvis man ser på pris før MVA. Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Økt rekkevidde er bra det, men det er ikke flere kombikupéer i C-segmentet vi har behov for. Det markedet trenger for å gå fullt elektrisk er fullskala familiebiler i D-segmentet og opp. Det finnes ikke biler for meningmann i det segmentet (Tesla er en dyr premiumbil som konkurrerer med luksusbiler i alle andre land enn i Norge). At ID har innvendig plass som en Passat og at det kommer en el-Passat i begynnelsen av 2020-tiåret tyder på en ting: de har vært flinke til å pakke batteripakken på ID og at benplassen vil være bra bak, men den vil fremdeles ha liten bagasjeplass. Det hadde ikke vært behov for el-Passaten hvis bagasjeplassen var like bra som en Passat også. Ring meg når jeg kan kjøpe en elektrisk ID Passat (eller aller helst et annet merke enn VAG). I mellomtiden klarer jeg med den elektriske kombikupéen jeg har i dag. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 (endret) Økt rekkevidde er bra det, men det er ikke flere kombikupéer i C-segmentet vi har behov for. Jeg er helt enig, men vi er også flinke å påpeke dette hver gang det kommer en ny modell. Skrev det sist i forrige uke. Forøvrig er det litt spredning på vei. Vi har et par blikkbokser, som Kangoo Maxi Z.E., og det kommer noen elektriske SUVer, selv om disse foreløpig ser ut til å konkurrere mest med Model X. Kia Niro EV blir nok en lavere pris, men den er vel også bare en småbil jekka opp noen cm. Enn så lenge så kjører jeg rundt i en av to stasjonsvogner. De er ikke elektriske. Endret 17. januar 2018 av tommyb 1 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Tyskland: Vanlig golf - 18.075 EUR ID - 30.000 EUR E-golf - 35.900 EUR Meh. Startprisen på e-Golfen er grovt regna 99% dyrere, og IDen 66% dyrere. Det er mye snakk om redusert kompleksitet, men den kommer altså ikke kjøperen til gode. Ennå? Burde ikke masseproduksjonsfordelene ha slått inn når denne er i salg? Norge: Vanlig golf - 281 100 NOK E-golf - 326 700 NOK Forskjell - 16%. Langt mer spiselig. Her vises det tydelig hvor viktig MVA-fritaket er for konkurranseevnen til elektriske biler. Som om vi ikke visste det fra før. Du må i det minste justere for utstyrsnivå og sammenligne med en DSG-versjon. En kjip ribba manuell golf med 85 hester blir for dumt. Jeg forutså den kommentaren, jeg vet at e-Golfen har bedre utstyrsnivå. Men jeg trenger slett ikke justere for utstyrsnivå. Startprisen er et konkret tall som viser hvor innslagspunktet er for at folk kan kjøpe en Golf, eller en e-Golf. Det betyr at man må ha 66% mer penger i banken for å få en VW-bil i 2021-penger enn man måtte i 2018-penger. Det er en annen øvelse å finne en e-Golf og en Golf som har så nært utstyrsnivå som mulig, og sammenligne pris for likere epler og pærer. Men da bør man jo også forsøke finne to som har omtrent lik ytelse og egenskaper ellers også? Det får noen andre gjøre. Jeg ser at bilparken kommer til å bli dyrere i snitt, og påpeker dette. Den kommer ikke til å bli mer enn marginalt dyrere i snitt her i Norge. Innstegsmodellene finnes bare for at man skal kunne markedsføre bilen som billig. Det er "ingen" som kjøper dem. Nordmenn er så utstyrskåte at de tradisjonelt sett har valgt en strikkmotor og et av de høyeste utstyrsnivåene (paradoksalt nok). Ellers i Europa er de mer opptatt av motor enn utstyr, men heller ikke der er det normalt å kunne stappe en stor motor i innstegsmodellen. Innstegsmodellene er som oftest forbeholdt kjipeste motor og girkasse. En annen stor europeisk bilprodusent (trenger ikke oute dem) selger ikke engang den billigste modellen i den norske prislisten. Du "må" velge minimum den som er nest lavest på utstyrslisten. Skal du for øvrig sammenligne ytelser som du hinter til at man også må ta høyde for, så vil en bensinbil bli veldig mye dyrere i Norge enn elbilen. For å få Egolf-ytelser i en vanlig Golf må man vel ha minimum GTI-varianten (ikke GTD eller GTE) fordi Egolfen sparker så bra i starten. Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Skal en dømme etter utseende og rekkevidde vil det bli vedig bra. Finere enn noe annet fra vw VW har hatt mange fine konseptbiler de Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Norge: Vanlig golf - 281 100 NOK E-golf - 326 700 NOK Forskjell - 16%. La merke til dette dag jeg kjøpte elektrisk KIA Soul for et par år siden. På KIA siden var EL varianten rimeligere enn en tilsvarende fosilvariant (selv om jeg ikke klarte å finne en fosil variant med eksakt samme utstyrsnivå). Har Møller mistenkt for å stikke mer av elbil intensivene i egen lomme, mens KIA lar de komme kunden tilgode. Ikke så rart, egentlig. VW har desidert størst markedsandel i Norge og Møller trenger derfor ikke være like aggressive i prissettingen. Hvor mange KIA ble egentlig solgt med forbrenningsmotor? Vil tippe at det ikke var så veldig mange. Det er bare å se på antall Soul på Finn (EL = 139 stk fra 2015-18, bensin/diesel = 23 stk fra 2014-17). I 2018 er det ikke mulig å få kjøpt modellen med annet enn elmotor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå