Gå til innhold

Volkswagens første rene elbil kan koste under 300.000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyskland: 

Vanlig golf - 18.075 EUR

ID - 30.000 EUR

E-golf - 35.900 EUR

 

Meh. Startprisen på e-Golfen er grovt regna 99% dyrere, og IDen 66% dyrere. 

Det er mye snakk om redusert kompleksitet, men den kommer altså ikke kjøperen til gode. Ennå? 

Burde ikke masseproduksjonsfordelene ha slått inn når denne er i salg? 

 

Norge: 

Vanlig golf - 281 100 NOK
E-golf - 326 700 NOK

Forskjell - 16%. 

 

Langt mer spiselig. Her vises det tydelig hvor viktig MVA-fritaket er for konkurranseevnen til elektriske biler. Som om vi ikke visste det fra før. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tyskland: 

Vanlig golf - 18.075 EUR

ID - 30.000 EUR

E-golf - 35.900 EUR

 

Meh. Startprisen på e-Golfen er grovt regna 99% dyrere, og IDen 66% dyrere. 

Det er mye snakk om redusert kompleksitet, men den kommer altså ikke kjøperen til gode. Ennå? 

Burde ikke masseproduksjonsfordelene ha slått inn når denne er i salg? 

 

Norge: 

Vanlig golf - 281 100 NOK

E-golf - 326 700 NOK

Forskjell - 16%. 

 

Langt mer spiselig. Her vises det tydelig hvor viktig MVA-fritaket er for konkurranseevnen til elektriske biler. Som om vi ikke visste det fra før. 

 

Du må i det minste justere for utstyrsnivå og sammenligne med en DSG-versjon. En kjip ribba manuell golf med 85 hester blir for dumt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror de kan gå vesentlig lavere. Om golfen starter på 18k€ og de sparer 3k€ å fjerne bensinmotoren og så legger til en elektromotor til 1k€, kraftelektronikk for 2k€ og et batteri til 4k€ så burde de havne på rundt 22 k€ til sammen. Husk at 18 k€ allerede inkluderer avanse til både WV og salgskjeden så man trenger ikke regne inn ytterligere avanse.

 

Batteriprisen baserer jeg på Fisker sine nylige påstander om at de har gode faststoffbatterier i fungerende prototyper (Fisker eMotion) som skal kunne masseproduseres i 2020 til 65 $/kWh.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror de kan gå vesentlig lavere. Om golfen starter på 18k€ og de sparer 3k€ å fjerne bensinmotoren og så legger til en elektromotor til 1k€, kraftelektronikk for 2k€ og et batteri til 4k€ så burde de havne på rundt 22 k€ til sammen. Husk at 18 k€ allerede inkluderer avanse til både WV og salgskjeden så man trenger ikke regne inn ytterligere avanse.

Det virker fornuftig.

Lenke til kommentar

 

Tyskland:

Vanlig golf - 18.075 EUR

ID - 30.000 EUR

E-golf - 35.900 EUR

 

Meh. Startprisen på e-Golfen er grovt regna 99% dyrere, og IDen 66% dyrere.

Det er mye snakk om redusert kompleksitet, men den kommer altså ikke kjøperen til gode. Ennå?

Burde ikke masseproduksjonsfordelene ha slått inn når denne er i salg?

 

Norge:

Vanlig golf - 281 100 NOK

E-golf - 326 700 NOK

Forskjell - 16%.

 

Langt mer spiselig. Her vises det tydelig hvor viktig MVA-fritaket er for konkurranseevnen til elektriske biler. Som om vi ikke visste det fra før.

 

Du må i det minste justere for utstyrsnivå og sammenligne med en DSG-versjon. En kjip ribba manuell golf med 85 hester blir for dumt.
En highline med 1.4TSI (92kW/125hk) koster (veiledende) rundt 26.8575€,betydelig billigere enn en e-golf, altså. 1000€ opp finner du utgaven med 1.5TSI ACT bluemotion 96kW/130hk. Dvs at selv da er e-golf 8-9000€ dyrere enn bensinutgaven. Til og med en GTI starter 5000€ under e-golf i pris.
Lenke til kommentar

Hvis de får til en fremtidsgolf med 600 km rekkevidde til under 300 000 vil de drukne i en brottsjø av norske penger. Du kan senke til 500 km og øke til 400 000 og det vil fremdeles bli en suksess. Gi gass, jeg mener watt, VW!

 

Kan vel snart omdøpe VW fra VolksWagen til VoltWagen eller VolksWatt'er om de virkelig satser nå.

 

:-D

 

Stemmer dette så er det bra, selv om jeg ennå er skeptisk til hvor seriøse de er, og faktisk kommer med biler i utgaver som kan erstatte bl.a. Passat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tyskland: 

Vanlig golf - 18.075 EUR

ID - 30.000 EUR

E-golf - 35.900 EUR

 

Meh. Startprisen på e-Golfen er grovt regna 99% dyrere, og IDen 66% dyrere. 

Det er mye snakk om redusert kompleksitet, men den kommer altså ikke kjøperen til gode. Ennå? 

Burde ikke masseproduksjonsfordelene ha slått inn når denne er i salg? 

 

Norge: 

Vanlig golf - 281 100 NOK

E-golf - 326 700 NOK

Forskjell - 16%. 

 

Langt mer spiselig. Her vises det tydelig hvor viktig MVA-fritaket er for konkurranseevnen til elektriske biler. Som om vi ikke visste det fra før. 

Du må i det minste justere for utstyrsnivå og sammenligne med en DSG-versjon. En kjip ribba manuell golf med 85 hester blir for dumt.

 

 

Jeg forutså den kommentaren, jeg vet at e-Golfen har bedre utstyrsnivå. Men jeg trenger slett ikke justere for utstyrsnivå. Startprisen er et konkret tall som viser hvor innslagspunktet er for at folk kan kjøpe en Golf, eller en e-Golf. Det betyr at man må ha 66% mer penger i banken for å få en VW-bil i 2021-penger enn man måtte i 2018-penger. 

 

Det er en annen øvelse å finne en e-Golf og en Golf som har så nært utstyrsnivå som mulig, og sammenligne pris for likere epler og pærer. Men da bør man jo også forsøke finne to som har omtrent lik ytelse og egenskaper ellers også? Det får noen andre gjøre. Jeg ser at bilparken kommer til å bli dyrere i snitt, og påpeker dette.

Lenke til kommentar

Norge: 

Vanlig golf - 281 100 NOK

E-golf - 326 700 NOK

Forskjell - 16%. 

 

La merke til dette dag jeg kjøpte elektrisk KIA Soul for et par år siden. På KIA siden var EL varianten rimeligere enn en tilsvarende fosilvariant (selv om jeg ikke klarte å finne en fosil variant med eksakt samme utstyrsnivå).

 

Har Møller mistenkt for å stikke mer av elbil intensivene i egen lomme, mens KIA lar de komme kunden tilgode.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis de får til en fremtidsgolf med 600 km rekkevidde til under 300 000 vil de drukne i en brottsjø av norske penger. Du kan senke til 500 km og øke til 400 000 og det vil fremdeles bli en suksess. Gi gass, jeg mener watt, VW!

 

Det er ikke nok bilkjøpere i Norge til engang å dekke utviklingskostnadene. Selv om alle kjøpte denne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...