Redaksjonen. Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Leveres fra sommeren 2020.Volkswagens første rene elbil kan koste under 300.000 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 (endret) Under 30.000 euro Dette er like selvfølgelig som at vann er vått. Det er bare å ta en titt på eksisterende og kommende konkurranse for å forstå det. Endret 16. januar 2018 av Simen1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 "Kan" Her tror jeg ikke på noe som helst før bilene ruller på veien. Møller skal også ha sitt for å si det sånn. 3 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Hva er startprisen på vanlig Golf da? Og da mener jeg naturligvis der nede og i Euro, for å få sammenlignbare tall. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 E-golf har en startpris på 35.900 EUR i Tyskland og 326.700 kr i Norge. Under 300.000 kr er absolutt en mulighet. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Tyskland: Vanlig golf - 18.075 EUR ID - 30.000 EUR E-golf - 35.900 EUR Meh. Startprisen på e-Golfen er grovt regna 99% dyrere, og IDen 66% dyrere. Det er mye snakk om redusert kompleksitet, men den kommer altså ikke kjøperen til gode. Ennå? Burde ikke masseproduksjonsfordelene ha slått inn når denne er i salg? Norge: Vanlig golf - 281 100 NOKE-golf - 326 700 NOK Forskjell - 16%. Langt mer spiselig. Her vises det tydelig hvor viktig MVA-fritaket er for konkurranseevnen til elektriske biler. Som om vi ikke visste det fra før. 6 Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Skal en dømme etter utseende og rekkevidde vil det bli vedig bra. Finere enn noe annet fra vw 2 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Hvis de får til en fremtidsgolf med 600 km rekkevidde til under 300 000 vil de drukne i en brottsjø av norske penger. Du kan senke til 500 km og øke til 400 000 og det vil fremdeles bli en suksess. Gi gass, jeg mener watt, VW! 4 Lenke til kommentar
cbrr6 Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Tyskland: Vanlig golf - 18.075 EUR ID - 30.000 EUR E-golf - 35.900 EUR Meh. Startprisen på e-Golfen er grovt regna 99% dyrere, og IDen 66% dyrere. Det er mye snakk om redusert kompleksitet, men den kommer altså ikke kjøperen til gode. Ennå? Burde ikke masseproduksjonsfordelene ha slått inn når denne er i salg? Norge: Vanlig golf - 281 100 NOK E-golf - 326 700 NOK Forskjell - 16%. Langt mer spiselig. Her vises det tydelig hvor viktig MVA-fritaket er for konkurranseevnen til elektriske biler. Som om vi ikke visste det fra før. Du må i det minste justere for utstyrsnivå og sammenligne med en DSG-versjon. En kjip ribba manuell golf med 85 hester blir for dumt. 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Dette var oppløftende, både pris og kjørelengde. Da burde det vel ikke være umulig med et hengerfeste for kortere turer også, for hageavfall og denslags. Så kan de kommende el-bilene med Hydrogen som rekkeviddeforlenger benyttes for større biler og for de som ikke har lademuligheter hjemme. Dette går veien. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 (endret) Jeg tror de kan gå vesentlig lavere. Om golfen starter på 18k€ og de sparer 3k€ å fjerne bensinmotoren og så legger til en elektromotor til 1k€, kraftelektronikk for 2k€ og et batteri til 4k€ så burde de havne på rundt 22 k€ til sammen. Husk at 18 k€ allerede inkluderer avanse til både WV og salgskjeden så man trenger ikke regne inn ytterligere avanse. Batteriprisen baserer jeg på Fisker sine nylige påstander om at de har gode faststoffbatterier i fungerende prototyper (Fisker eMotion) som skal kunne masseproduseres i 2020 til 65 $/kWh. Endret 16. januar 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Jeg tror de kan gå vesentlig lavere. Om golfen starter på 18k€ og de sparer 3k€ å fjerne bensinmotoren og så legger til en elektromotor til 1k€, kraftelektronikk for 2k€ og et batteri til 4k€ så burde de havne på rundt 22 k€ til sammen. Husk at 18 k€ allerede inkluderer avanse til både WV og salgskjeden så man trenger ikke regne inn ytterligere avanse. Det virker fornuftig. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Batteriprisen baserer jeg på Fisker sine nylige påstander om at de har gode faststoffbatterier i fungerende prototyper (Fisker eMotion) som skal kunne masseproduseres i 2020 til 65 $/kWh.Ville tatt påstandene til FIsker med en god klype salt. Det kan hende vi er nede på 65 USD/kWh i 2020, men jeg har mer tro på 100 USD/kWh. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Helt greit med litt skepsis. Med 100 USD/kWh i 2020 burde golfen komme på rundt 24-25 k€ i tyske butikker. Altså god margin opp til lovnaden om under 30 k€ for basisutgaven av ID. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Tyskland: Vanlig golf - 18.075 EUR ID - 30.000 EUR E-golf - 35.900 EUR Meh. Startprisen på e-Golfen er grovt regna 99% dyrere, og IDen 66% dyrere. Det er mye snakk om redusert kompleksitet, men den kommer altså ikke kjøperen til gode. Ennå? Burde ikke masseproduksjonsfordelene ha slått inn når denne er i salg? Norge: Vanlig golf - 281 100 NOK E-golf - 326 700 NOK Forskjell - 16%. Langt mer spiselig. Her vises det tydelig hvor viktig MVA-fritaket er for konkurranseevnen til elektriske biler. Som om vi ikke visste det fra før. Du må i det minste justere for utstyrsnivå og sammenligne med en DSG-versjon. En kjip ribba manuell golf med 85 hester blir for dumt.En highline med 1.4TSI (92kW/125hk) koster (veiledende) rundt 26.8575€,betydelig billigere enn en e-golf, altså. 1000€ opp finner du utgaven med 1.5TSI ACT bluemotion 96kW/130hk. Dvs at selv da er e-golf 8-9000€ dyrere enn bensinutgaven. Til og med en GTI starter 5000€ under e-golf i pris. Lenke til kommentar
FB.884806240 Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Skal en dømme etter utseende og rekkevidde vil det bli vedig bra. Finere enn noe annet fra vw Utseende er alltid en personlig smakssak. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Hvis de får til en fremtidsgolf med 600 km rekkevidde til under 300 000 vil de drukne i en brottsjø av norske penger. Du kan senke til 500 km og øke til 400 000 og det vil fremdeles bli en suksess. Gi gass, jeg mener watt, VW! Kan vel snart omdøpe VW fra VolksWagen til VoltWagen eller VolksWatt'er om de virkelig satser nå. :-D Stemmer dette så er det bra, selv om jeg ennå er skeptisk til hvor seriøse de er, og faktisk kommer med biler i utgaver som kan erstatte bl.a. Passat. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Tyskland: Vanlig golf - 18.075 EUR ID - 30.000 EUR E-golf - 35.900 EUR Meh. Startprisen på e-Golfen er grovt regna 99% dyrere, og IDen 66% dyrere. Det er mye snakk om redusert kompleksitet, men den kommer altså ikke kjøperen til gode. Ennå? Burde ikke masseproduksjonsfordelene ha slått inn når denne er i salg? Norge: Vanlig golf - 281 100 NOK E-golf - 326 700 NOK Forskjell - 16%. Langt mer spiselig. Her vises det tydelig hvor viktig MVA-fritaket er for konkurranseevnen til elektriske biler. Som om vi ikke visste det fra før. Du må i det minste justere for utstyrsnivå og sammenligne med en DSG-versjon. En kjip ribba manuell golf med 85 hester blir for dumt. Jeg forutså den kommentaren, jeg vet at e-Golfen har bedre utstyrsnivå. Men jeg trenger slett ikke justere for utstyrsnivå. Startprisen er et konkret tall som viser hvor innslagspunktet er for at folk kan kjøpe en Golf, eller en e-Golf. Det betyr at man må ha 66% mer penger i banken for å få en VW-bil i 2021-penger enn man måtte i 2018-penger. Det er en annen øvelse å finne en e-Golf og en Golf som har så nært utstyrsnivå som mulig, og sammenligne pris for likere epler og pærer. Men da bør man jo også forsøke finne to som har omtrent lik ytelse og egenskaper ellers også? Det får noen andre gjøre. Jeg ser at bilparken kommer til å bli dyrere i snitt, og påpeker dette. Lenke til kommentar
Hallvard The Horrible Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Norge: Vanlig golf - 281 100 NOK E-golf - 326 700 NOK Forskjell - 16%. La merke til dette dag jeg kjøpte elektrisk KIA Soul for et par år siden. På KIA siden var EL varianten rimeligere enn en tilsvarende fosilvariant (selv om jeg ikke klarte å finne en fosil variant med eksakt samme utstyrsnivå). Har Møller mistenkt for å stikke mer av elbil intensivene i egen lomme, mens KIA lar de komme kunden tilgode. 3 Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Hvis de får til en fremtidsgolf med 600 km rekkevidde til under 300 000 vil de drukne i en brottsjø av norske penger. Du kan senke til 500 km og øke til 400 000 og det vil fremdeles bli en suksess. Gi gass, jeg mener watt, VW! Det er ikke nok bilkjøpere i Norge til engang å dekke utviklingskostnadene. Selv om alle kjøpte denne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå