nma017 Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Hei trenger hjelp med oppgave a og c. Har gjort b, har fått samme svar som fasiten, men er usikker på om måten jeg har gjort det på er riktig. Vi har gitt tre vektorer, a, b og c. Vektor a har lengde 5, vektor b har lengde 3 og vektor c er slik at a+b+c=0 a) tegn tre vektorene a, b og c som oppfyller disse kravene b) Finn den minste og den største legden c kan ha: Løsning: 5+3=8 (største lengde) 5-3=2 (miste lengde) C) konstruer de tre vektorene i det tilfellet at c står vinkelrett på b. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Vil ikke dette besvare oppgave a? Lenke til kommentar
nma017 Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 Vil ikke dette besvare oppgave a? vektor. Det ser riktig ut, c=-8, slik at det blir det motsatt retningen til a+b Nå forstår jeg det. Tusen takk. Men har du peiling på hvordan jeg skal gjøre oppgave c? Lenke til kommentar
nma017 Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 Skal jeg bruke samme vektorer som jeg har tegnet på oppgave a, eller må jeg tegne nye vektorer til oppgave c, for å få til at b og c blir ortogonale. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Skal jeg bruke samme vektorer som jeg har tegnet på oppgave a, eller må jeg tegne nye vektorer til oppgave c, for å få til at b og c blir ortogonale. Jeg forstår det slik at du bruker nye vektorer, men at de stadig skal oppfylle a+b+c=0. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 betyr at det tre vektorene grafisk utgjør sidekantene i en trekant. Hvis og skal stå vinkelrett på hverandre må du ha en rettvinklet trekant, og da ser du nok greit hvordan du skal regne ut skal regne ut lenden av Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Ingen regning nødvendig, selv om det er pytagoras. Ta en passer med spissen i origo, velg lengde 5. Lag en sirkel. Finn så et punkt på sirkelen som når du drar en linje fra punktet og ned/bort på en av aksene, slik at linjen og aksen står rettvinklet på hverandre, så denne linjen har lengde 3. La vektor a være linjen fra origo til dette punktet på sirkelen, vektor b være linjen fra punktet ned/bort til aksen, og la c være linjen fra punktet du havner på aksen og tilbake til origo. Når jeg tenkter meg om, så er det kanskje lettere å regne likevel. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Ingen regning nødvendig, selv om det er pytagoras. Ta en passer med spissen i origo, velg lengde 5. Lag en sirkel. Finn så et punkt på sirkelen som når du drar en linje fra punktet og ned/bort på en av aksene, slik at linjen og aksen står rettvinklet på hverandre, så denne linjen har lengde 3. La vektor a være linjen fra origo til dette punktet på sirkelen, vektor b være linjen fra punktet ned/bort til aksen, og la c være linjen fra punktet du havner på aksen og tilbake til origo. Når jeg tenkter meg om, så er det kanskje lettere å regne likevel. Utregning er unødvendig, dette svaret ganske enkelt vet en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå