AZGM7DP3 Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Idé-industrien vokser kraftig, skriver bidragsyter Paal Leveraas.3 tanker om hvordan å legge til rette for gode idéer Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 "For å skape et mesterverk må du skape mange middelmådigheter." Jeg har 2 patenter og jobber med en patentsøknad for tiden , så problemstillingene rundt dette har interessert meg i mer enn 50 år. Jeg vil fokusere på sitatet, som kanskje er nøkkelen til å få ideene omgjort til arbeidsplasser. Jeg også tror vi er en spesiell sort mennesker, som har dette med å forbedre ting som en del av personligheten. Mye er håpløst, men av og til dukker det opp ideer som kan skape arbeidsplasser om de får prøve seg i det virkelige liv. Problemet er at pengene like gjerne kan rotes bort på den dårlige ideen som på den gode. En får som regel bare en mulighet, og faren er stor for å bli et offer i "Dødens dal". Samfunnet er slik at laget at "ingen" med penger ønsker å delta i fasen med ide, modell og prototype. Bankene skyr denne perioden, og kanskje de rike er rike fordi det skygger unna risiko. Det offentlige hjelpeapparatet er også slik laget at en nærmest må bevise at ideen kan tjene penger før en stiller opp. Et "Høna og egget" problem. Jeg tror mange flere industriarbeidsplasser hadde sett dagens lys dersom samfunnet var mer "generøst" på dette området. Det mangler egentlig ikke på penger, men staten med sin 8000 mrd. ønsker ikke å være med i produktutviklingen. Går det godt og arbeidsplasser skapes forlanger den samme staten 60% av inntektene til alle som jobber i bedriften. Dagens regjering fokuserer på skattelette, men oppfinnerne må gjennom "dødens dal" før de kan håpe på penger til å betale skatt av. 1 Lenke til kommentar
Inge Bakke Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 «Investorer ser ikke etter gode ideer, men etter gode team.» Men da er det ikke alltid at ideen er like god. Gode ideer, derimot, uten et godt team? Kanskje bør det opprettes et vurderingsorgan som virkelig kan gå ideer etter i sømmene og sørge for at disse blir finansiert umiddelbart. Men her må det kompetanse til. Ikke økonomer eller markedsførere. Kanskje kunstig intelligens? Å la «survival of the fittest» styre utviklingen, slik som i dag, går for tregt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå