Kobraz Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Jeg tenkte å lage meg en slags tidslinje i Excel hvor jeg fyller ut datoer etter hvert som "studentene" tar kurs i et studie. Dersom de ikke har vært på kurs de siste 3 mnd. ønsker jeg at skjemaet skal sende meg en epost. Se bilde i egen fil. Kolonne B og C finner henholdsvis den tidligste og seneste datoen på samme linje (samme student) Ønsker å få en mail som sier at "Det er nå 3 måneder siden sist Kristin var på kurs". Så lurer jeg på om Excel er i stand til å utføre beregninger mens det bare ligger lagret på harddisken, eller om jeg må åpne dokumentet hver dag for å sikre at jeg får eposten når 3 måneder er gått siden siste kurs for aktuell(e) kandidat(er). Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Du må vel bruke VBA for å sende e-post via Excel. Det må vel til en eller annen form for scheduled task eller tilsvarende for å ha en daglig åpning av regnearket også. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Supplerer litt. Det stemmer som nevnt at du må åpne dokumentet og røkte det ganske aktivt. I tillegg er det en del mekanismer i PC'en din som kommer til å mer eller mindre sperre for automatisert utsending av epost. Så selv om du fikser VBA-biten (det er ikke så veient hvis du har Outlook) så vil epostklienten, spamfilter og virusbeskyttelse jamre og klage og helst blånekte. Forstår jeg deg rett så er dette for å påminne deg selv om forfallsdatoer eller hva vet jeg. Det kan være måter å løse dette uten bevege seg ut på internett med meldingene. Og et googlesøk på scheduled reminders finner mange forskjellige løsninger. Men klart, det er morsomt og lærerikt å bygge det selv i Excel Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå