Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Om du ikke skulle komme noen vei. Kan det hjelpe å fortelle naboen din at du hater dem hver gang dere treffes i heis, trapp, parkeringsplass, på butikken  :)

Hat er kun en følelse, og du har ikke gått løs på noe som kan kalles for æreskrenkelse. Da har du kun gjort naboen hyppig oppmerksom på at det ligger noen uløste problemer mellom dere. Du forteller ingenting om du noensinne har pratet med denne naboen om problemene. Men det går jeg nesten ut i fra at du må ha gjort en gang eller tre?

Anonymous poster hash: 440c6...4b2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er voksne folk som du beskriver, i 40-50 årene, og hvis du ikke gjør dem oppmerksomme på det du opplever som problematisk så vil de fortsette med det samme til dem flytter. En høflig og ordentlig samtale er alt som skal til, kanskje de har noe de opplever problematisk for dem fra din side - så ting går begge veier og er ikke så mye som skal til for ett godt naboskap i blokka.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

Blir å blåse av litt steam i et forum som dette ^^ 

@soseks du burde ikke ta alle innlegg du leser så bokstavelig

Snakket med de igår da de presterte å "miste" markisen når de skulle montere ny

Altså jeg må spørre dere.. og hvis dere ærlig mener at dere godtar slike ting. Så er dere ufattelige bedre mennesker enn 90% av Norge.. INGEN jeg har snakket med ville sittet i sofaen å godtet seg over slike hendelser og ikke gjort noe, men men jeg har vell møtt på Norges krem her inne ^^

De ser seg ikke kjent med noe av det jeg nevnte og heller ikke at de måker verandaen sin.. Nå var de veldig klare over jeg ikke var velkommen til å gå gjennom leiligheten for å se på verandaen heller, men men. så jeg tok turen opp til gamla på toppen og var hjertelig velkommen.. Det var jaggumei måket under der gitt..

Nye markisen var festet med 2 strips i 2 gipsskruer i treverket ( Tidspunkt før disse ryker og faller ned på verandaen vår vell ) 

Snakker daglig med styrelederen når vi møtes i garasjen etter jobb så han er klar over saken, men de er like vanskelige mot han og de andre i styret. 118/119 beboere har deltatt på dugnader forøvrig kan nevnes..gjett hvem som ikke har møtt opp en eneste gang på 12 år

Forøvrig har de borret gjennom taket og opp til gamlemor sin parkett og benektet dette tidligere i År også.. 

Kom klage på hunden min etter besøket igår også. Bjeffer visstnok hele dagen da jeg er på jobb, Så flott at de ikke vet at min samboer har hjemmekontor og er der hele tiden :)

Merker at det blir en sak ut av dette og som styreleder sa " blir det mer problematisk og utvikler seg mer" så har de klart å "jage" ut andre beboere der vi bor

Faktisk de vi kjøpte av ble pålagt å flytte. Så vi får bare se videre hva som skjer

Mine svigerforeldre har bodd i blokk hele livet de også forøvrig..De har aldri hatt "problemer" med naboer utenom en overdreven fest i ny og ne

Liker også at noen sier " kjøp deg enebolig " Ikke alle er bitcoin millionærer og kan kjøpe et hus

Anonymous poster hash: 8eee0...214
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dersom naboen min hadde klaget på at jeg vannet blomstene mine, eller at jeg måkte snø på balkongen min, så hadde jeg postet en klagepost på et forum om hvor idiotiske og frekke naboene nedenfor oppfører seg.

Hvis du hadde vannet blomster på en sånn måte at skittent vann med jord hadde rent ned på møblene til de som bor under, så må du vel innse at det er -du- som er problemet, og ikke de under som har satt møblene sine der?? Og hvis ikke du hadde innsett dette, vel, hva er den snilleste måten å beskrive et sånt menneske på... ignorant, eller kanskje bevisstløs til sine omgivelser og naboer? Burde vært funnet opp et nytt ord.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Blir å blåse av litt steam i et forum som dette ^^ 

@soseks du burde ikke ta alle innlegg du leser så bokstavelig

Snakket med de igår da de presterte å "miste" markisen når de skulle montere ny

Altså jeg må spørre dere.. og hvis dere ærlig mener at dere godtar slike ting. Så er dere ufattelige bedre mennesker enn 90% av Norge.. INGEN jeg har snakket med ville sittet i sofaen å godtet seg over slike hendelser og ikke gjort noe, men men jeg har vell møtt på Norges krem her inne ^^

De ser seg ikke kjent med noe av det jeg nevnte og heller ikke at de måker verandaen sin.. Nå var de veldig klare over jeg ikke var velkommen til å gå gjennom leiligheten for å se på verandaen heller, men men. så jeg tok turen opp til gamla på toppen og var hjertelig velkommen.. Det var jaggumei måket under der gitt..

Nye markisen var festet med 2 strips i 2 gipsskruer i treverket ( Tidspunkt før disse ryker og faller ned på verandaen vår vell ) 

Snakker daglig med styrelederen når vi møtes i garasjen etter jobb så han er klar over saken, men de er like vanskelige mot han og de andre i styret. 118/119 beboere har deltatt på dugnader forøvrig kan nevnes..gjett hvem som ikke har møtt opp en eneste gang på 12 år

Forøvrig har de borret gjennom taket og opp til gamlemor sin parkett og benektet dette tidligere i År også.. 

Kom klage på hunden min etter besøket igår også. Bjeffer visstnok hele dagen da jeg er på jobb, Så flott at de ikke vet at min samboer har hjemmekontor og er der hele tiden :)

Merker at det blir en sak ut av dette og som styreleder sa " blir det mer problematisk og utvikler seg mer" så har de klart å "jage" ut andre beboere der vi bor

Faktisk de vi kjøpte av ble pålagt å flytte. Så vi får bare se videre hva som skjer

Mine svigerforeldre har bodd i blokk hele livet de også forøvrig..De har aldri hatt "problemer" med naboer utenom en overdreven fest i ny og ne

Liker også at noen sier " kjøp deg enebolig " Ikke alle er bitcoin millionærer og kan kjøpe et hus

Disse detaljene burde vært med i førsteinnlegget. Nå blir det straks litt mer alvorlig. Men jeg vil fremdeles ikke oppfordre deg til å "hevne" deg eller gå til krig mot naboen. Dette kan brukes mot deg senere, og du kan i verste fall risikere å bli kastet ut (bolig tvangssolgt). Slik jeg ser det er dette en oppgave for borettslagets styre. Dokumenter det du kan så du i hvertfall har ditt på det tørre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis naboen er fellesnevner med bråk opp mot flere naboer burde styret ha reagert for lenge siden.

Styret må jobbe mye mer for å kunne få noe ut at en sak enn det er for enkeltpersoner å nekte hendelser,

Når det små enkeltsaker som ikke er allverdens så blir det skyvet til siden, fleste av oss orker ikke bruke energi på ting som man oftest ikke ser en løsning på,

Feks hunder som faktisk bjeffer dagen lang, Det skal godt til å få godkjent det at en beboer enten må flytte eller fjerne hunden sin.. Er vell derfor de fleste borettslag som godtar hunder har hvert eneste år på forslag til forbedring under årsmøtet " Lettere å fjerne hunder som bjeffer"

Casen er.. Smått er ikke nevneverdig i saker som dette, det eneste i dette tilfellet er at det skjer mye mot en beboer vs bråk som ville vært til sjenanse for x antall beboere

Skal vi stå må kamera pekende ut av vinduet ned i bakken i håp om å se fallende gjenstander for å bevise hendelsesforløpet? 

Nå mangler vi bare klager fra at barna i nabolaget ser de går nakne rundt i den flombelysningen de har om kvelden ( Ja de gjør faktisk dette..uten gardiner e.l ) PS: jeg overdriver ikke når jeg sier flombelysning. Hagen vår lyser opp til kl 01:00 hver kveld

Lenke til kommentar

Disse detaljene burde vært med i førsteinnlegget. Nå blir det straks litt mer alvorlig. Men jeg vil fremdeles ikke oppfordre deg til å "hevne" deg eller gå til krig mot naboen. Dette kan brukes mot deg senere, og du kan i verste fall risikere å bli kastet ut (bolig tvangssolgt). Slik jeg ser det er dette en oppgave for borettslagets styre. Dokumenter det du kan så du i hvertfall har ditt på det tørre.

Blir fryktelige lange innlegg da vet du :)

Men hovedpunktet i saken her var vell om hva som er gjøres utenfor borettslaget sin "rett" til å prøve å rette opp selv.. Om jeg har andre måter å kunne få effektivisert det slik at jeg slipper mer søppel i hagen

Skjønner nå at folk skal ha livshistorien + alle detaljer bak alle innlegg som blir startet ^^ men det summerer kjapt en problemstilling og om noen har en form for løsning eller tips på "problemet"

Også poster man jo får å kunne se om det er lignende situasjoner andre har vært gjennom som kanskje kan komme med sin erfaring og mening :)  Fleste som svarer lever dessverre i sin egen boble med lite erfaring  om hva som faktisk blir spurt om,

Som den lurkeren jeg er, så kan jeg jo skille ut de som gang på gang kommenterer utenfor det som blir diskutert og heller tar til meg innlegg av de som kommer med sine erfaringer eller tips

Det at man sensurer og utelater litt av innlegg ligger vell også i det at man faktisk kan møte på personer innlegget gjelder her på forumet, det kan jo forverre hvis man er så uheldig ^^

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kritikken ligger ikke i at du skulle ha skrevet flerfoldige knausgård-bind om situasjonen din, (Han har forøvrig også naboproblemer, skal si ifra om det dukker opp noen snedig løsning.) men i at noen av situasjonene beskrevet, like godt kunne plassert deg i den urimelige sonen. 
Slik som snømåkingen jeg nevnte, hvor stor er deres plass under, er det mulig å måke snøen uten å treffe deres gressområde? Om ikke er det jo noe mangelfullt med hele løsningen i utformingen av borettslaget.
Men der er vel klart at dere ikke skal risikere å miste ungen deres i ett snøfall, eller at det må gå an å vanne planter uten at dere får noen syndeflod.

Poenget mitt med spesifikasjonen av den øvrige kritikken, er at kanskje din dialog også kan fremstå som mangefull ovenfor naboene? Ikke for å påstå at skylden er delt, men at dialogen går tapt i leveringen?
Har dere virkelig prøvd å nå inn til dem? Invitert dem ned på kaffe øl e.l.? Det er klart det kan fremstå urimelig at dette skal falle på deg, men i det store bildet vil det jo absolutt være enklest å løse situasjonen med noe snakk.
Ellers er det kanskje mulig å gå opp å skelle dem ut i den grad at de blir så redde at de stopper, eller evt. hevner seg i så stor grad at de tråkker over en grense, og lar seg kastes ut.
Jeg tror forøvrig ikke det er noen plikt å ha gardiner eller mørke, uansett hvor naken og heslig man måtte fremstå. 

Endret av Atib Azzad
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jaja, da er det bare en ting å gjøre. Blottlegg en av betongveggene dine og sett noe foran så ingen finner det blottlagte feltet. Ha en bøtte betong som du blander ut og fikser igjen hullene etter deg, slik at du kan gjøre nye boreaktiviter, for jeg kan nesten ikke tenke meg at du har trebegyggelse i et borettslag. Jeg har selv bodd i borettslag, og vet hva det vil si med betongboring. Å lokalisere betongboring er nesten umulig, om vedkommende ikke holder på såpass ofte at man kan stå å vente utenfor en dør man mistenker.

Det du i såfall skal gjøre er å sette deg opp en rotasjon med tidspunkter som du veksler mellom, så tilfeldig som du kan få til. Så borer du i 10 sekunder, og stopper momentant, og tar minst 1 time pause, den må jo også variere. Ingen gidder å stå med øret sitt inntil din inngangsdør i en time i strekk. De er så vanskelig å lokalisere noe sånn, at folk gir opp. Men du vil gå folk på nervene så det holder. Inkludert alle de uskyldige naboene. Det vil sette sinnene i kok om dette pågår i en 3-4 år (kanskje mye før for de må tynnslitte nerver). Da får plutselig styrett det travelt med å stramme opp folk og lage gode husordensregler.

Du må huske å gjøre det sånn mellom kl 15 og 19, og mellom kl 21 og 22.

Blir du spurt så benekter du det så ofte som mulig. En sjelden gang så kan du innrømme det, for å skape forvirring, og si at du kun skulle henge opp et bilde eller noe sånn. Lover deg at det er den ondeste og verste hevnen du kan gå for dersom du velger de ondes metoder.

Lenke til kommentar

Det siste tipset her er veldig godt.

Alle vet sikkert at de over deg er hatet av mange og roten til mange problemer, dermed vil de fleste tro at det er dem som driver på sånn.

De vil bli mistenkt for dette, samtidig som det plager dem som bare pokker. De vil møte seg selv i døra på denne måten. Kanskje på tide at noen tar et skikkelig oppgjør med deres 12 års tyranni? EN dårlig nabo kan totalt ødelegge bomiljø og fellesskap i en hel blokk, og det er helt latterlig dårlig gjort av de som driver på sånn og er totale egoister.

Lenke til kommentar

Man kan bare prøve, sannsynligheten for at det funker er veldig liten. Men man må være veldig forsiktig.

Det er først når de får føle det på kroppen selv hvordan det er å ha plagsomme naboer at de kanskje kan skjønne hvordan de selv oppfører seg.

Lenke til kommentar

Det siste tipset her er veldig godt.

Alle vet sikkert at de over deg er hatet av mange og roten til mange problemer, dermed vil de fleste tro at det er dem som driver på sånn.

Tenk om det er den anonyme TS som er roten til mange problemer og hatet av mange.

Tenk om det er de som bor over TS, som i frustrasjon, har valgt en dårlig løsning på et problem.

Endret av ChiaroScuro
Lenke til kommentar

Min erfaring et at slike naboer ofte har irritert seg over noe du selv har gjort. De tenker "jeg skal vise den jævla naboen at jeg kan være like bedriten". Men, det kan like gjerne være at de rett og slett ikke har god nok erfaring i å bo i blokk, eller så kan det være at de rett og slett er bedritne. 

Det er faktisk flere rettigheter du har. En ting er selve vedtektene hos borettslaget. Der står det som regel noe om at man ikke skal være til sjanse.  Noe tilsvarende står det i eierseksjonsloven som er tilsvarende for borettslag selv om det er en annen lov. 

Det første du BØR gjøre er selvsagt å loggføre. Deretter ta det opp med dem på en hyggelig måte. Forklar hvorfor det plager deg, og ta bare opp de 2-3 "verste" tingene. Klager du over at du finner en sokk i hagen så vil du nok oppfattes som litt smålig. Nå som det er vinter ville jeg nok bare tatt opp dette med snøen og vannflaskene. Hvis ikke dette fører frem må du rette en klage til styret. Disse må så gi dem et skriftlig pålegg om retting (altså opphør av disse aktivitetene). 

Det skal nok litt mer til enn det du beskriver for å få dem kastet ut. Vesentlig mislighold krever nok noe mer enn det, selv om den samlede effekt kan være stor. Typisk her er stor sjenanse over lengre tid, derfor er det viktig å loggføre, og viktig å skriftlig klage til styret hvis naboene ikke endrer atferd etter at du har snakket med dem. 

Du dummeste du gjør er å ta igjen ved å spille høy musikk, eller bore unødvendig i veggene. Hvis naboen klager over hunden kan du f.eks gi dem telefonnummeret ditt og be dem sende en SMS hvis hunden er plagsom i fremtiden. 

Det eneste maktmiddel borettslaget har er tvangssalg/utkastelse. De kan ikke spikre igjen folks dører så de ikke kan måke snø. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke har god nok erfaring å bo i blokk etter 12 år?

Dette kommer til å ende med følgende: TS skriver brev på brev på brev med klager til styret. Han over blir surere og mer irritert, og bråker mer. Etter 2-3 år med dette uten å komme noen som helst vei gidder ikke TS mer og flytter. Saken er dermed løst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke har god nok erfaring å bo i blokk etter 12 år?

Dette kommer til å ende med følgende: TS skriver brev på brev på brev med klager til styret. Han over blir surere og mer irritert, og bråker mer. Etter 2-3 år med dette uten å komme noen som helst vei gidder ikke TS mer og flytter. Saken er dermed løst.

Jeg er normalt ikke noen drittsekk i mot noen. Men har erfaring i fra å bo i borettslag selv. Selv så hadde jeg ikke det store behovet for å bore, men det ble noen hull. Da jeg skulle gjøre det, så sørget jeg for at alle hull var godt planlagt, og så boret jeg alle på en gang. Noe heftig boring kortvarig er mye bedre enn dag ut og dag inn plaging av naboene. Det var et gammelt borettslag som hadde mye gammelt innvendig. Så det var rett og slett nødvendig for nyinnflyttede ofte å pusse opp til 2010-standard, for å føle at de bor i en fin leilighet.

Men, jeg har en kompis som bodde i samme borettslag noen få år lengre enn meg selv. Styret var så innkompetent, at jeg til slutt valgte å flytte. Fikk en pen fortjeneste på en kr 400 tusen tipper jeg det må ha vært. Og ble kvitt borettslaget i fra helvete med salget.

Han kompisen min ble helt nervevrak, og han var også arbeidsledig en stund, så han var mye hjemme. En av andelseierne ovenfor ham holdt på å pusse opp i over 2 år. De ble aldri ferdige, og det var alltid litt småboring og kakking i betong fra den leiligheten over denne 2 års perioden. Jeg tror ikke de gjorde det for å plage noen egentlig, men bare at de var innkompetente til å kjøre et ordentlig og raskt ferdig oppussings-rush. Når det var ca. 60 boenheter pr. bygg, så var det unektelig umulig å få fred, pga. alle salg av leiligheter alltid førte til oppussing. Slik er det å bo i 30 år gammelt borettslag.

Derfor så har jeg god erfaring med hva boring i betong betyr for mistrivsel. Du vil nå langt og relativt sikkert ved å gå den veien. Hvordan skal de huke tak i deg, begynne med systematisk overvåking? Plassere vibrasjonssensorer og hardnakket dataprogramvare for å beregne hvilken leilighet bråket kommer i fra? Nei, dette ville du ha lykkes med.

Enten flytt snarest i håp om å få deg et bedre liv kjapt, eller bli en småsadist selv, det er mitt råd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...