Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei

vi har et par frekke naboer over oss, vi bor altså i en blokk og har en hageflekk nederst

Nå har det seg slik at naboen over begynner å irritere veldig, ved sommertiden vanner de blomstene sine som da igjen vil renne gjennom de som henger ved kanten og skittent vann kommer ned på oss, et par blomster treffer møblene våre og andre står å renner på verandaen, 

Vinterstid så kaster de snøen ned på oss ( Ikke det største problemet men er et irritasjonsmoment )

Ellers så havner det en sokk eller flaske eller noe dritt ned en gang iblant

Er egentlig altfor tålmodig og lar ting gå veldig ofte, men nå har det seg slik at hunden vår er ute i hagen og tusler rundt eller graver seg ned i snøen noenganger, og kommer inn med skitne sokker feks, drikker vannet som kommer fra blomstene gjør han også

Er det noen regler på at dette ikke er lov ? Jeg kommer til å si ifra til sommeren uansett om de er idioter nok til å gjøre det i år også, Er lut lei hvor dum det går ann å bli når man er voksne og burde vite bedre..vi snakker et par som er 40/50+

Hørt om folkeskikk ?  

Blir å gi tilbake 10 ganger verre med fest hver helg dersom de er et par rotter og ikke gir seg føler jeg

Men igjen..Er det noen regler som sier at dette ikke er lov? eller er det kun regulert av borettslaget sine regler?  Har fått vite på de andre naboene at de er skikkelige vanskelige å forholde seg til og blir det ikke bedring vil jeg gjerne gjøre hva som kan gjøres for at det koster dem så mye som mulig  :ph34r:

Anonymous poster hash: 8eee0...214
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ro helt ned og tell til ti. Du har ikke frekke naboen, du har ganske enkelt bare naboer.. Har du prøvd å snakke med de? Folk er stort sett ganske hyggelige hvis du klarer å ha en annen innstilling til folk enn det at "naboene sier de er vanskelige å forholde seg til"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fælt så usympatiske folk her var da? Evner ikke folk å sette seg inn i andres situasjon? Dette er jo ting som dreier seg om ren folkeskikk, og er all grunn til irritasjon.

TS: Jeg ville gått rett til styret, men jeg ville hatt en vennlig og svært saklig holdning. Ikke bli sint, men vær rett på sak, og vennlig. Vær vennlig mot naboen. Innta en holdning av lederskap, ikke av en tyrann.

Det er min mening at å snakke med naboer om ting som absolutt bare er sunn fornuft, som folk skulle ha skjønt helt av seg selv ut av vanlig folkeskikk, bare skaper mer friksjoner. Derfor er det best å gå rett til de som har autoritet, men man må ikke gå på det personlige. Si at de er verdens mest trivelige naboer, men at du påkaller litt mer ryddighet og rensliget, at de er litt nøyere med at skitne sokker, blomstervann og snø ikke havner nede hos deg. Be om at de kan få tette blomsterpotter eller med skål under, og ikke bruker for mye vann, sånn at det ikke renner ned til deg. Snøen kan de kanskje kaste litt lengre vekk, til ytterkanten av hagen, eller lignende.

Det -kan- føles som et overtramp når noen går rett til styret, men det er derfor jeg insisterer på at man er vennlig. Og be styret være vennlige også, ingen autoritær holdning, bare en vennlig oppfordring. SÅ, hvis det -ikke- bedrer seg over tid, kan du be styret ta en litt mer autoritær holdning.

Så må du bare håpe på at styret består av mennesker som har litt intelligens og som bryr seg et snev da.

Endret av Taurean
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Leste meg nylig opp på hva man måtte kunne tolerere ift. naboloven. Var ifb. med naboer som bygger for nære nabotomter, men da kom det opp en del andre ting i artikkelen.

Dette med at vanning som renner ned til naboer eller at risting av tepper som gir skitt og møkk ned til de under var nevnt som ting som absolutt ikke var akseptable og vil gi medhold i en evt. rettsak hvis det går så langt.

Jeg vil da tro det samme gjelder snø (går under vann), røyksneiper og annet rusk går selvsagt innunder dette.

Ta det med borettslaget hvis det ikke nytter å snakke med de, men snakk med det først.
Vær også alltid høfflig, så lenge det lar seg gjøre. (selv om de fleste har en tålmodighetsgrense)

Å eskalere med å "ta igjen" er det dummeste og mest barnslige man kan gjøre og vil aldri gjøre naboskapet bedre. Vær den voksne.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fælt så usympatiske folk her var da? Evner ikke folk å sette seg inn i andres situasjon? Dette er jo ting som dreier seg om ren folkeskikk, og er all grunn til irritasjon.

Blir å gi tilbake 10 ganger verre med fest hver helg dersom de er et par rotter og ikke gir seg føler jeg

blir det ikke bedring vil jeg gjerne gjøre hva som kan gjøres for at det koster dem så mye som mulig  :ph34r:

Når folk virker som rasshøl så får de stort sett ikke sympati. Sikkert fryktelig irritabelt, men å kalle folk for rotter og "true" med hevn er idiotisk uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

De har en balkong over din hageflekk?
Så det du egentlig vil be dem om er å ikke ha planter på den balkongen, da vannet renner videre ned til dere? (uten å kjenne til hva vannet reiser gjennom før det kommer ned til dere, vil jeg i alle fall foreslå at vannet ikke nødvendigvis er farlig for hunden deres.)
Finnes det noe annet sted for snøen å dra, om ikke ned på deres hageflekk? Du ønsker ikke at de skal måke snøen, evt, ta den gjennom leiligheten, ned trappene, ut portrommet, og kaste den der?

Hvem som er urimelig dreier seg i stor grad om vannet kunne rent ett annet sted, om snøen kunne reist et annet sted, det utgår ikke fra beskrivelsen din. Men det er kjernen, jeg ville gått med på at naboene er frekke, om de har noe annet sted å gjøre av snøen og vannet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om naboene er "frekke" eller ei er sjelden saken, men det er skremmende vanlig at man er usympatisk ift. andres eiendom og private sfære. Å kaste snøen en meter lenger ville vært normal tankegang om naboen bor rett under og man skal heller ikke vanne slik at vannet renner ned til naboer under deg, dette må man faktisk ta høyde for.

Samt et lite tips, vent aldri til irritasjonen har bygget seg opp. Ta ting med en gang, snakk alltid med naboen før det blir et problem du sitter å irriterer deg nok over til å ta det opp i et forum.

Hvis det ikke nytter å snakke med naboen er det en helt annen sak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

blir det ikke bedring vil jeg gjerne gjøre hva som kan gjøres for at det koster dem så mye som mulig  :ph34r:

Når folk virker som rasshøl så får de stort sett ikke sympati. Sikkert fryktelig irritabelt, men å kalle folk for rotter og "true" med hevn er idiotisk uansett.

Når man aldri har blitt lært opp i lederskap, så kan man ikke forventes å utøve godt lederskap.

Lenke til kommentar

TS her: mybad glemte helt at hver eneste detalj må være med ^^

Spurte enkelt å greit om det er regler utenom hva styret har å si når det kommer til hva naboen gjør,

MEN legger ved flere episoder 

Hunden kan fint overleve vannet..helt ok. 

1- Vannflaska som sto i potta falt ned på på hunden mens den sov, Who knows hvilke konsekvenser det kunne gitt ( Det gjorde ikke noe, men snakk om prinsipp ) totalt 5+ vannflasker har falt ned

2- Snøen ble kastet på min sønn som leker i hagen og kavet rundt på bakken. Deretter har de nerver til å spurte inn døra før jeg rekker å komme ut til en gråtende unge. ( Ikke direkte bevis for at det er dem, men kan jeg velge mellom et par i 40 årene vs en gammel dame på 90 som bor over så har jeg mine anelser

3- Støvteppe som blir ristet en gang iblant og legger igjen masse smådritt i hagen som hundene kan finne på å spise, værstefall minstemann

Jeg skulle likt å sett hvordan dere som sier at det bare er bagatell og må forvente sånn når man bor i blokk.. .vet du hva..jeg gjør faktisk ikke det jeg. Hadde aldri falt meg inn å kastet snøen ned hos naboen uten å ta forhåndsregler, Samtidig ser du om vannet renner ut fra blomstene dine og ned til naboen.

Og bruke rekkverket som tørkestativ er vell ikke det lureste heller når halvparten blåser ned, nå har det forøvrig vært flotte leker for hunden å rive istykker..så det skal jeg ikke klage på direkte

Greit at noen av dere liker å bli overkjørt og godtar det som skjer dere, men vi som ikke finner oss i idioti og forventer mer av andre vi sier ifra, 

Jeg for øvrig ville høre om noen hadde en tanke om hva jeg kunne bringe til bordet når det vil skje

Når vi snakker vanskelig å forholde seg til så er det når styreleder + samtlige naboer forteller meg dette, Når du rister juletreet ditt utenfor inngangsdøra og lar barnenåler ligge flytende i gangen så sier det vel sitt det også ?  (quote fra mannen i forholdet deres: Vi har jo en sånn vaskedame som kommer å vasker..hvorfor skal vi ha det rent i gangen hele tiden )

Håper mer bakgrunn er til hjelp for å gi litt mer svar relatert til hva som blir spurt om :)

PS: noen lærer kun ved å bli straffet ^^   Ref: idioten som kappet huset til det eldre ekteparet i to mens de var på ferie.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

TS: Et annet godt tips er å ha en bok hvor du skriver ned tidspunkt og dokumenterer alle hendelser som har skjedd, sånn at du ikke glemmer det når du tar det opp med styret.

Skal du ta på deg jobben med å lære opp TS Taurean?

Hvis han er intelligent, så har han fått mer enn nok info allerede. Og jeg jobber aldri gratis.

Lenke til kommentar

Når du oppfører deg som en unge og snakker om hevn så virker du bare barnslig og smålig TS, mer enn nok folk som er oversensitive som oppfører seg slik så det antas ofte at det er standarden.

Hvis det ikke nytter å gå til styret i blokka så må du ta det videre til toppen borettslaget hvis det er del av et større borettslag som f.eks. OBOS.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Folk må ofte få føle det på kroppen selv dersom de trakasserer andre.

Noen er bare hensynsløse og det går ikke an å forandre de.

Begynn med litt bråk selv, bruk borhammer, spill høy musikk, vis at du bor der du også.

Når de får "svar" på sin trakassering kan det hende de tenker seg om en ekstra gang i sin oppførsel, eller mangel av, mot andre.

Lenke til kommentar

Fra en som har bodd mesteparten av livet sitt i blokk: TS' problemer er ingenting. Dette er helt innenfor det man kan forvente av å bo i blokk. Dersom dette er problematisk, så flytter man til en enebolig. Styret i borettslaget kommer neppe til å ofre denne saken noe som helst med tid.

Så eneste reelle alternativet er å snakke høflig med naboene og prøve å komme frem til en løsning begge kan leve med. Dersom du går til angrep på dem, vil situasjonen garantert bare eskalere, og det er ingen av dere tjent med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...