Harald Brombach (digi.no) Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Problemer med wifi-nettet? Det kan skyldes apper med Chromecast-støtte Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Interessant tema synes jeg. Som en kuriositet, uten relasjon til chromecast vel å merke. -Hos X’en hadde vi En stasjonær og en laptop computer, en macbook pro og en ipad, en iphone og en... ...annen mobil. Det kuriøse var, nettet ganske tilfeldig ble borte. -Og kom ikke tilbake før vi slo av alle(!) Apple-enhetene. Kan tro feilsøkings-visdommen fikk kjørt seg før jeg fant det ut. Begynner å lure på om det var en eller anna ‘morsom’ detalje angående 2,4 GHz vs 5 GHz det snakkes om her. Min laptop kjørte nemlig på 5GHz båndet. Men det store spørsmålet er vel hvorfor jeg var nødt til å slå av Apple-enhetene, restarte ruteren, og SÅ tenne enhetene igjen. -PC-Masterrace? :3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 (endret) Jeg slet med at både kablet og trådløst nettverk forsvant. Det viste seg til slutt at problemet kun oppstår hvis man slår av Sony surroundforsterkeren, alt virker fint når den er påslått. Løsningen ble da å koble ut nettverkskabelen fra forsterkeren, da Sony ikke har kommet med noen firmware-fiks for hverken STR-DN1070 eller 1080. Alt virker fint når den er tilkoblet via trådløst nettverk. Disse forsterkerne har innebygget støtte for Chromecast, men det rare er at problemet oppstår når man skrur av forsterkeren, og at det kun er et problem når den er koblet til med nettverkskabel. Etter googling fant jeg at dette problemet med Sony forsterkere har vært kjent i over et år, men avslått utstyr er ikke det første man tenker på når man skal feilsøke. Endret 16. januar 2018 av Frobe Lenke til kommentar
kyrreso Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Vil det hjelpe å skru av multicast? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Jeg slet med at både kablet og trådløst nettverk forsvant. Det viste seg til slutt at problemet kun oppstår hvis man slår av Sony surroundforsterkeren, alt virker fint når den er påslått. Løsningen ble da å koble ut nettverkskabelen fra forsterkeren, da Sony ikke har kommet med noen firmware-fiks for hverken STR-DN1070 eller 1080. Alt virker fint når den er tilkoblet via trådløst nettverk. Disse forsterkerne har innebygget støtte for Chromecast, men det rare er at problemet oppstår når man skrur av forsterkeren, og at det kun er et problem når den er koblet til med nettverkskabel. Etter googling fant jeg at dette problemet med Sony forsterkere har vært kjent i over et år, men avslått utstyr er ikke det første man tenker på når man skal feilsøke. Og med "avslått" menes her "standby". Trekker du ut kontakten fungerer det fint. Lenke til kommentar
Oogheejac-a Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Hmm, dette forklarer jo kanskje hvorfor ruteren min ikke funket på gammel SSID, men virket fint på ny... (Jeg testet ikke å flytte chromecastene til den nye.....) Lenke til kommentar
Horst Tappert Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Merket\testet aldri frakoblings problemer med android vs chromecast men, en merkelig greie foregikk når naboen hadde chromecast på nettverket mitt, chromecasten broadcasta hvis husker riktig, mdns pakker som nevnt over her, men mottager var 10.0.1.2 ,, og ikke di andre ip'ene over (10.0.1.3 10.0.1.4 etc) Og det etter at chromecasten er bundet og linket til "kontroll" mobilen. Litt mystisk. Litt plagsomt. Mer plagsomt er, hver gang klienter kobler fra wifien min driver ruteren no slags keep alive arp signaler i evigheter., må restarte ruteren for at ikke alle pc'ene i nettverket skal få arp forespørsel om "hei, dette er 10.0.1.1 , hvem har ip 10.0.1.x ?" etcetc Ikke i så stor grad det blir denial of any service, men, plagsomt nok. Ngts Inteno ruter. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 (endret) Interessant tema synes jeg. Som en kuriositet, uten relasjon til chromecast vel å merke. -Hos X’en hadde vi En stasjonær og en laptop computer, en macbook pro og en ipad, en iphone og en... ...annen mobil. Det kuriøse var, nettet ganske tilfeldig ble borte. -Og kom ikke tilbake før vi slo av alle(!) Apple-enhetene. Kan tro feilsøkings-visdommen fikk kjørt seg før jeg fant det ut. Begynner å lure på om det var en eller anna ‘morsom’ detalje angående 2,4 GHz vs 5 GHz det snakkes om her. Min laptop kjørte nemlig på 5GHz båndet. Men det store spørsmålet er vel hvorfor jeg var nødt til å slå av Apple-enhetene, restarte ruteren, og SÅ tenne enhetene igjen. -PC-Masterrace? :3 Har hatt tilsvarende problemer når slekta kommer drassende på sine Apple enheter. Da fusker nettverket som er dønn stabilt ellers. Hvorfor vet jeg ikke men problemene forsvinner når slekta drar hjem. Dette gjelder både 2.4G og 5G. Nå har jeg hatt flere rutere tilgjengelig fra både Asus og TP, men problemene forsvant ikke ved å skifte mellom de. Men jeg trengte dog aldri å re-starte ruterne. Det var nok at de slo av epple boksen så forsvant problemet av seg selv. Men dette Chromcast (CC) fenomenet det refereres til har jeg sett når jeg har kjørt wireshark nylig. Plutselig kommer det en burst av hundrevis++ av MDNS chromcast meldinger. Sjekket ikke nærmere men kjørte wireshark nå for morro skyld, ingen slike voldsomme burster men det kommer MDNS pakker i grupper på ca 5-15 stk, litt variabelt, men mye oftere enn hvert 20 sekund. Skulle da vel ikke være nødvendig. Har aldri stoppa nettverket though Endret 16. januar 2018 av EremittPåTur 1 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Interessant tema synes jeg. Som en kuriositet, uten relasjon til chromecast vel å merke. -Hos X’en hadde vi En stasjonær og en laptop computer, en macbook pro og en ipad, en iphone og en... ...annen mobil. Det kuriøse var, nettet ganske tilfeldig ble borte. -Og kom ikke tilbake før vi slo av alle(!) Apple-enhetene. Kan tro feilsøkings-visdommen fikk kjørt seg før jeg fant det ut. Begynner å lure på om det var en eller anna ‘morsom’ detalje angående 2,4 GHz vs 5 GHz det snakkes om her. Min laptop kjørte nemlig på 5GHz båndet. Men det store spørsmålet er vel hvorfor jeg var nødt til å slå av Apple-enhetene, restarte ruteren, og SÅ tenne enhetene igjen. -PC-Masterrace? :3 Har hatt tilsvarende problemer når slekta kommer drassende på sine Apple enheter. Da fusker nettverket som er dønn stabilt ellers. Hvorfor vet jeg ikke men problemene forsvinner når slekta drar hjem. Dette gjelder både 2.4G og 5G. Nå har jeg hatt flere rutere tilgjengelig fra både Asus og TP, men problemene forsvant ikke ved å skifte mellom de. Men jeg trengte dog aldri å re-starte ruterne. Det var nok at de slo av epple boksen så forsvant problemet av seg selv. Men dette Chromcast (CC) fenomenet det refereres til har jeg sett når jeg har kjørt wireshark nylig. Plutselig kommer det en burst av hundrevis++ av MDNS chromcast meldinger. Sjekket ikke nærmere men kjørte wireshark nå for morro skyld, ingen slike voldsomme burster men det kommer MDNS pakker i grupper på ca 5-15 stk, litt variabelt, men mye oftere enn hvert 20 sekund. Skulle da vel ikke være nødvendig. Har aldri stoppa nettverket though Har lest litt forskjellig på nettet. Har en sterk mistanke vi snart får en artikkel om problemer mellom Bonjour og ZeroConfig. Hvordan Avahi(linux) reagerer ifht de to førstnevnte aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå