Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikring EL-bil - kunstig billig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var merkelig dyr ja.

Jeg betaler rundt 360,- i måneden for en 2015 Octavia 1.8TSI 4x4 med 16000km i året.

Hvilket selskap er det? Har du noen spesielle fordeler?

Igjennom sparebank1. Har ingen andre fordeler enn å være totalkunde og full bonus.

Lenke til kommentar

varebiler har alltid hatt mer skader enn personbiler. Personbiler som ofte brukes som firmabiler (les: passat, A4, C200 osv), har høyere skadeprosent enn Toyota Yaris, Golf osv. Om du i tillegg differensierer på alder på bruker, geografisk område, kjørelengde, så finner du grunnen til prisingen. Eldre biler blir også dyrere å ha kasko på enn nyere biler, da nyere biler bulker mindre (eier er mere forsiktig)

Elbiler av typen Leaf, E-golf, Zoe og Soul har pt en lavere skadeprosent enn sine fossildrevne motstykker, og prisen har således blitt kuttet med om lag 8%. Tesla derimot, har en skadeprosent på over 100% hos If, Gjensidige, Tryg og Eika, og blir derfor litt dyrere. Den skadeprosenten henger nok igjen fra da Tesla ikke hadde mange verksteder, samt få biler å dele kostnadsprosenten på. (regnes vel for siste 2 år, så fjoråret ble regnet basert på 2015 og 2016 tall).

Forsikringsselskaper er kun ute etter å drive butikk, oppnå lønnsomhet, og avkastning for sine eiere. Lite subsidier å hente i det markedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt tips er å øke egenandel til 20 000 eller 16 000 hvis du har det på en konto , hvor ofte kræsjer du ? I tillegg burde du bytte selskap hver 6 mnd for å øke bonus.

Jeg har hatt bil siden september 2015 og har nå 70% 3 år ..

Det er akkurat det jeg gjør. Begynte i Rema som tilbydde 40% i startbonus, byttet til Eika etter 6 mnder og bytter etter ytterligere 6 mnder nå til Gjensidige og får dermed 60 % bonus. Ser i ettertid at jeg burde begynt hos Eika da de tilbyr 50% startbonus. Egentlig helt latterlig hvor fort man kan bygge bonus, undergraver hele systemet. Gjør man alt riktig får man 70% bonus etter bare 1 år! 

Om jeg skal ha en egenandel på 20 000 kr kan jeg nesten bare droppe kaskoen, og det er vel egentlig det jeg planlegger å gjøre nå når sommeren kommer og risikoen for å krasje etter mitt syn blir betydelig lavere. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...