ITtraktor Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 (endret) Har sammenliknet litt priser på forsikring på forskjellige biler hos Gjensidige og må si jeg er sjokkert over hvor mye de favoriserer elbiler. La først inn min egen bil, Fiat doblo 2011 90 HK varebil. Gammel og treig bil med er verdi på kanskje 60 000 kr. Prisen på kasko med 8000 km kjørelengde, 4000 kr egenandel og 60% bonus ble 506 kr/mnd Så prøvde jeg med denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=111815617 Nissan Leaf 2017 modell, nesten helt ny. Selger ønsker ca. 250 000 kr, muligens noe høyt, men i Gjensidiges øyne er den i hvert fall verdt 200 000 kr. Prisen på kasko med 8000 km kjørelengde, 4000 kr egenandel og 60% bonus ble utrolige 426 kr/mnd! Dette er altså en bil som er verdt 4 ganger så mye også koster den vesentlig mindre å forsikre. Og jeg som trodde jeg gjorde ett fornuftig bilvalg med tanke på forsikring. Merker jeg blir litt provosert over å måtte sponse disse elbilene så mye også når det gjelder forsikring. . Endret 16. januar 2018 av ITtraktor Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Det er ingen som sponser elbiler på forsikringssiden. Dette er bestemt av data forsikringsselskapet sitter på. 2 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 Jeg nekter å tro at risikoen forbundet med min varebil er så mye høyere enn for denne elbilen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Mye mer som kan gå galt med fossil-biler Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Jeg nekter å tro at risikoen forbundet med min varebil er så mye høyere enn for denne elbilen. Så hva er ellers grunnen? Altså, dette er noe som er helt individuelt. Prøv ett annet selskap, så blir du gjerne mer fornøyd med prisforskjellen... 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 (endret) Mye mer som kan gå galt med fossil-biler Denne kaskoforsikring inneholder ingen ekstra dekning for motor, drivverk osv. Så det er ingen grunn til at det skal ha noe å si. Endret 16. januar 2018 av ITtraktor Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Vel, du får ta det opp med forsikringsselskapet. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 (endret) Kjøper virkelig folk at prisforskjellen utelukkende er basert på risiko? Tror dere forsikringa for elbil kommer til å være like lav når "alle" kjøre elbil? Interresant kommentar: "- Vi ser ingen betydelig forskjell i skadebildet mellom el- og bensin/diesel biler under ellers like forhold, sier informasjonssjef i Gjensidige, Bjarne Rysstad." https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/naa-blir-det-dyrere-aa-eie-elbil/a/10130868/ Endret 16. januar 2018 av ITtraktor Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Kjøper virkelig folk at prisforskjellen utelukkende er basert på risiko? Tror dere forsikringa for elbil kommer til å være like lav når "alle" kjøre elbil? Forsikring er basert på enorme mengder data, som i bunn og grunn skal omhandle risiko. Hvorvidt en er enig i at alle disse data'ene har noe med risiko å gjøre er jo noe annet. En har uansett ikke noe valg, forsikring må en ha. Elbil forsikring er ikke særlig lav for allle. Jeg fikk priser opp mot 30 000 da jeg tok den første runden på min bil. Søker en på elbil forum osv får en opp samme regla. Billig for noen dyrt for andre. Det samme ville du nok funnet for den andre fossilen du nevner, om du søkte. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 Kjøper virkelig folk at prisforskjellen utelukkende er basert på risiko? Tror dere forsikringa for elbil kommer til å være like lav når "alle" kjøre elbil? Forsikring er basert på enorme mengder data, som i bunn og grunn skal omhandle risiko. Hvorvidt en er enig i at alle disse data'ene har noe med risiko å gjøre er jo noe annet. En har uansett ikke noe valg, forsikring må en ha. Elbil forsikring er ikke særlig lav for allle. Jeg fikk priser opp mot 30 000 da jeg tok den første runden på min bil. Søker en på elbil forum osv får en opp samme regla. Billig for noen dyrt for andre. Det samme ville du nok funnet for den andre fossilen du nevner, om du søkte. Tilbudet på Fiaten er etter hva jeg kan finne det billigste som er å oppdrive om man ikke er medlem i diverse organisasjoner. DNB for eks. tar 900 kr/mnd for samme vilkår for Fiaten min. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Kjøper virkelig folk at prisforskjellen utelukkende er basert på risiko? Tror dere forsikringa for elbil kommer til å være like lav når "alle" kjøre elbil? Forsikring er basert på enorme mengder data, som i bunn og grunn skal omhandle risiko. Hvorvidt en er enig i at alle disse data'ene har noe med risiko å gjøre er jo noe annet. En har uansett ikke noe valg, forsikring må en ha. Elbil forsikring er ikke særlig lav for allle. Jeg fikk priser opp mot 30 000 da jeg tok den første runden på min bil. Søker en på elbil forum osv får en opp samme regla. Billig for noen dyrt for andre. Det samme ville du nok funnet for den andre fossilen du nevner, om du søkte. Tilbudet på Fiaten er etter hva jeg kan finne det billigste som er å oppdrive om man ikke er medlem i diverse organisasjoner. DNB for eks. tar 900 kr/mnd for samme vilkår for Fiaten min. Akkurat, prisene varierer. På samme måte vill du gjerne finne selskap som har høye priser på leafen også. 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 Poenget mitt er at jeg har funnet billigste pris for Fiaten. Prisen for Leafen er ikke nødvendigvis billigst en gang. Alt dette understreker bare poenget mitt fra starten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Poenget mitt er at jeg har funnet billigste pris for Fiaten. Prisen for Leafen er ikke nødvendigvis billigst en gang. Alt dette understreker bare poenget mitt fra starten. Det understreker at for deg er det billigere å kjøpe en leaf ift fiaten om en kun ser på forsikring, ingenting annet. Du kunne helt sikkert funnet en diesel bil, bensin bil evt gass bil for den sags skyld som ville understreket samme "poeng". Det er ingenting som tilsier at elbilen er gitt noen fordel hos forsikringene, foruten din påstand. Lenke til kommentar
Trene Arnholdt Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Kanskje ikke så relevant?.. Min Corsa GSI 125hk var visst så spesiell at mitt daværende selskap (Frende) brukte 4 timer på å bestemme seg for om de kunne ha meg som kunde med den bilen. Jeg har max bonus og 0 skader på 19 år med lappen. Ringte IF med en gang jeg skjønte at Frende skulle være vanskelige. Fikk forsikring på flekken med samme pris som en standard Corsa. Frende ringte meg opp med samme beskjed, men var dyrere enn IF uansett. Har de ikke nok skade-statistikk på en modell, så blir som regel prisen deretter. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Kan det være noe som enkelt som at varebiler er høyere priset enn personbiler? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Varebiler og firmabiler er notorisk kjent for å bli behandlet som dritt av eiere/sjåfører. Bulker, skader, ødelagte felger, noe som fører til høy forsikring. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 Men hvor ofte bruker man kaskoforsikringen for å fikse slike småskader? Denne forsikringen tillater heller ikke at bilen brukes i næring. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Fra 1.1.18 så ble årsavgiften gjort om til trafikkforsikringsavgift og innkreves med bilforsikringen. Regner med at dette er med i prisen og da vil det jo bli stor forskjell på bensin/diesel i forhold til el-bil. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 Fra 1.1.18 så ble årsavgiften gjort om til trafikkforsikringsavgift og innkreves med bilforsikringen. Regner med at dette er med i prisen og da vil det jo bli stor forskjell på bensin/diesel i forhold til el-bil. Nei, det kommer i tillegg. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Fra 1.1.18 så ble årsavgiften gjort om til trafikkforsikringsavgift og innkreves med bilforsikringen. Regner med at dette er med i prisen og da vil det jo bli stor forskjell på bensin/diesel i forhold til el-bil. Nei, det kommer i tillegg. Da er det din bil som er dyr å forsikre. Ble litt nysgjerrig og gikk inn på gjensidige.no og la inn min bil med samme betingelser og fikk kr 480 pr mnd. (2017 Mercedes CLA 180 SB / 8000 km / 60% / vanlig kasko) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå