Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bør jeg signere ansvarsfraskrivelsen?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal på tur med linjeforeningen min til Sverige hvor vi skal være i 4 dager. Påmelding og betaling skjedde i desember 2017, og i dag ble det gitt informasjon om at vi må signere en ansvarsfraskrivelse kontrakt. I kontrakten (se vedlegg) fraskriver linjeforeningen seg alt ansvar under turen. 

Jeg lurte derfor på om dette er noe man faktisk må signere? Det har ikke blitt gitt noe informasjon om at vi må signere dette før. Jeg forstår at linjeforeningen vil avskrive seg ansvaret når det kommer til hærverk, overstadig beruset personer, skader som følge av uaktsomhet m.m., og det er helt greit, men for meg så virker det som de prøver å fjerne absolutt alt ansvar uansett hva som skjer på turen. Som det også står i kontrakten så er vi pliktige til å følge deres rettningslinjer, vedtekter og verdier noe som vi heller ikke har fått noe informasjon om hva er. Loven i landet man oppholder seg i må man uansett følge.

post-226106-0-18965000-1516050375_thumb.png

Anonymous poster hash: e4601...acc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig har jo denne foreningen din ikke noe ansvar for hva voksne myndige mennesker finner på, men de vil bare ha det skriftlig slik at ingen tror de kan gjøre hva de vil bare fordi "de er på tur med foreningen".

Jeg reiser stadig vekk på turer/ferier der ingen andre enn meg selv har ansvar for min oppførsel, ting jeg mister, ting jeg ved et uhell ødelegger, om jeg rekker flyet osv., og det har gått bra hittil  :)

Lenke til kommentar

Vedlegget er ikke tilgjengelig. Jeg ville definitivt signert en ansvarsfraskrivelse, men jeg ville vært veldig forsiktig med å signere en skadesløsholdelse. At linjeforeningen ikke tar ansvar dersom du eller dine ting skades, er greit nok. Hvis linjeforeningen også krever at du skal betale for skader på andre vilkår enn de alminnelige erstatningsvilkår er det en vesentlig risiko.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurte derfor på om dette er noe man faktisk må signere

I disse dager med saksøking og tull så er det en god måte å sikre foreningen. Hvis foreninger får ansvaret for alt av ting medlemer gjør på turer så vil det til slutt ikke bli noen turer da ingen tør ta sjansen på at medlemene som er med oppfører seg.

Du må ikke signere og du må heller ikke være med. De kan kreve at du signerer for å være med. I tilfelle rottefelle er ikke en uting.

Lenke til kommentar

Jeg lurte derfor på om dette er noe man faktisk må signere

Du må ikke signere og du må heller ikke være med. De kan kreve at du signerer for å være med. I tilfelle rottefelle er ikke en uting.

Det er slettes ikke gitt de kan kreve det. Han har jo allerede betalt for turen. Da er det vanligvis for sent å komme trekkende med nye vilkår.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...