Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Mister tilkobling til internett når jeg er tilkoblet VPN-server

Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg kobler meg opp mot jobb hjemmefra via VPN, mister jeg tilgangen til internett om lag 90 pst. av tiden. Av og til klarer jeg plutselig å laste en internettside, men som regel ikke. VPN-tilkoblingen fungerer imidlertid perfekt hele tiden.

Dette problemet oppstår ikke dersom jeg bruker 4G og delt internett på mobilen. Jeg regner med at dette indikerer at problemet ligger et sted i routeren? Men hva kan det være?

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes litt forskjellige måter å gjøre VPN på. Enten rutes alt inn gjennom VPN-tunnellen (typisk all trafikk går via jobb), ellers rutes kun relevante adresser gjennom VPN-tunnellen.

Du kan jo begynne med å sjekke hva "route PRINT" viser i cmd når du er koblet rett på internett, og når du er koblet til VPN. Post det inn her.

Sjekk samtidig hvilke DNS-server som brukes når du er tilkoblet VPN, og når du ikke er det. Kjør "ipconfig /all" i cmd, og post det inn her, både med og uten VPN-tunnell aktiv.

Lenke til kommentar

Logg på router å endre LAN settings/DHCP scope, ser du har 192.168.1.1 - 192.168.1.254 range på hjemmeroutern, kolliderer dette med arbeidsplassen så kan det bli konflikt når det gjelder VPN, selvsagt ikke alltid tilfelle men har vært borti dette.

Sett for eksempel: 192.168.10.1 - 192.168.10.254 så vil det være noe mer annerledes enn det på jobben.

Lover ingenting, kanskje verdt forsøk med tanke på infoen som er lagt på første posten.

Ville bare gått til IT-avdelingen hvis det finnes, de løser nok dette på 123.

Lenke til kommentar

Logg på router å endre LAN settings/DHCP scope, ser du har 192.168.1.1 - 192.168.1.254 range på hjemmeroutern, kolliderer dette med arbeidsplassen så kan det bli konflikt når det gjelder VPN, selvsagt ikke alltid tilfelle men har vært borti dette.

Sett for eksempel: 192.168.10.1 - 192.168.10.254 så vil det være noe mer annerledes enn det på jobben.

Lover ingenting, kanskje verdt forsøk med tanke på infoen som er lagt på første posten.

Takk for svar! Forsøker dette i kveld når jeg kommer hjem. Utfordringen for IT-avdelingen er at dette ikke er noe problem for øvrige ansatte. Men jeg kan jo vise dem de samme utskriftene som jeg postet her!

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å endre innstillingene i routeren som du foreslo, men jeg får ikke lov til å endre annet enn siste ledd av adresse (jf. bilde)

xc8ydj.png

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte å endre innstillingene i routeren som du foreslo, men jeg får ikke lov til å endre annet enn siste ledd av adresse (jf. bilde)

xc8ydj.png

Joda, du må antagelig bare endre IP-adresse først. La nettverksmaske stå som den står :-)

Lenke til kommentar

Hei, og beklager litt seint svar.

Jeg forsøkte å endre IP-adressen til: 192.168.10.1 og DHCP fra ...10.2 - ... 10.254.

Resultatet var at jeg ikke fikk koblet til VPN i det hele tatt. Internett fungerte, men jeg fikk ikke etablert tilgang til VPN-serveren. Forsøkte å starte PC på nytt og vente litt (på at endringene skulle tre i kraft - eller noe sånt...), men det dette hjalp ikke. Endret tilbake til 192.168.1.1 og tilkoblingen til VPN fungerte som normalt igjen, men fortsatt uten internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...