Minus Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Hei, er utrolig dårlig i excel, men ønsker likevel å bli flinkere og jobbe effektivt. Har et regneark der jeg ønsker å fjerne rader med visse tekstrenger med makro. Tenkte at denne makroen enkelt kan bygges ut slik at den kan brukes i andre regneark også. Bare for å ta et eksempel: Gul Grønn Blå Rød Jeg ønsker å kunne fjerne alle som enten ikke er gul, eller alle som er grønn, blå og rød. Dette gir det samme resultatet, men jeg ser for meg at sistnevnte kanskje er enklere å tilpasse til mitt bruk. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Hei Å slette data er en brutal og ugjenkallelig operasjon. Er det ikke bedre å bruke filter til å skjule det du ikke trenger å forholde deg til i øyeblikket? Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Minus Skrevet 15. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2018 (endret) Takk for raskt svar og godt forslag. Jeg er enig i at filter sannsynligvis er en god måte å løse det på, men hvis mulig er jeg fortsatt interessert i en "slett rad"-løsning. Endret 15. januar 2018 av Minus Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Ok da. Men ta det forsiktig. Option Explicit Option Compare Text Sub Killem() Dim R As Long, C As Long, RL As Long Dim S As String S = InputBox("Slett rader der kolonne " & ActiveCell.Column & " sier:", "Kill", ActiveCell.Value) If StrPtr(S) = 0 Then Exit Sub C = ActiveCell.Column RL = Cells(ActiveSheet.Rows.Count, C).End(xlUp).Row For R = RL To 1 Step -1 If Cells(R, C).Value = S Then Rows(R).Delete Next End Sub Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå