Gå til innhold

Harddisk LED's i kabinettet


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått et Chieftec AR-2000, http://www.chieftec.com/products/server/ar-2000.htm

 

I fronten er det 8 led's til disker, og ledningene fra disse er vanlige 2 hulls, altså, 8 stk. På HK har jeg kun èn plass å sette en slik ledning for å vise diskaktivitet, og den viser da kun aktiviteten på diskene som er tilkoblet kontrollerne internt på HK.

 

Jeg skulle da helst hatt en måte å fått festet alle leds'ene til hver sin disk, uten å gå via HK.

 

Noen som har vært borti dette? Eventuellt har noen forslag på om det er noen duppeditter som kan brukes for å oppnå dette?

 

Litt facts om HW:

-Abit KT7A-Raid

-HighPoint RocketRAID 454 4kanalers

-En eller annen Noname ata133 kontroller. (billig, og jeg var i militæret )

-13 disker, ca 1.5tb, WD,Maxtor,Seagate

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

den enkleste måten for vanlige ide-disker er å finne read/write-stobene på kabelen. Da bør du også helst finne ut om disse kan drive nok strøm før du kobler opp, ellers må du ha en løsning med transistor.

 

edit: her har du pinningen på ide connektoren. Lykke til :)

 

 

IDE drive connector

 

Connector: 40 pin header
IDE Hard Disk Interface IDC-40 Male
pin     assignment      pin     assignment
1       -Reset             2       GND
3       Data 7             4       Data 8
5       Data 6             6       Data 9
7       Data 5             8       Data 10
9       Data 4            10      Data 11
11      Data 3            12      Data 12
13      Data 2            14      Data 13
15      Data 1            16      Data 14
17      Data 0            18      Data 15
19      GND               20      Key
21      (reserved)      22      GND
23      -IOW              24      GND
25      -IOR               26      GND
27      IO Chrdy        28      Ale
29      (reserved)      30      GND
31      IRQ14             32      -IOCS16
33      Addr 1            34      (reserved)
35      Addr 0            36      Addr 2
37      -CS0 (1F0-1F7)  38    -CS1 (3f6-3f7)
39      -Active           40      GND

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Ja :/ Det skal vissnok være ganske greit å lage noe lignende til diskenr. Problemet er jo bare at det kan bli en god del rot i kabinettet hvis du ikke ønsker å lodde på disken (da du mister garantien, og det vil jeg jo så absolutt anbefale at du ikke gjør). Da kan du jo evt. skaffe deg en liten bit printkort, lodde fast to 40pins HD-plugger og ha loddebaner mellom dem slik at du får effekten av en gjennomgang. Deretter kan du lage en liten krets ut i fra leder nr. 39 som kan kobles direkte til en LED.

Lenke til kommentar

et slikt krestskort som du sier, corleone, kanvel fort føre til at disken blir treg. Den "enkleste" måten når man ekperimenterer med dette er vel å ta en flatkabel og "tappe" den riktige lederen. På den måten har man ikke annet enn ødelagt en flatkabel. For strøm tror jeg jeg ville brukt 5V til å drive diodene (med avkoblings-motstand, så klart ;) ) og en transistor som åpnes av signalet som du har tappet fra hd-kablen.

Lenke til kommentar
Er det ikke pin 39 som driver den standard LEDen? Dermed er den dimensjonert for å drive en LED, og du trenger ikke bruke en transistor.

Det kan jo være at du har rett. Problemet er hvis dette signalet på en måte forsterkes via div. komponenter på hk'et.

 

@ Xell: Du kan nok ha rett. Tanken slo meg for ei stund sida. Det eneste problemet er om en har råd til å ofre en Ide-kabel hvis det er av den dyre, runde typen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...