Prometheus Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Har nettopp fått et Chieftec AR-2000, http://www.chieftec.com/products/server/ar-2000.htm I fronten er det 8 led's til disker, og ledningene fra disse er vanlige 2 hulls, altså, 8 stk. På HK har jeg kun èn plass å sette en slik ledning for å vise diskaktivitet, og den viser da kun aktiviteten på diskene som er tilkoblet kontrollerne internt på HK. Jeg skulle da helst hatt en måte å fått festet alle leds'ene til hver sin disk, uten å gå via HK. Noen som har vært borti dette? Eventuellt har noen forslag på om det er noen duppeditter som kan brukes for å oppnå dette? Litt facts om HW: -Abit KT7A-Raid -HighPoint RocketRAID 454 4kanalers -En eller annen Noname ata133 kontroller. (billig, og jeg var i militæret ) -13 disker, ca 1.5tb, WD,Maxtor,Seagate Lenke til kommentar
White_Tiger Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) Noen SCSI disker jeg fikk tak i på jobb (4x2GB) som hadde to pinner på disken for tilkobling av led Edit: Skriveleif Endret 11. desember 2003 av White_Tiger Lenke til kommentar
Xell Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 (endret) den enkleste måten for vanlige ide-disker er å finne read/write-stobene på kabelen. Da bør du også helst finne ut om disse kan drive nok strøm før du kobler opp, ellers må du ha en løsning med transistor. edit: her har du pinningen på ide connektoren. Lykke til IDE drive connector Connector: 40 pin header IDE Hard Disk Interface IDC-40 Male pin assignment pin assignment 1 -Reset 2 GND 3 Data 7 4 Data 8 5 Data 6 6 Data 9 7 Data 5 8 Data 10 9 Data 4 10 Data 11 11 Data 3 12 Data 12 13 Data 2 14 Data 13 15 Data 1 16 Data 14 17 Data 0 18 Data 15 19 GND 20 Key 21 (reserved) 22 GND 23 -IOW 24 GND 25 -IOR 26 GND 27 IO Chrdy 28 Ale 29 (reserved) 30 GND 31 IRQ14 32 -IOCS16 33 Addr 1 34 (reserved) 35 Addr 0 36 Addr 2 37 -CS0 (1F0-1F7) 38 -CS1 (3f6-3f7) 39 -Active 40 GND Endret 11. desember 2003 av Xell Lenke til kommentar
Prometheus Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Ser i lista di, og har hørt med flere, at nr 39 er riktig for diskaktivitet. I tillegg må det kobles til strøm. Vet noen om det finnes en "duppeditt" som kan kobles på for å ordne dette? Gjør jeg det manuellt blir det ikke akkurat seende så bra ut, og det blir mye arbeid.. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Husker at flere gamle IDE disker hadde to pinner som kunne kobles direkte til Leds i kabinettet. Sjekk om diskene dine har dette (heller tvilsomt, men det kan jo ikke skade å sjekke Lenke til kommentar
Prometheus Skrevet 12. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2003 Hehe, det var det første jeg sjekka... for nye disker gitt... dumt at de slutta med det egentlig =) Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Ja :/ Det skal vissnok være ganske greit å lage noe lignende til diskenr. Problemet er jo bare at det kan bli en god del rot i kabinettet hvis du ikke ønsker å lodde på disken (da du mister garantien, og det vil jeg jo så absolutt anbefale at du ikke gjør). Da kan du jo evt. skaffe deg en liten bit printkort, lodde fast to 40pins HD-plugger og ha loddebaner mellom dem slik at du får effekten av en gjennomgang. Deretter kan du lage en liten krets ut i fra leder nr. 39 som kan kobles direkte til en LED. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 et slikt krestskort som du sier, corleone, kanvel fort føre til at disken blir treg. Den "enkleste" måten når man ekperimenterer med dette er vel å ta en flatkabel og "tappe" den riktige lederen. På den måten har man ikke annet enn ødelagt en flatkabel. For strøm tror jeg jeg ville brukt 5V til å drive diodene (med avkoblings-motstand, så klart ) og en transistor som åpnes av signalet som du har tappet fra hd-kablen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Er det ikke pin 39 som driver den standard LEDen? Dermed er den dimensjonert for å drive en LED, og du trenger ikke bruke en transistor. Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Er det ikke pin 39 som driver den standard LEDen? Dermed er den dimensjonert for å drive en LED, og du trenger ikke bruke en transistor. Det kan jo være at du har rett. Problemet er hvis dette signalet på en måte forsterkes via div. komponenter på hk'et. @ Xell: Du kan nok ha rett. Tanken slo meg for ei stund sida. Det eneste problemet er om en har råd til å ofre en Ide-kabel hvis det er av den dyre, runde typen. Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Hvilken spenning kommer ut på denne lederen? Er det +5V? som kun kan belastes med få mA? Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 Veit at jeg har lest en guide om detta for en liten stund siden. Tror det var på Bit-Tech, men siden er nede for øyeblikket... Skal sjekke utover kvelden, så poster jeg hvis jeg finner den igjen Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 12. desember 2003 Del Skrevet 12. desember 2003 jeg har et par gamle disker med leds på, men jeg vet ikke om vanlig disker nå til dags har tilkobling til leds? Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 @pc^2004 Husker at flere gamle IDE disker hadde to pinner som kunne kobles direkte til Leds i kabinettet. Sjekk om diskene dine har dette (heller tvilsomt, men det kan jo ikke skade å sjekke Hehe, det var det første jeg sjekka... for nye disker gitt... dumt at de slutta med det egentlig =) Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 På en av mine to hard-disker er det to hull i printkortet der ingenting er loddet på! jeg forsket litt på dette, og kom fra til at det var til eksternt led. Bare å se om dere finner noe slikt, ofte er det markert med et diodetegn!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå