Gå til innhold

- En selvkjørende bil er per definisjon et våpen


Anbefalte innlegg

Utro tjener eller hacker planter noe ondsinnet kode som blir med på neste oppdatering. Denne ligger i dvale inntil den blir trigget av en timer evt. når bilen har en fart over 80 km/t. Sannsynligheten for at det skal skje er minimal, men siden konsekvensen er så enorm så er det nok lurt å ha en sikkerhetsmekanisme for mye enn en for lite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke(n) sikkerhetsmekanisme® ser du for deg skal kunne hindre ondsinnet kode som er plantet av en innsider?

Aner ikke.

Edit: Med det mener jeg at dette er produsentens ansvar å finne ut. Et forslag kan være at det ligger et fail-safe-system i maskinvaren som ikke kan overstyres av kodebasen og som kan aktiveres om nødvendig, enten av bilen selv eller av sjåføren med en bryter.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Han mener frykten for at bilene kan brukes som våpen kan få myndigheter i flere land til å utestenge selvkjørende biler som styres av utenlandske selskaper"

 

Når han spesifikt nevner "utenlandske selskaper" så er det vel ikke hacking han mener myndigheter er mest skeptiske til, men at et selskap har potensielt tusenvis av "våpen" kjørende rundt i landet deres? F.eks. om Google/Pizza hut/ what ever hadde hatt 2 millioner selvkjørende biler i Kina/Russland, er det innenfor? Motsatt, tror dere f.eks. USA hadde synes det samme var helt ok andre veien? Man kan vel tenke seg at selskapet som eier disse gjennom å tilby diverse selvkjøringstjenester da også kan kontrollere de som de vil? Kanskje med dashcam, kanskje med andre tjenester og ting som kan benyttes til ulike formål.

 

Det har ikke noe med paranoid å gjøre, det har mer med at man skal (spesielt som supermakt) kunne sikre nasjonen sin best mulig og være minst mulig avhengig av å stole på at andre land ikke vil utnytte potensiell makt de har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilke(n) sikkerhetsmekanisme® ser du for deg skal kunne hindre ondsinnet kode som er plantet av en innsider?

Aner ikke.

Edit: Med det mener jeg at dette er produsentens ansvar å finne ut. Et forslag kan være at det ligger et fail-safe-system i maskinvaren som ikke kan overstyres av kodebasen og som kan aktiveres om nødvendig, enten av bilen selv eller av sjåføren med en bryter.

 

Man kan tenke seg løsninger basert på åpen kildekode (dvs som leses igjennom av mange uavhengige) og en hash som kobler en gitt kildekode(-revisjon) til en gitt (kompilert) binær-fil.

 

Uansett så er all teknologi hackbar. Det er bare et spørsmål om hvor mye som kreves, hvor stor potensiell gevinst det er ved å greie det, og hvor stor nedside det er ved å bli tatt. Det er f.eks fullt mulig å tukle med bremsene på en helt vanlig bil.

 

Jeg mener at "kritisk" kode (dvs gass, brems og styring) bør være adskilt fra "ukritisk" kode (dvs Spotify, klimakontroll, internet-access), dvs kjøre på forskjellige hw system som ikke har kommunikasjon med hverandre. Det vil redusere angrepsflaten radikalt.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om har jo Baidu det aller meste å vinne på en slik uttalelse, om de mener de bør kunne få ha gigantmarkedet Kina for seg selv uten konkurranse fra f.eks. amerikanske teknologigiganter/ (evt. Europas bilprodusenter da, om de evner å være i front på noe som helst i fremtiden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...