Gå til innhold

[Løst] Ny skjerm ny pc


Kjosennnn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg trenger en ny skjerm til min nye pc.

Pc Spec https://www.komplett.no/wishlist/shared/3eeaaf18-4fb4-47a5-91ee-92e8a11ecf6e

Ønsker en 27" skjerm med minimum 120Hz

Har prøvd å forstå meg på G-sync, freesync, DyAc™-teknologi, eQualizer 

What to buy??

 

Noen grunn for at du ikke gikk for 8700K CPU?

 

Du vet at du kan bruke google til å finne ut mer om G-Sync? Søk etter "What is G-Sync" uten anropstegna så finner du mye. Kort fortalt så blir frameraten fra skjermkortet ditt synkronisert med skjermens oppdateringsfrekvens (Hz), for å gi deg en mer smooth gaming opplevelse. Freesync er AMD sin verson for AMD skjermkort som gjør det samme.

 

Angående en god gaming skjerm, så har du f.eks Asus 27" LED G-Sync ROG Swift PG278QR som har TN panel, og Asus 27" LED G-Sync Rog Swift PG279Q som har IPS panel. Den med TN panel er raskest. Den som har IPS panel har bedre innsynsvinkel, og litt bedre farger. Som en ren gaming skjerm, så er nok PG278QR den beste av de to. Dell har en tilsvarende skjerm som er litt billigere, S2716DG, som også er bra.

 

Skal du ha noe som er enda billigere, så må du ned på skjermer i 24 tommer størrelsen og 1080p oppløsning.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Hv

 

 

Jeg trenger en ny skjerm til min nye pc.

Pc Spec https://www.komplett.no/wishlist/shared/3eeaaf18-4fb4-47a5-91ee-92e8a11ecf6e

Ønsker en 27" skjerm med minimum 120Hz

Har prøvd å forstå meg på G-sync, freesync, DyAc™-teknologi, eQualizer 

What to buy??

 

Noen grunn for at du ikke gikk for 8700K CPU?

 

Du vet at du kan bruke google til å finne ut mer om G-Sync? Søk etter "What is G-Sync" uten anropstegna så finner du mye. Kort fortalt så blir frameraten fra skjermkortet ditt synkronisert med skjermens oppdateringsfrekvens (Hz), for å gi deg en mer smooth gaming opplevelse. Freesync er AMD sin verson for AMD skjermkort som gjør det samme.

 

Angående en god gaming skjerm, så har du f.eks Asus 27" LED G-Sync ROG Swift PG278QR som har TN panel, og Asus 27" LED G-Sync Rog Swift PG279Q som har IPS panel. Den med TN panel er raskest. Den som har IPS panel har bedre innsynsvinkel, og litt bedre farger. Som en ren gaming skjerm, så er nok PG278QR den beste av de to. Dell har en tilsvarende skjerm som er litt billigere, S2716DG, som også er bra.

 

Skal du ha noe som er enda billigere, så må du ned på skjermer i 24 tommer størrelsen og 1080p oppløsning.

 

Hva er forskjellem mellom disse 

https://www.multicom.no/business/asus-rog-swift-pg278q-27/cat-p/c/p9091542

https://www.komplett.no/product/898769/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/asus-27-led-g-sync-rog-swift-pg278qr?offerId=KOMPLETT-310-898769#

Endret av Kjosennnn
Lenke til kommentar

Tror jeg ville valgt en 2560x1440 skjerm med minst 144Hz.

Så er spørsmålet vil en ha en IPS (kan ses godt fra siden), VA (god kontrast) eller TN (raskest, dårligst farger) skjerm.

TN har vært regnet som gode spill skjermer, men har en svakhet med at en må sitte rett på skjermen ikke til siden/over/under for da blir bildet dårligere.

Nvidia G-sync er vel kjekt å ha, men ikke helt nødvendig. Freesync er noe lignende som G-sync, men for AMD grafikkort.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Tror jeg ville valgt en 2560x1440 skjerm med minst 144Hz.

Så er spørsmålet vil en ha en IPS (kan ses godt fra siden), VA (god kontrast) eller TN (dårligst farger) skjerm.

Nvidia G-sync er vel kjekt å ha, men ikke helt nødvendig. Freesync er noe lignende som G-sync, men for AMD grafikkort.

 

Når det er sagt, så er TN  LANGT ifra så dårlig som folk vil ha det til. Det finnes veldig mange forskjellige TN-paneler. Så å ta alle over en kam er ikkje akkurat veldig beskrivende.

 

F.eks TN panelet i Rog swift er 8bit, og er faktisk meget bra. Jeg har denne og 2 stk andre IPS skjermer.  TN skjermen min skjermmer seg absoulutt ikkje bort. Er sikker på at de fleste ikkje ville sett forskjell på denne TN skjermen og en IPS skjerm, hvis man er middels interresert.

Lenke til kommentar

Det var en interessant ytring, Nizzen.

Jeg har kvidd meg som pesten fra å kjøpe noe annet enn IPS de siste <mange> årene.

 

Så innsynsvinkelen er stor uten å vrenge farger og kontrast?

 

Nei, innsynsvinkelen er "stor" på IPS skjermer. På en TN skjerm må man se relativt rett på, og spesielt ovenfra/nedenfra, det er bare ikke til å komme unna. Men når man gjør det, altså ikke sitter overdrevent langt til sides for skjermen, så er slike paneler som på PG278Q/R svært svært bra... Man trenger nesten ikke en gang å plusse på "til å være TN"..

Lenke til kommentar

Innsynsvinkelen er god når man bruker skjermen normalt. Har man skjermen på høykant, og ser litt fra venstre side (altså underifra) blir det elendig. Dette merket jeg spesielt godt da jeg brukte 3 TN switfskjermer i surround på høykant. Dette var en særdeles dårlig løsning. Ha skjermene vanlig i surround var helt topp. Bortsett fra alle problemene sammen med 3-way sli  :rofl: .

 

Sitter man forran skjermen og gamer, så vil jeg anbefale TN skjerm med 8 bit panel som Asus swift. Litt billigere enn IPS swift er den også. Så blir det liksom hva man vil med skjermen og hvor mye penger man vil legge i det. Ved raske bevegelser merker jeg at TN swift er litt raskere enn IPS swift.

Lenke til kommentar

Aldri mer TN-panel for min del. Jeg hatet den begrensede innsynsvinkelen på de to jeg har hatt.

 

Hvilke hadde du, og hva gjorde du for at innsynsvinkelen var et problem? :)

 

Kjekt å vite for trådstarter, om det er noe du gjør som han også gjør.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Det er så lenge siden... Ene var en Dell av noe, jeg har fortrengt det.

 

Det du sier er jo at siden du hadde noen gamle TN skjermer  som var dritt, så må alle TN skjermer være dritt :p

 

Eller som at alle Mercedes biler må jo være dritt, siden du hadde en Mercedes bil som var dritt i gamledager :p

 

Ja litt teit, men men 

Lenke til kommentar

Det sier jeg slett ikke. Det jeg sier er at mine erfaringer med to TN-paneler ikke falt i smak.

Jeg har ikke sagt noe om andre skjermer og du trenger ikke legge de ordene i min munn.

Jeg har prøvd nok til å være mer fornøyd med de tre IPS-skjermene jeg har hatt, derfor kjøpte jeg rett før jul en IPS-skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...