jon67 Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Da får vi øke vanskelighetsgraden litt: Er det noen NYE bilmodeller som har forskjellig akselavstand i sedan- og stasjonsvognutgave? Peugeot 308 2013-, 262 vs 273 cm. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Hvor har du den informasjonen fra SeaLion? Statens vegvesen er nemlig ikke helt enige med deg, ihvertfall hva gjelder gjennomsnittsmålinger. https://www.vegvesen.no/_attachment/327420/binary/573096 Jeg tror helst det fungerer akkurat likt på andre fotobokser også, det fikk jeg forklart en gang for mange år siden da jeg forsøkte å finne ut akkurat hvordan disse fungerer.. Ved å lagre informasjon om akselavstanden også vil det nemlig være langt enklere å dokumentere at målingen er korrekt. Korreksjon: Statens veivesen er helt enige meg når det gjelder punktmålinger (vanlig fotoboks): https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/Trafikksikkerhet/Automatisk+trafikkontroll+ATK/punktatk Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Hvor har du den informasjonen fra SeaLion? Statens vegvesen er nemlig ikke helt enige med deg, ihvertfall hva gjelder gjennomsnittsmålinger. https://www.vegvesen.no/_attachment/327420/binary/573096 Jeg tror helst det fungerer akkurat likt på andre fotobokser også, det fikk jeg forklart en gang for mange år siden da jeg forsøkte å finne ut akkurat hvordan disse fungerer.. Ved å lagre informasjon om akselavstanden også vil det nemlig være langt enklere å dokumentere at målingen er korrekt. Korreksjon: Statens veivesen er helt enige meg når det gjelder punktmålinger (vanlig fotoboks): https://www.vegvesen.no/fag/fokusomrader/Trafikksikkerhet/Automatisk+trafikkontroll+ATK/punktatk Det står ikke at de måler akselavstand der, men det står heller ikke at de ikke gjør det.. Du påstod også at kjøretøy med flere akslinger ikke måles flere ganger, det står tydelig på den siden du linker til at de faktisk måler hastigheten til hver enkelt aksel. Det er ikke i Statens vegvesens interesse å skrive for detaljert, de må begrense detaljnivået på et eller annet nivå slik at informasjonen de legger ut blir lett å oppfatte for folket. For å være sikker på hvordan det faktisk er har jeg tatt ansvar og sendt en forespørsel til Statens vegvesen der jeg ber om relevant informasjon. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 (endret) På illustrasjonen på siden vises det at det går to tverrgående målelinjer i kjørefeltet, disse er plassert med nøyaktig 3 meters avstand. Ca 12 meter etter passering av siste kabel blir bilen fotografert hvis den har brutt fartsgrensa. Jeg har ved selvsyn sett (flere ganger) at det er frest to tverrgående spor i asfalten før slike bokser. I disse sporene ligger det piezoelektriske kabler som reagerer på passeringen av hjul (hjulpar).https://no.wikipedia.org/wiki/Automatisk_trafikkontroll Jeg håper du får en god teknisk redegjørelse fra Statens legemiddeltilsyn (vegvesenet) og at du deler denne med oss. Endret 21. januar 2018 av SeaLion Lenke til kommentar
toffo Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Da får vi øke vanskelighetsgraden litt: Er det noen NYE bilmodeller som har forskjellig akselavstand i sedan- og stasjonsvognutgave? Ja. Så vidt jeg kan finne er det en (ser bort fra de som har et par millimeter hit og dit): Mazda 6: Her har stasjonsvogna noen cm KORTERE akselavstand enn sedan. Gudene vet hvorfor, design kanskje? Hvis du utvider søket til forskjellig akselavstand på kombikupé og stasjonsvogn har du to til: Renault Mégane: Stv har vel ca 4cm lengre akselavstand. Peugeot 308: Stv har ca 11cm lengre akselavstand. Dette med utgangspunkt i data fra tyske Auto Katalog for 2017. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 På illustrasjonen på siden vises det at det går to tverrgående målelinjer i kjørefeltet, disse er plassert med nøyaktig 3 meters avstand. Ca 12 meter etter passering av siste kabel blir bilen fotografert hvis den har brutt fartsgrensa. Jeg har ved selvsyn sett (flere ganger) at det er frest to tverrgående spor i asfalten før slike bokser. I disse sporene ligger det piezoelektriske kabler som reagerer på passeringen av hjul (hjulpar). https://no.wikipedia.org/wiki/Automatisk_trafikkontroll Jeg håper du får en god teknisk redegjørelse fra Statens legemiddeltilsyn (vegvesenet) og at du deler denne med oss. Det fikk jeg ganske så fort, svaret var akkurat som forventet: Måleprinsippet i ATK er svært enkelt og kan kort oppsummeres som følger: For punkt-ATK benytter vi akselavstand som den primære kontrollmekanismen. Vi har to sensorer som ligger i vegbanen med kjent avstand mellom seg. Når bilen passerer registreres tidspunkt for passering på sensorene, for alle akslene, og vi kan regne ut akselhastigheter og akselavstand vha en enkel matematisk modell. Dersom akselavstand stemmer overens med akselavstand oppgitt i vognkortet (motorvognregisteret) har vi målt korrekt hastighet. For streknings-ATK er det enda enklere. Vi vet avstanden mellom punkt A og punkt B, det måler vi opp på forhånd. Deretter måler vi tiden kjøretøyene bruker på å kjøre fra A til B. Deretter deler vi avstand på tid og får gjennomsnittlig hastighet kjøretøyet har brukt mellom A og B. Som du sikkert fanget opp er det faktisk samme matematiske modell for som ligger til grunn for både punkt-ATK og streknings-ATK, nemlig at man kan regne ut hastighet mellom to punkter ved å ta avstand delt på tid. Håper dette var oppklarende! Med hilsen Bjørn Brændshøi Seksjon: Trafikksikkerhet, Automatisk trafikkontroll Skilt 556 (Custom) Postadresse: Statens vegvesen Vegdirektoratet, Postboks 8142 Dep, 0033 OSLO Besøksadresse: Instituttveien 31, KJELLER 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Det var oppklarende. De bruker altså det prinsippet jeg forklarte som primærmåling for å måle farten, og så bruker de akselavstandsmålingen for å sjekke dette mot biltypen som har det fotograferte registreringsnummeret i bilregisteret. De måler altså ikke hastigheten ut fra akselavstanden, akselavstanden forteller de bare om de har registrert rett bil. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. januar 2018 Del Skrevet 22. januar 2018 Det er vel ingen som har sagt at de måler hastigheten ut fra akselavstanden, målingen av akselavstanden er en måling som gir visshet om at målt hastighet er korrekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå