kbantonsen Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 (endret) Jeg har gått og lurt litt i det siste på om det pleier å være forskjell på akselavstanden på stasjonsvogn og sedan av samme modell? Endret 15. januar 2018 av kbantonsen Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Ja og Nei, kommer helt utifra hvilken biltype du snakker om... De fleste biltyper har det samme understellet som alle andre modeller. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 På de fleste modeller er akselavstanden den samme på begge modeller. Selv eventuelle coupéversjoner har som oftest samme akselavstand. Det finnes egentlig bare noen få unntak, ett av unntakene jeg kommer på i farten er Citroën DS (1955-1975), stasjonsvogna hadde der vesentlig lengre akselavstand enn sedanen. Noe annet som var litt spesielt på DS var at sedanen ble levert med smalere dekk bak enn foran, i hvert fall i hjemlandet Frankrike. I Norge ble bilene levert med samme dimensjon foran og bak. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Faktisk en god del biler som har noe forskjell på sedan og stv. Vectra C er et eksempel av en god del. Det er samme plattformen og samme hjuloppheng, men plattformen er strukket en hel del, ikke helt uvanlig at det gjøres.Citroên hadde på bla.a. CX ganske stor forskjell på sporvidde framme og bak. 110mm smalere bak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Kommer ikke på hvilken bil i farta, men det fantes en modell en gang som hadde forskjellig akselavstand på høyre og venstre side. Tror det var noe fransk. Ellers hadde MBs coupéer (W123) kortere akselavstand enn sedanene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Kommer ikke på hvilken bil i farta, men det fantes en modell en gang som hadde forskjellig akselavstand på høyre og venstre side. Tror det var noe fransk. Fransk stemmer, det var Renault 16: https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_16 Lenke til kommentar
toffo Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 (endret) Peugeot har hatt tradisjon for å ha lengre akselavstand på stasjonsvognene. Det stemmer vel i hvert fall for 404, 504, 505, 406, 307 og 308. Samme med Citroën, DS, CX og XM. Sånn i farten. Sikkert flere også. Men sånn ellers er det vel mest normalt med samme akselavstand/bunnplate. Endret 15. januar 2018 av toffo Lenke til kommentar
kbantonsen Skrevet 15. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2018 Godt å vite. Takk for svar allesammen Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Jeg er veldig sikker på at det var en eller flere 7-serier fra BMW som hadde ulik akselavstand, var jo blant annet slik at noen brukte dette som unnskyldning for å slippe unna bot etter å ha blitt tatt i fotoboks. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Jepp, 7-serie er levert med ulik akselavstand gjennom flere generasjoner. Men ingen av disse er stasjonsvogner. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 At bilmodeller får økt akselavstand (og andre ytre mål) ved generasjonsskifte er regelen, ikke unntaket. De fleste bilmodeller vokser fra generasjon til generasjon. Her en sammenligning av ulike generasjoner av VW Golf. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Jeg vet ikke om akselavstand, men jeg vet at bakstillingen ofte er annerledes på stasjonsvogn for å kunne gjøre bagasjerommet bredt og flatt, på en prisbekostning. 1 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Jeg er veldig sikker på at det var en eller flere 7-serier fra BMW som hadde ulik akselavstand, var jo blant annet slik at noen brukte dette som unnskyldning for å slippe unna bot etter å ha blitt tatt i fotoboks. Hva i all verden? Har noen faktisk forsøkt å dra seg unna fartsbot med det som argument? Da tror jeg du føler deg dum når du får avslag, haha. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Da får vi øke vanskelighetsgraden litt: Er det noen NYE bilmodeller som har forskjellig akselavstand i sedan- og stasjonsvognutgave? Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 (endret) Jeg er veldig sikker på at det var en eller flere 7-serier fra BMW som hadde ulik akselavstand, var jo blant annet slik at noen brukte dette som unnskyldning for å slippe unna bot etter å ha blitt tatt i fotoboks. Hva i all verden? Har noen faktisk forsøkt å dra seg unna fartsbot med det som argument? Da tror jeg du føler deg dum når du får avslag, haha. Vet ikke om du kjenner til til denne fyren, men han er liksom litt verdenskjent i Norge. Driver GBL bildeler i Hokksund, men han er mest kjent som "juger'n" Historien går hvertfall slik at han ble tatt i en fartboks i en eldre 7-serie, men klarte faktisk å vri seg unna ved å bygge om bilen litt og si at denne modellen ble levert med to ulike akselavstander som ikke var dokumentert utover at bilmodellen var en 7-serie. Endret 21. januar 2018 av Gamle ørn Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Fartsbokser måler ikke akselavstanden. Det ligger to tråder med en fast avstand i mellom i asfalten som måler tiden det tar for å passere fra den ene tråden til den neste. Er passeringene raskere enn en triggerhastighet (fartsgrense pluss litt til), tas det et bilde rett etter at den andre tråden er passert. Påfølgende akslinger spiller ingen rolle (vogntog blir altså ikke målt og fotografert flere ganger). Dette systemet vil altså også måle hastigheten på en Segway, som jo kun har én aksling. Eller en motorsyklist som kjører på bakhjulet. Så historien om at noen har sluppet ei fartsbot ved å lyge på seg at bilen har en annen akselavstand er garantert ren svada. Hvis dette er en fyr som kalles jugern'n, så burde konklusjonen være klar. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Fartsbokser måler ikke akselavstanden. Dersom dette bildet er autentisk, gjør den faktisk det: https://www.siste.no/krim/tvil-om-fotoboks-kan-male-199-km-t/s/1-41-3251586 Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Fartsbokser måler ikke akselavstanden. Det ligger to tråder med en fast avstand i mellom i asfalten som måler tiden det tar for å passere fra den ene tråden til den neste. Er passeringene raskere enn en triggerhastighet (fartsgrense pluss litt til), tas det et bilde rett etter at den andre tråden er passert. Påfølgende akslinger spiller ingen rolle (vogntog blir altså ikke målt og fotografert flere ganger). Dette systemet vil altså også måle hastigheten på en Segway, som jo kun har én aksling. Eller en motorsyklist som kjører på bakhjulet. Så historien om at noen har sluppet ei fartsbot ved å lyge på seg at bilen har en annen akselavstand er garantert ren svada. Hvis dette er en fyr som kalles jugern'n, så burde konklusjonen være klar. Jeg korrigerer, det var en 3-serie det var snakk om. Her er saken https://www.tu.no/artikler/malt-til-93-km-t-i-60-sone-slipper-straff/244201 Faren til denne jenta er mannen som kalles for "jugern" og slik som jeg har hørt det sørget han for å endre akselavstanden i ettertid i sitt favør. Med andre ord, ikke garantert ren svada. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 Hvor har du den informasjonen fra SeaLion? Statens vegvesen er nemlig ikke helt enige med deg, ihvertfall hva gjelder gjennomsnittsmålinger. https://www.vegvesen.no/_attachment/327420/binary/573096 Jeg tror helst det fungerer akkurat likt på andre fotobokser også, det fikk jeg forklart en gang for mange år siden da jeg forsøkte å finne ut akkurat hvordan disse fungerer.. Ved å lagre informasjon om akselavstanden også vil det nemlig være langt enklere å dokumentere at målingen er korrekt. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 (endret) Jeg er veldig sikker på at det var en eller flere 7-serier fra BMW som hadde ulik akselavstand, var jo blant annet slik at noen brukte dette som unnskyldning for å slippe unna bot etter å ha blitt tatt i fotoboks.Hva i all verden? Har noen faktisk forsøkt å dra seg unna fartsbot med det som argument? Da tror jeg du føler deg dum når du får avslag, haha. Leste en gang om en med en ombygd bmw (tror det var e36) som slapp bot pga bilen var ombygd og hadde annen akselavstand enn det som sto i vognkort. Snakk om noen millimeter. Edit, kom frem litt lengre ned i tråden, ja.. Endret 21. januar 2018 av Minus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå