Gå til innhold

En gutt i tvil om fremtiden

Gutten633

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er svært usikker på hva jeg gå til neste år når jeg er ferdig på VGS. I det siste har jeg blitt mer og mer interessert i medisin. Jeg sjekket poenggrensene/opptakskravet og det laveste var på 58.6 i UiB. Jeg gikk ut av Vg2 med en snitt på 53 uten realfagspoengene. Dette året ser ut til å bli litt mer utfordrende enn det forrige. For at jeg skal nå ett snitt på over 57 poeng, må jeg treffe på de fire eksamene vi skal ha nå i vår, noe som blir litt vanskelig. Selv om jeg treffer på eksamen så ender jeg på ett snitt på litt over 57.

Jeg har hørt at poenggrensenev går ned alt i fra 0,1-1 poeng den første måneden i semesteret. Er dette sant? Er det slik at jeg kan begynne på en annen utdanning mens jeg er på ventelisten hos medisinstudiet, og eventuelt droppe ut av nåværende studium og starte på medisin? Og tilslutt, er det mulig å få ekstra poeng hvis jeg er en førstegangssøker utenom realfagspoengene?

Endret av Gutten633
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at poenggrensenev går ned alt i fra 0,1-1 poeng den første måneden i semesteret. Er dette sant?

På et så populært studie som medisin? Neppe.

Er det slik at jeg kan begynne på en annen utdanning mens jeg er på ventelisten hos medisinstudiet, og eventuelt droppe ut av nåværende studium og starte på medisin?

Nei, så fort du takker ja til et tilbud, takker du automatisk nei til alle andre.

Og tilslutt, er det mulig å få ekstra poeng hvis jeg er en førstegangssøker utenom realfagspoengene?

De eneste tilleggspoengene som gjelder for førstegangssøkere, er språk- og realfagspoeng og kjønnspoeng. Det er altså ingen tilleggspoeng å hente for din del.
Lenke til kommentar

Eneste rådet jeg vil gi deg er å prøve å slappe av og nyte ungdomstiden din. Om du ikke kommer inn rett fra vgs er det ikke noen stor krise, om du virkelig vil studere medisin vil du med letthet kunne forbedre karakterer og sanke poeng i årene som kommer. Det er ganske vanlig å krisemaksimere i forhold til karakterer når man går på vgs, men i årene etterpå skjønner man at man stresset mer enn nødvendig. Been there done that.

Endret av Marcus Halberstram
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det slik at jeg kan begynne på en annen utdanning mens jeg er på ventelisten hos medisinstudiet, og eventuelt droppe ut av nåværende studium og starte på medisin?

Nei, så fort du takker ja til et tilbud, takker du automatisk nei til alle andre.

Hmm... En venninne av meg startet på lærerutdanningen da hun ikke kom inn på førstevalget sitt. Etter 1-2 uker fikk hun tilbudt plass på psykologistudiet (da noen ikke har møtt opp/sluttet).

Lenke til kommentar

Hmm... En venninne av meg startet på lærerutdanningen da hun ikke kom inn på førstevalget sitt. Etter 1-2 uker fikk hun tilbudt plass på psykologistudiet (da noen ikke har møtt opp/sluttet).

Ja, jeg ser nå at reglene er annerledes enn jeg husket dem. Det står om det her. Beklager feilinformasjonen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...