007JamesBond Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Hei. Har en Octavia med et motorvarmeproblem. Normalt ville den selvfølgelig stått på 90, men denne blir feks aldri varm på tomgang slik som tidligere biler. Nå skal det sies at jeg akkurat kjøpte bilen og bilen har nå bare blitt kjørt av meg i mange minusgrader. Men i dag var det kun 3- og problemet var der fortsatt. Den har ligget på 60-70 grader hele tiden, men i dag som det var mildere kom den opp i 90 grader, men kun i lave hastigheter og stående stille på tomgang etter lang kjøretur. Når du kjørte på motorvei i 110 gikk det fort ned fra 90 til 60-70. Det bare på 3-4 minutter sannsynligvis. Hva skjer her? Har hørt at mange av disse sliter litt med å opprettholde varme, men slik skal det ikke være. Er dette termostat eller har noen en annen ide? Takker for svar. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Moderne VAG (etter år 2000 ca) går ikke direkte på motortemp i instrumentet. Du ser at det står mistenkelig mye rett opp på 90 ja? Det er fordi 90 betyr "Normal" og ingenting annet. Temperaturen i dette området kan variere mellom 60 og 110, noe som ikke er noe å bekymre seg for. I kulde er det mange biler som aldri blir varm, kan være tilfelle her også. Prøv og kjør den litt hardt over en tid og se om den blir varm da, gi den litt belastning og turtall. Blir den ikke varm da kan det være dårlig termostat eller luft i systemet. Lenke til kommentar
007JamesBond Skrevet 14. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2018 90 er normalt ja, og alt utenom normalt er ikke bra i slik sammenheng. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Kan virke som du har en termostat som ikke lukker ordentlig. Lenke til kommentar
007JamesBond Skrevet 15. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2018 Kan virke som du har en termostat som ikke lukker ordentlig. Tenkte det samme. Da er det nok dette jeg må skifte først og fremst. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 (endret) Moderne motorer er så himla effektiv at det blir lite spillvarme. Hiv en papp-plate fremfor radiatoren din. Eller bruk ekstravarmer om du har det (nesten en nødvendighet på nyere dieselmotorer) Sikkert en egen knapp for å aktivere den. Toyota har den lamme varmeapparatet eller på venstresiden merket "PWR HEAT" men vet ikke hvor dem er på VAG. Må ha ekstravarmeren i gang nesten hele tiden på min 2006 mondeo skal jeg holde normalt temperatur. Endret 15. januar 2018 av Complexity Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Hvis den ikke får opp tempen i -3 grader så vil jeg tro det er termostaten. Lenke til kommentar
Selle Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Dette er en 2 liter bensin med turbo og 200hk fra 2006, ikke en bitte liten nymoderne dieselmotor. Den skal ikke ha problemer med å holde 90 grader i -3 grader hvis termostaten er i orden Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Aha, mente jeg leste TDI i tittelen Bensiner burde ikke ha problemer med temperatur nei. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Dersom radiator blir varm med kald motor er termostaten gåen Lenke til kommentar
007JamesBond Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 3500 kr fattigere, så går bilen som den skal igjen. Veivhusslange og termostat måtte byttes. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. januar 2018 Del Skrevet 18. januar 2018 Helt år med drivstoff det (for de som kjører Leaf) Lenke til kommentar
007JamesBond Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 Hehe ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå