Gå til innhold

Kjøpt tomt i Asia, med familie, men får tilbake penger.

Manila

Anbefalte innlegg

Jeg har sammen med familie her i Norge. Kjøpt tomt i Asia for ca 2 år siden.

Men nå viser det seg å være veldig problematisk å bygge to bo enheter på denne tomten.

Derfor får vi tilbake pengene vi har betalt. 

Pengene kommer ikke i retur fra Filippinene, men fra familie i Norge.

Det er snakk om 120 000,-

Siden tomt i Filippinene ikke er helt ferdig betalt, så er det ingen papirer på den, og kan derfor ikke vise papirer om dette til skatte myndighetene.

Derfor blir da beløpet sett på som gave på 120 000,-

Hva da med skatt?

Søkte om dette, men står bare om 100 000,-

Ikke noe om det er maks, eller noe. da skal det informeres, men skatte fritt.

Ble usikker om det er inntil dette beløpet skattefritt, eller om fra dette beløpet og opp en må melde i fra.

Noen som vet? (om dere forstår hva jeg mener)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du hatt fortjeneste av transaksjonen?

Kan du dokumentere hvor kjøpesummen kommer fra? Hadde du pengene i en bank eller lignende. 

Nei, ingen fortjeneste. Ett valutta tap, på ca 20 000,-

Kvittering kommer kun ved overtagelse. Det er også da kontrakt skrives ferdig.

Det er snakk om 2 år nedbetaling på tomt. (vi halve) nedbetaling kvitteringene, er info med kun helhet, altså total delbetaling, ikke halvparten som vi har betalt. Men dette er i Filippinene. Kan ikke kjøre tilbakebetalingen derfra, den må gå oss i mellom. Og derfor skjer i Norge.

Lenke til kommentar

Pengene er ikke gave. Det er ikke gave når du får tilbakebetalt din andel av en feilslått investering, det er å få tilbake sine egne penger, og påvirker ikke skatt.

Hvitvaskingsloven og mistanke om hvitvasking spiller her en større rolle - nemlig å kunne underbygge hvor disse pengene kommer fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Pengene er ikke gave. Det er ikke gave når du får tilbakebetalt din andel av en feilslått investering, det er å få tilbake sine egne penger, og påvirker ikke skatt.

Hvitvaskingsloven og mistanke om hvitvasking spiller her en større rolle - nemlig å kunne underbygge hvor disse pengene kommer fra.

Hva mener du?

Bevise hvorfor fame. medlem gir meg peger?

Jeg kan kun bevise å ha sendt andre i fam. penger.

Med andre ord, jeg har tidligere sendt fam. i Filipinene penger, for å betale en tomt. Som fam. bosatt i Norge er delkjøper i.

Og Fam. i Norge betaler meg tilbake, siden vi ikke kan dele tomt likvell.

Selve tomte kvitteringer, vil bli uten vårt navn, uansett. siden tomt ikke kunne deles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...