Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpt bruktbil som selger sa var røykfri.

Marit’n

Anbefalte innlegg

Nylig kjøpt en bruktbil 2012 mod som selger bekreftet skriftlig at var røykfri. Og bilen var nylig renset innvendig.

Etter å ha hatt bilen over natten, lukter den ikke godt, og jeg mistenker at den har vært røyket i allikevel.

Det luktet «rart» da jeg overtok bilen, men inne ikke sette fingeren på hva det var før dagen etter!

Dette er vel da grunn nok til å kunne heve kjøpet? Spesielt hvis jeg får dette bekreftet fra et bilpleie firma.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lukter miskjennelig ut som røyk. Jeg skal dra innom et bilpleie firma imorgen for en luktetest.

Jeg har det skriftlig i meldinger oss imellom at den er røykfri. Bilen er renset innvendig i november ‘17 og da burde det ikke lukte som dette.

Jeg reagerer også på røyk, og blir tett i nesa, og da kan jeg ikke ha denne bilen ?

Lenke til kommentar

Kun én eier på bilen. Så selger blir kontaktet så snart jeg får kommet meg til et bilpleie firma i morgen.

Dersom jeg får det bekreftet fra de, må jeg få hevet kjøpet. Jeg kan ikke ha en bil jeg blir dårlig i.

Tusen takk for alle svar og tips.

Dersom selger nekter, vil Forbrukerrådet bli kontaktet.

Lenke til kommentar

Få han til å betale for ozon rensing, god sjanse for at det blir mye bedre da. Bør også skifte kupefilter og rense AC anlegget.

Husk også at det vil ligge røyklukt inne i lufteanlegget i bilen.

Hvis det er tilfelle at den er røyket i, så kan jeg ikke ha den da jeg blir dårlig. Da hjelper det nok lite at den blir renset.

Lenke til kommentar

Kan du dokumentere skriftlig at du spurte om den hadde vært røykfri, og at de bekreftet dette?

Ja, har det skriftlig på meldinger oss i mellom før jeg kjøpte den. Selger skrev "Ja, bilen er røykfri".

Aner man en liten gråsone her?

«Ja, det har aldri vært røyket i bilen» ==> Det TS var ute etter.

vs. det TS har fått beskjed om: «Ja, bilen er røykfri.» Skal tro om selger mener han har sitt på det tørre, «Den ble renset så den er røykfri.»

Håper det ordner seg men bilselgere generelt sett har vel ikke det beste ryktet...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du dokumentere skriftlig at du spurte om den hadde vært røykfri, og at de bekreftet dette?

Ja, har det skriftlig på meldinger oss i mellom før jeg kjøpte den. Selger skrev "Ja, bilen er røykfri".

Aner man en liten gråsone her?

«Ja, det har aldri vært røyket i bilen» ==> Det TS var ute etter.

vs. det TS har fått beskjed om: «Ja, bilen er røykfri.» Skal tro om selger mener han har sitt på det tørre, «Den ble renset så den er røykfri.»

Håper det ordner seg men bilselgere generelt sett har vel ikke det beste ryktet...

Hmm...ja det er en liten gråsone her.

Lenke til kommentar

Jeg har vært i kontakt med et bilpleie firma som en merkeforhandler bruker til sine bruktbiler. Og han mente også at den hadde vært røyket i.

Selger bedyrer sin uskyld, og tilbyr en kompensasjon mot at jeg frasier meg retten til reklamasjon på eventuelt fremtidig lukt og fuktighet i bagasjerommet. Jeg kan selvfølgelig ikke gå med på å si fra meg reklamasjonsretten!

I tillegg skal bilen ha gjennomgått en rens av seter og teppe i gulv hos et bilpleiefirma. Men jeg tenker at selger da bør/burde ha reklamert når bilen ble levert da setene er alt annet enn så rene som de burde tilsi etter en rens. Dette var gjort for kun en mnd siden.

Jeg har fått tilbud om rens av bilen med Ozon rens og full rens av hele bilen innvendig også taket.

Er det mulig å håpe på at bilen blir luktfri etter dette? Å handle bil er risikosport for den uerfarne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...