Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fant levende dyr i salaten

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-NIoHlfL

Du kan sikkert si i fra til butikken og få en liten kompensasjon om salaten ikke er spisende. Om det bare er snakk om et lite insekt, og salaten ser fint ut er det ikke noe å bry seg om. 

Ellers må man regne med å finne et småkryp en gang i blant på slike grønnsaker og frukter, dette er umulig å gradere seg 100% mot. Dette er en av grunnene til at man alltid skal vaske grønnsaker, bær og frukter før man spiser dem.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Nei ting gresshopper er en del av naturen, de liker salat like mye som din søster. Har fått inn partier med 200kg salat som er 5% snegle og alt må sendes tilbake. Hvis det er lite av det er det ofte vanskelig og oppdage i masse produksjon, og er kunden som oppdager det dessverre. Si i fra til dem så tenker jeg de tar en ekstra kikk på partiet som har kommet inn og kompenserer dere.

Lenke til kommentar

Hei

Min søster kjøpte salat hos en utenlandsk butikk kalt Bazaar.

Dagen etter da vi skulle tilberede maten fant vi en levende gresshopper i posen hvor den ble kjøpt fra og den kommer sannsynlig fra butikken..

Hva burde vi gjøre?

Anonymous poster hash: f8bef...d5b

Hva er det du lurer på egentlig? Om dere kan spise salaten selv om det er insekter i den? Om dere burde opplyse selger om det inntrufne? Få kompensasjon? Skape facebook sensasjon og #staykrenka?

Endret av bas
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når man kjøper salathoder og slike ting, så må man fjerne hvert enkelt blad og vaske dem. Jeg lærte etter en gang jeg skulle skjære isbergsalat i strimler til taco, så datt det ut en sånn kålorm eller hva det heter ^^ Grønn liten mark. Etter dét, så fjerner og vasker jeg omhyggelig hvert enkelt blad. Hvem vet hvor mange mennesker som har spist kålorm blandet med tacoen sin. Forferdelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Når man kjøper salathoder og slike ting, så må man fjerne hvert enkelt blad og vaske dem. Jeg lærte etter en gang jeg skulle skjære isbergsalat i strimler til taco, så datt det ut en sånn kålorm eller hva det heter ^^ Grønn liten mark. Etter dét, så fjerner og vasker jeg omhyggelig hvert enkelt blad. Hvem vet hvor mange mennesker som har spist kålorm blandet med tacoen sin. Forferdelig.

Lurer på om du er ironisk eller ikke her, men jeg ser uansett ikke problemet med en kålorm i salaten eller lignende. Den består da uansett av 99% foredlet kål, og gir bare litt ekstra proteiner :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på om du er ironisk eller ikke her, men jeg ser uansett ikke problemet med en kålorm i salaten eller lignende. Den består da uansett av 99% foredlet kål, og gir bare litt ekstra proteiner :)

Virker som det er du som prøver å være morsom.  Insekter har intet å gjøre i maten min i al fall, og jeg hadde helt sikkert mistet appetitten på grønt en god stund etter en slik oppdagelse. 

Lenke til kommentar

Jaja ^^ Velbekomme! Deilig med en larve som kravler i kjeften, knaser fint og mykt når man tygger den, og kravler vel litt nedi halsen også! Så dør den av magesyrene! Herlig opplevelse ^_^

Lenke til kommentar

Virker som det er du som prøver å være morsom.  Insekter har intet å gjøre i maten min i al fall, og jeg hadde helt sikkert mistet appetitten på grønt en god stund etter en slik oppdagelse. 

Du vet vertfall at frukt og grønt ikke har blitt sprøyta av kreft og homonforstyrrende middler, foretrekker insekter som du kan plukke vekk over sprøytemiddler ivertfall...

Lenke til kommentar

Tja, morsom og morsom - jeg synes det er litt morsomt med slik avsky for et lite insekt eller larve.

Moren min pleide alltid å si at de larvene i bringebærene vi plukket bare besto av bringebær, så det gjorde ikke noe om spiste noen av dem også. Jeg tenker at det er litt livsvisdom i det - et insekt eller en larve blant grønnsaker er helt naturlig, og det gjør ikke mer enn det vi personlig synes det gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, morsom og morsom - jeg synes det er litt morsomt med slik avsky for et lite insekt eller larve.

Moren min pleide alltid å si at de larvene i bringebærene vi plukket bare besto av bringebær, så det gjorde ikke noe om spiste noen av dem også. Jeg tenker at det er litt livsvisdom i det - et insekt eller en larve blant grønnsaker er helt naturlig, og det gjør ikke mer enn det vi personlig synes det gjør.

Nå er kanskje ikke kolorm farlig, man generelt sett kan man dø av å få sådanne parasitter i magen, f.eks. http://www.bbc.com/news/health-39882381 - larve som overlever i kroppen og som lever av å spise... deg.  En kollega av meg var døden nær av nettopp den årsak etter å ha spist noe i Vietnam.

Lenke til kommentar

Parasitt er ikke det samme som en larve og laks er ikke det samme som salat. Man kan dø av alt mulig, men de fleste låser seg ikke inn på et sterilisert rom av den grunn.

I dette tilfelde er problemet at larven har / kan ha denne parasitten.  Ikke ment å vite om din kålorm bærer rundt på noen parasitter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Insekter er ikke uvanlig å finne i salat kjøpt i ordinære dagligvarebutikker heller hvis du ser etter de. Ofte er de grønne og så små at det er vanskelig å få øye på dem. Eneste gangen jeg har kastet salat var når det krydde av slike små grønne vesener, så jeg har lært meg at det er lurest å bare skylle av salatbladene og ikke titte for nøye.

Jeg fant en gang en bille i et glass jordbærsyltetøy og. Ikke spesielt appetittelig, men du vet hvertfall at den er kokt.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...