TommyL Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Hei! Jeg har kjøpt meg en ny SSD, Crucial MX500 1TB. Denne skal ha 550/530 Read Write speeds...men dette får jeg ikke. Installert siste Rapid Storage Technology drivere for mitt hovedkort. Har testet med Atto og Crystal Disk Mark. Har et Gigabyte z68 hovedkort og en i7 2600K. Kunne noen sett på disse tallene om de ser noenlunde ok ut? https://imgur.com/a/XWpia MVH Tommy Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Hvilken kontroller på hovedkortet bruker du? Du skal vel på Sata3_0 eller 3_1, de hvite portene. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Du må vel og bruke en s-ata kabel med nok båndbredde 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Prøv med ikke patchet for meltdown Windows 10 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Test med "crystal disk mark" kan se ut som ssden er på realtek satakontroller og ikke intel ja... 1 Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 14. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2018 (endret) Den er koblet på de hvite...var sikker på at det var intel sine. Må sjekke igjen. Edit: Dobbeltsjekket nå, og den er koblet til Intel SATA 3 port ja. Flett ny Win 10 installasjon også, genuin med nøkkel og alt. Hva kan det være da tro...? Endret 14. januar 2018 av TommyL Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Den er koblet på de hvite...var sikker på at det var intel sine. Må sjekke igjen. Edit: Dobbeltsjekket nå, og den er koblet til Intel SATA 3 port ja. Flett ny Win 10 installasjon også, genuin med nøkkel og alt. Hva kan det være da tro...? Da er det bare at det er gammelt chipset. Gammel data. 1 Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 14. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2018 Ok, har tenkt i samme baner. Kan leve med disken, ingen problem. Tenkte bare å få mest mulig ut av den Takker for all hjelp!! Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 16. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2018 (endret) Da var størstedelen av problemet funnet...det var Veracrypt som ødela. Har nå gjort en helt fresh install igjen, og den er nesten tilbake til normalt. Nesten. Her er det noe galt med write speed. Min 840 Pro på samme maskin har ikke dette problemet. Noen som skjønner noe av dette? https://imgur.com/a/4rRVR Edit: Har satt APM til 254 manuelt med Cristal Disk Info. Da ser det bedre ut. Men etter restart må den settes om igjen. Hvordan får jeg satt den permanent? MVH Tommy Endret 16. januar 2018 av TommyL Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 (endret) jeg slenger meg på denne tråden, og lurte på om noen kunne se på mine testresultater. hastighetene ligger jo på mange ganger høyere enn testresultatene på samme ssd fra andre sider. forvirra. Det er en samsung ssd 850 evo Endret 16. januar 2018 av Balrog11 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 (endret) jeg slenger meg på denne tråden, og lurte på om noen kunne se på mine testresultater. de ligger jo rundt 8 ganger høyere enn testresultatene på samme ssd fra andre sider. forvirra. Det er en samsung ssd 850 evo Du tester ikkje ssden, men ssd med ramcache program. Altså du tester IKKE selve ssden. Cachen hjelper med lasting av ting du laster ofte/flere ganger. Når du leser en fil for første gang etter du har slått på maskinen, så må fila leses fra selve ssden. Cacheprogram kan hjelpe i noen tilfeller, men ofte kan man få dårligere resultat av loading av programmer, fordi cachen bruker resurser av minnet og ekstra cputid. PS: samsung magican er et helt unødvendig program å ha installert Endret 16. januar 2018 av Nizzen Lenke til kommentar
Balrog11 Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 (endret) jeg slenger meg på denne tråden, og lurte på om noen kunne se på mine testresultater. de ligger jo rundt 8 ganger høyere enn testresultatene på samme ssd fra andre sider. forvirra. Det er en samsung ssd 850 evo Du tester ikkje ssden, men ssd med ramcache program. Altså du tester IKKE selve ssden. Cachen hjelper med lasting av ting du laster ofte/flere ganger. Når du leser en fil for første gang etter du har slått på maskinen, så må fila leses fra selve ssden. Cacheprogram kan hjelpe i noen tilfeller, men ofte kan man få dårligere resultat av loading av programmer, fordi cachen bruker resurser av minnet og ekstra cputid. PS: samsung magican er et helt unødvendig program å ha installert takk for svar. hvordan får jeg testa ssden og ikke ssd med ramcache`? og uten samsung magician så får jeg vel ikke aktivert rapid mode? edit: jeg forsøkte gå inn i device manager, og skrudde av disk cache på ssden. men jeg får fortsatt samme hastighetene. edit2: det var rapid mode som var grunnen til resultatene. nå er resultatet veldig dårlig. 502 read , 205 write. det er ca det samme skrive-resultatet på min gamle ssd også. ( 206 på min gamle ssd). Hvorfor går ikke skrive-resultatet høyere? det skal egentlig være 540/520 og 4k skrive-resultatet er latterlig lavt. 1.03 MB/s (det gjelder kun den nye ssd) edit: ble mye bedre når jeg satte ssden inn i maskina med nyinnkjøpt kabel, istedetfor å bruke "hotspot"-portene for ssden. (egen slot oppå kabinettet for å sette ssden rett inn). Endret 17. januar 2018 av Balrog11 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Det er Rapid som er ramcache Lenke til kommentar
TommyL Skrevet 26. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2018 Da ser det ut til at det løste seg. Skrudde av c states og EIST i Bios. Nå er den litt under andre resultater jeg ser på nett. Og det skyldes nok gammel data som Nizzen sier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå