Gå til innhold

Slik kan elbilen knekke tysk bilindustri


Anbefalte innlegg

Hvilken innvirkning vil TM3 ha på salget av fossilbiler i samme klasse?

 

Tenk på følgende: Elbilen gjør fossilbiler umoderne men så lenge elbiler enten er for dyre eller har dårlig rekkevidde så kan man med en viss rett avfeie 'moderniteten'. Når nå TM3 strømmer utover hele verden og demonstrerer at elbilen er økonomisk oppnåelig *og* har god rekkevidde så får fossilbilprodusentene et aldri så lite forklaringsproblem overfor de av sine kunder som bryr seg om slikt.

 

Det aner meg at andres salgstall vil synke *mer* enn antallet TM3-salg skulle tilsi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Sammenligningen med Kodak bør for det første legges helt død, men Tesla-menigheten elsker å bruke denne falske analogien. De har vist gang på gang at de ikke bryr seg om fakta, kun generell synsing basert på Musk sine lignelser.

Tesla kan godt ende med å bli den neste kodak eller nokia (Begge selskaper som var først ute i markeder som så senere løpte fra de, kodak med digitalkamera, nokia med smartelefoner)

 

Scenario: Pilotanlegg for solidstate batterier kommer om 2-3 år, men tesla har store investeringer i NCA batterier og vegrer seg for å kaste seg på, andre produsenter løper så fra og tesla sitter igjen med dyrere og dårligere batterier som de eier selv og følgelig ikke kan bli kvitt enkelt. Når produksjonen så ramper opp rundt 2025 er ikke lengre tesla konkurransedyktige. (Svært ekvivalent til nokias investering i symbian som ble deres bane)

 

I både nokia og kodak caset var det også ingen nye oppstartsselskaper som kom inn og tok over. Det var etablerte kjemper som tok over markedene, kodak og nokia var bare unntakene som falt ut. (Og for kodaks del var det fordi deres egentlige marked forsvant, skal du se etter en ekvivalent her m.h.p. elbiler blir det bensinselgere, ikke bilprodusenter)

 

Kodak var markedsledere på digitale kompaktkameraer i USA i 2006. Problemet var at marginene etter hvert ble veldig små pga. stor konkurranse. De rotet også bort mye penger på feilinvesteringer, dvs. nye produkter og tjenester som ikke forbrukerne var interessert i. Uansett, markedet for billige digitale kompaktkameraer er nå nærmest helt borte.

 

Nokia hadde smarttelefoner på markedet fra 2007-201x, men forbrukerne ville ikke ha Symbian, som var lite brukervennlig sammenlignet med iOS og Android.

Lenke til kommentar

Det er vel derfor de krever 9000$ ekstra for 25 kwh på modell 3 da, en bil som enda er ett år unna salg her i landet. De kan ikke ta hva som helst for det de leverer, kun der de har monopol som er høyere prisklasser.

De har smurt på godt, ja, det er tydelig. Men Model 3 skal finansiere veksten til Tesla, så for å være suksessfull som selskap så velger de å gjøre det.
Lenke til kommentar

Som sagt estimater jeg har funnet som tar med fremtidig planlagt kapasitet tilsier totalt ca 250GWh/år i 2021. Eller maks 4.2M biler med om vi tar ditt snitt på 60KWh/bil til grunn (Jeg mistenker det er lavt, toleransen for korte rekkevidder vil gå ned i markedet med større penetrasjon, så 60kWh blir fort nær nedre grense)

Vi snakker om 2021. Det vil fortsatt bli solgt veldig mange biler med 30-40 kWh. Og det er bra nok for veldig mange. Det vil også bli solgt biler med 100-200 kWh, men da i de dyrere segmentene, og altså betydelig lavere volum.

 

De 250 GWh/år er ikke satt i stein, heller. https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-06-28/china-is-about-to-bury-elon-musk-in-batteries

 

Ser man her så er forventningen 178 GWh/år i Kina i 2021 (65% av 273 GWh). Legger man til 150 GWh/år ved gigafactory, og 45 GWh/år i resten av verden, så er man faktisk oppe i 373 GWh/år. (Tallene Bloomberg bruker for Gigafactory er feil. Til å begynne med var målet 35 GWh/år, men det er økt til 150 GWh/år)

 

Sier vi 350 GWh/år går til elbiler i 2021 og snittkapasiteten er 60 kWh, så er det 5,8 millioner elbiler per år. Det er ganske nært estimatet mitt på 5,55 mill elbiler per år i 2021.

 

Man kan ikke trylle frem nye batterier. Er ikke kapasiteten der så er den ikke der. De kan helt sikkert designe noe som potensielt KAN produseres i volum som bil, men tilgangen til batterier vil fortsatt begrense.

Dagens batterier er gode nok.

 

Og som jeg alt har påpekt om alle skulle gjort slik du vil og droppe alt for å lage batterifabrikker ville de bare oppnådd at råvareprisene hadde gått i været og de ville FORTSATT ikke kunne lage nok batterier siden det ikke er fysisk tilgang til nok råvarer.

2021 er ikke nært nok til å støte på problemer med råvarer. Om man antar 25% NCA, 50% NMC 811 og 25% LFP, så er dagens produksjon av kobolt tilstrekkelig til ca 1000 GWh/år. 10% elbiler i 2021 vil altså utgjøre under halvparten av kobolt-forbruket, selv om produksjonen ikke skulle øke.

 

Dette har vi vært over før. Du kunne ikke dokumentere den prisen da heller. Jeg tviler på at noe har endret seg. Det rimelige er nok å anta at prisen ligger på $160-200/kWh.

Om teslas batterier er på noen måte 'best' pr. i dag har jeg ingen formening om. Jeg konstaterer at det ikke finnes noen som er gode NOK til muliggjøre en storstilt elbilovergang enda. Dagens batterier tillater bare svært store biler med god rekkevidde ala tesla eller små biler med store kompromisser vedr. rekkevidde.

For i dag kan 160-180 USD/kWh være greie nok tall. Men dette er noe som vil forbedres fremover. Fortsatt er det veldig stor kostnader som ikke er råvare-relatert, og det er dermed mye potensiale for kostnadskutting. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

200 $ per kwh, la oss si 2 tusen

Tesla 100 batteriet har da en selvkost pris på rundt 200 tusen, høres det sannsynlig ut?

Det er nok mindre enn det. Selvkosten på en X100D er i området 560k NOK. Batteriet er da 36% av selvkosten.

 

Tesla har også bekreftet at deres kostnad er under 190 USD/kWh. https://electrek.co/2016/04/26/tesla-model-3-battery-pack-cost-kwh/

Lenke til kommentar

Har de forlenget kontrakten på 18650 eller skal de migrere?

Ingenting tyder på at de skal bytte til 21700 på Model S/X ennå. Panasonic har fortsatt fabrikker i Japan, som produserer stort volum med bra celler.

 

Men om de skulle bytte format, så er ikke dette noe de vil annonsere, for å unngå Osborneing. Plutselig en dag vil bare Tesla levere ut biler med mer kapasitet, muligens med SW-begrensning og betaling for å låse opp den ekstra kapasiteten.

 

(Om jeg skal gjette, så vil jeg si at Tesla vil bytte til 21700 på Model S/X i 2019. Rundt den tiden begynner det å bli behov for en oppdatering på Model S/X.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Siste nytt fra BMW (styremedlem Klaus Frøhlich, desember 2017): BMW vil utvikle nye plattformer der hver plattform vil være elektrisk (batteri), ladbar hybrid eller fossil (bensin eller diesel). En BEV 4-seriebil vil hete i4, en hybrid vil hete 425ie, en fossil vil hete 425i etc. Nøkkelordet for BMW er fleksibilitet. I forhold til markedets behov, kan en øyeblikkelig kaste om til bare elektriske, hybride eller konvensjonelle biler (tilnærmet). i-serien (i3, i8, i5 etc) forsvinner altså. Bilen som er første bil i den nye generasjonen vil være en 3-serie (eller er det 5-serie?) som elbil, og den er inntil nå kalt i5. Den vil komme i 2021 med forskjellige batteripakker (kort og lang rekkevidde),

 

BMW har meget store ressurser på utvikling av elbilteknologi inkludert batterier (for eksempel et nytt "Toppsenter for batteri celler" til €200 millioner som fortsetter utviklingen av batteri- og produksjonteknologi som startet i 2008) . Utvikling av fossile drivlinjer vil også fortsette for fullt).

 

Hybridene vil ha en rekkevidde på minst 100 km. I løpet av 2017 produserte BMW mer enn 100.000 ladbare biler. I 2020 vil det komme en elektrisk versjon av X3, en hybrid Mini finnes allerede og en el-Mini er vel like om hjørnet om jeg husker riktig. BMW vill ha 25 ladbare modeller i 2025 og 12 av dem vil være rent elektriske (BEV).

 

BMW's mest sportslige bil vil ha en 100 kW motor foran og to slike motorer bak. Det vil åpne for dreiemomenttilpasning (torque vectoring).

 

Grunnen til at ledestjernen for BMW nå er fleksibilitet er følgende: hovedmarkedene Europa, USA og Kina er forskjellige. I Europa tvinger lave krav til CO2-utslipp fram ladbare biler, i USA er prisen på bensin svært lav og elbiler strever mer. I Kina blir det stadig mer statlige krav om overgang til elbiler. Nye politiske utspill kan snu opp ned på markeder slik at miksen av biler (teknologier) som .etterspørres kan endres veldig raskt. Svaret på alt dette er et fleksibelt produksjonssystem. Om få år kan altså BMW kverne ut ca 3 millioner biler (per år) om markedet krever det!

 

Frøhlich sier "utviklingen mot e-mobilitet kan ikke snus" og "for BMW er e-mobilitet den nye normalen".

 

I artikkelen på fire sider i februarutgaven av engelske BMWCAR nevnes ikke hydrogen(biler) med et ord!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tesla har gått med dundrende underskudd i hele sin levetid på 12 år.

Nei.

 

Har de ikke?

Sikker på at du ikke blander markedsverdi og regnskap fra den daglige driften?

Det ville være spesielt om et selskap i utvikling og vekst ikke gikk med nullbudsjett eller underskudd i denne fasen.

 

De har hatt flere kvartaler med overskudd.

 

 

Det blir litt spesiell tolkning, etter min mening. Avgrenser du tidsrommet til akkurat der det passer deg selv best, så klarer du alltid å finne ei lita lomme med overskudd. Men det forteller oss egentlig ikke så veldig mye, annet en at du er villig til å tolke kreativt for å score debattpoeng.

 

Eh, jeg påpeker et enkelt faktum som motsier påstanden om at de har gått med underskudd i hele sin levetid.

Lenke til kommentar

 

 

Kan godt vurdere Tesla utfra siste kvartalsrapport. Hjelper ikke på inntrykket.

Tja, den viser at ting går stort sett som planlagt. Tesla bruker mye penger på investeringer i produksjonsutstyr, og de bruker mye penger på å kjøre opp salgs- og serviceapparatet til Tesla. Model 3 produksjonen er på vei opp, men var fortsatt på ett så lavt nivå at den dro ned hele resultatet.

 

Planlagt? Et hvilket som selskap klarer å svi av massevis av penger. Du greier alltid å snu det til noe positivt, såfremt det ikke er snakk om Teslas konkurrenter. Der er det doom and gloom.

 

Men herregud da. Det er ikke snakk om å svi av penger for å svi av penger. Det er snakk om å investere.

 

Jesus Kristus...

Lenke til kommentar

 

Blant annet, ja. Model X er kommet som konkurrent mot de større SUVene, og Model Y kommer som konkurrent mot de mindre SUVene om noen år. Fortsatt har BMW ingen slags strategi for å få bilene sine over på batteri, så Tesla får fortsette med å ta markedsandeler uforstyrret.

Eller sagt på en annen måte. Tesla har nå hatt markedet for seg selv i snart 10 år uten å få til lønnsom masseproduksjon av elbiler. Nå kommer konkurrentene som kan nettopp dette.

 

Først må vel konkurrentene bevise at de klarer det. Så langt er det stort sett bare fagre løfter.

Lenke til kommentar

 

Alt tatt i betraktning, så er planene (hvis de er reelle) ganske begrenset. Om de skulle satset virkelig så hadde det ikke vært behov for flere navn. De hadde bare sluttet å levere X3, X5, 3-serie, 5-serie, osv med fossilmotor. Når de går for i1-i9 og iX1-iX9, så sier det i seg selv at elbilsatsningen er en bisatsning, mens hovedtyngden av strategien dreier seg om fossilbiler.

Ja, det må virkelig være en klamp om foten å allerede ha en lønnsom geskjeft før man satser på elbiler. Mye rart man skal høre her.

 

Nokia og RIM hadde også en lønnsom geskjeft før de satset på touch-telefoner. Det hjalp dem ikke nevneverdig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...