knopflerbruce Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 "Langt mellom bilforhandlere, verksteder og bensinstasjoner". Litt av en spådom. Du kan fjerne 80% av disse og det er fortsatt nok å ta av i en middels stor by. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Heldigvis er tyske bilprodusenter historie om få år Det var da voldsomt, har du kilder på dette dommedagsprofetiet? Jeg vil påstå, heldigvis, at tyske bilprodusenter blomstrer like mye om få år til tross for elbilmenighetens korsynging om batterier. Flere av de beste bilene i verden kommer fra Tyskland, og nei, de er ikke elektriske. Tyskland vil ikke ha noe problem med å omvelte til elektriske boler om de vil. Men elektriske biler er så langt dyrere noe som reduserer interessen i hele Europa, og USA. For Norge er det en litt annen situasjon hvor vi ikke kan regne med få en god bil til 100.000 kr grunnet skatter. Å ta bort enorme skater på elbiler, hjelper jo salget i Norge, spesielt for litt dyrere elbiler. Det vil ikke selges mye elbiler i Europa med mindre disse kan anskaffes for mellom 10.000-20.000 Euro. Ellers er jo alternativet litt lenger i fremtiden, deling av transport og opphøring av den tåplige normen at alle skal eie en bil. I urbane strøk vil det kanskje bli mindre viktig å ha privatbil men utenfor byene må man nok fortsatt ha egen bil. Det fine med privatbil er at den er der tilgjengelig hele døgnet og man trenger ikke vente på den, den er klar med en gang. Privatbil gir også en viktig frihet der man slipper å planlegge reisen og man kan ta seg en biltur når man vil. 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Heldigvis er tyske bilprodusenter historie om få årDet var da voldsomt, har du kilder på dette dommedagsprofetiet? Jeg vil påstå, heldigvis, at tyske bilprodusenter blomstrer like mye om få år til tross for elbilmenighetens korsynging om batterier. Flere av de beste bilene i verden kommer fra Tyskland, og nei, de er ikke elektriske.Tyskland vil ikke ha noe problem med å omvelte til elektriske boler om de vil. Men elektriske biler er så langt dyrere noe som reduserer interessen i hele Europa, og USA. For Norge er det en litt annen situasjon hvor vi ikke kan regne med få en god bil til 100.000 kr grunnet skatter. Å ta bort enorme skater på elbiler, hjelper jo salget i Norge, spesielt for litt dyrere elbiler. Det vil ikke selges mye elbiler i Europa med mindre disse kan anskaffes for mellom 10.000-20.000 Euro. Ellers er jo alternativet litt lenger i fremtiden, deling av transport og opphøring av den tåplige normen at alle skal eie en bil. I urbane strøk vil det kanskje bli mindre viktig å ha privatbil men utenfor byene må man nok fortsatt ha egen bil. Det fine med privatbil er at den er der tilgjengelig hele døgnet og man trenger ikke vente på den, den er klar med en gang. Privatbil gir også en viktig frihet der man slipper å planlegge reisen og man kan ta seg en biltur når man vil. Ja, det stemmer jo forsåvidt. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 ...så har man jo den uvesentlige faktoren at noen faktisk liker å kjøre en egen bil, som har akkurat de egenskapene man selv vektlegger. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 ...så har man jo den uvesentlige faktoren at noen faktisk liker å kjøre en egen bil, som har akkurat de egenskapene man selv vektlegger. Jeg vil påstå at det er en ganske så vesentlig faktor så lenge man velger selv hva bil man skal kjøpe. 3 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 ...så har man jo den uvesentlige faktoren at noen faktisk liker å kjøre en egen bil, som har akkurat de egenskapene man selv vektlegger. Jeg vil påstå at det er en ganske så vesentlig faktor så lenge man velger selv hva bil man skal kjøpe. Prøvde å være litt sarkastisk. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 ...så har man jo den uvesentlige faktoren at noen faktisk liker å kjøre en egen bil, som har akkurat de egenskapene man selv vektlegger.Jeg vil påstå at det er en ganske så vesentlig faktor så lenge man velger selv hva bil man skal kjøpe.Prøvde å være litt sarkastisk. Det funker ikke på nett. Bruk /s Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 "For det første tillater EU ti ganger så mye NOx som USA, trass i tettere befolkede byer og derfor mer lokal luftforurensing fra trafikk. For det andre tillot politikerne det dobbelte av Euro6 (laboratorie-)grensen på veien - og det på ubestemt tid. For det tredje var det ikke egentlig reglene, men håndhevingen som var problemet, fremfor alt det elendige systemet for typegodkjenning som er en åpen invitasjon til korrupsjon" Her var det mye rart gitt. For det første: Euro6 tillater "hele" 0,08 gram NOx pr km. EPA i USa tilsvarer ca 0,03. et krav som forøvrig kun gjelder personbiler, derav pickupens overlegne popularitet. USAs mest solgte bil, Ford F150 kommer nå for første gang med diesel For det andre så er det komplett umulig for politikere å "tillate" noe det ikke finnes regler for. NEDC er ikke bare krav til utslipp, det er også krav til målemetode. At utslippene blir annerledes når man ikke følger målekravene har ingen ting med poloitikere å gjøre. For det tredje så forklarer vel "det andre" hva som er problemet med denne påstanden "De teknologiske drivkreftene er tusen ganger sterkere enn de politiske, og heldigvis for oss alle vil de gjøre en delt flåte elektriske biler til virkelighet. Jeg støtter politisk aksjon fordi det haster ift klima," Stikk fingeren i jorda litt nå. På verdensbasis står elbilene for 0,2% av salget, i vårt nærmeste naboland var andelen 1% i 2017 Når det gjelder klima så har ikke bilen noen betydning. https://www.nettavisen.no/na24/iea-sjef-fatih-birol---elbiler-vil-ikke-redde-klimaet/3423393547.html - Å gå fra 2 til 300 millioner elbiler vil påvirke de globale kilmautslippene med mindre enn én prosent. Så hvis du tror at du kan redde klimaet med elektriske biler, så tar du fullstendig feil. Det vil være et beskjedent bidrag, men ikke løsningen, sier han. Lenke til kommentar
2600RS Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 EU Parlamentet som nesten over natten skrudde til tommeskruen med krav om etterlevelse av Euro6 i praksis på veien fra 2020.Euro6 i 2021??? Dette hadde du greie på gitt...... Vi som ikkje har vore i koma dei siste par åra, har fått med oss at nesten ingen Euro 6-motorar tilfredsstiller krava under vanleg køyring. Krava er der, og er formalistisk oppfylde i laboratorietestar under kontrollerte tilhøve som i nesten aldri vil oppstå under vanleg køyring. Spesielt ikkje med dei temperaturane vi har i Noreg. Frå 2020 må krava i Euro 6 faktisk etterlevast utanfor laboratoriet òg, om ikkje bilprodusentane finn nye måtar å fuske på. Det må vel være nettopp koma dere har vært i.... For det er ikke noe som heter Euro6 krav under vanlig kjøring. Og det er pr i dag ingen som jukser når det gjelder Euro6. Men folk som er i koma påstår det stadig vekk. Fordi de ikke forstår regelverket. Et regelverk som myndighetene har laget....... Les deg opp litt på fakta Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 "Langt mellom bilforhandlere, verksteder og bensinstasjoner". Litt av en spådom. Du kan fjerne 80% av disse og det er fortsatt nok å ta av i en middels stor by. Tja fjerner du 80% av bensinstasjonene nå så blir det fort kjip i mange norske byer. Selv byer mellom 50-100K innbyggere har hatt en markant nedgang i antall bensinstasjoner de siste 10-12 årene. Skal 80% forsvinne så blir det stress Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Du har fortsatt en stasjon innen en halv mil fra der du bor. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Og bensinstasjonene vil jo ikke bli borte. Kanskje enkelte stasjoner vil over tid fjerne noen pumper, men stasjonen vil jo bestå. For en sjappe så har jo ikke salget av diesel/bensin vært den store innbringeren av kroner. De tjener vel mer på og selge deg en burger, og selv Tesla-eiere trenger mat 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 (endret) Bilindustrien må endre "Holdning" står det i artikkelen, hvilken holdning er det så dei har ?Vil heller kalle dei rompediltere, litt slik er å lese i komentarene her også El-fanboysa tenker jo heller ikke en eneste selvstendig tanke. Er litt slik 36,9% hele gjengen, vrir og strekker på statistikken for å få den til å passe, for en gjeng å bygge landet med.Bilisme og eierskap defineres for snevert. Hva med det over 3,5 tonn og før aksellaster på 5-6 tonn som dreper vegen, hva slags produkter ligg det til rette for å bygge i dette segmentet.Produser og selg, vi vil alltid ha mer og bedre, noe man med bra belegg kan si det har skortet på i den senere tid, ta til dømes VG som er blitt en billig drittavis produsert av like billige journalister. Giddalause slips og frakker, ring Meg...! Endret 14. januar 2018 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Og bensinstasjonene vil jo ikke bli borte. Kanskje enkelte stasjoner vil over tid fjerne noen pumper, men stasjonen vil jo bestå. For en sjappe så har jo ikke salget av diesel/bensin vært den store innbringeren av kroner. De tjener vel mer på og selge deg en burger, og selv Tesla-eiere trenger mat Ja, det er jo bare å se på hvem som eier bensinstasjonene. YX er eid av Reitan og Circle K av en amerikansk dagligvarekjede. Det er boller, pølser og annen hurtigmat de tjener penger på. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Heldigvis er tyske bilprodusenter historie om få år Det var da voldsomt, har du kilder på dette dommedagsprofetiet? Jeg vil påstå, heldigvis, at tyske bilprodusenter blomstrer like mye om få år til tross for elbilmenighetens korsynging om batterier. Flere av de beste bilene i verden kommer fra Tyskland, og nei, de er ikke elektriske. Ja, og Nokia og Blackberry bare lo av Apple. Faktum er at elbilen er her for å bli, og den vil ta over. Korrupte tyske bilpamper vil gå rett i bakken. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Heldigvis er tyske bilprodusenter historie om få år Det var da voldsomt, har du kilder på dette dommedagsprofetiet? Jeg vil påstå, heldigvis, at tyske bilprodusenter blomstrer like mye om få år til tross for elbilmenighetens korsynging om batterier. Flere av de beste bilene i verden kommer fra Tyskland, og nei, de er ikke elektriske. Ja, og Nokia og Blackberry bare lo av Apple. Faktum er at elbilen er her for å bli, og den vil ta over. Korrupte tyske bilpamper vil gå rett i bakken. Og hvem skal lede an mener du? Tesla, som ikke engang klarer å produsere biler? Tyskerne vil komme og de vil lede an som vanlig, Kjøpere av BMW/Mercedes/Audi osv er gjerne lojale kunder, og vil heller kjøpe et premium merke fremfor et billig asiatisk eller amerikansk. De som har penger (og det er mange i Norge), vil ha en bil med mye komfort, for ikke å glemme et bilmerke som viser litt status. 7 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Heldigvis er tyske bilprodusenter historie om få år Det var da voldsomt, har du kilder på dette dommedagsprofetiet? Jeg vil påstå, heldigvis, at tyske bilprodusenter blomstrer like mye om få år til tross for elbilmenighetens korsynging om batterier. Flere av de beste bilene i verden kommer fra Tyskland, og nei, de er ikke elektriske. Ja, og Nokia og Blackberry bare lo av Apple. Faktum er at elbilen er her for å bli, og den vil ta over. Korrupte tyske bilpamper vil gå rett i bakken. Og hvem skal lede an mener du? Tesla, som ikke engang klarer å produsere biler? Tyskerne vil komme og de vil lede an som vanlig, Kjøpere av BMW/Mercedes/Audi osv er gjerne lojale kunder, og vil heller kjøpe et premium merke fremfor et billig asiatisk eller amerikansk. De som har penger (og det er mange i Norge), vil ha en bil med mye komfort, for ikke å glemme et bilmerke som viser litt status. Tesla leder allerede an. De har produsert både Model S og Model X, og Model 3 vil også være i full produksjon etter hvert. De fleste andre har lovnader om å vise frem "et eller annet". Status sier du? Tesla-haterne kommenterer jo stadig hvordan folk bare kjøper Model S fordi det er "status" og ikke fordi de vil redde miljøet osv. osv. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Det stemmer! Etter 2025 når nysalg av fossilbiler blir forbudt i Norge vil det kun være én reell produsent; Tesla. Fossilprodusentene BMW, Audi, VW, Ford, you name it. De vil veldig raskt gå konkurs. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Om det norske markede svikter tviler jeg på at bmw og ford går konk 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 (endret) Det stemmer! Etter 2025 når nysalg av fossilbiler blir forbudt i Norge vil det kun være én reell produsent; Tesla. Fossilprodusentene BMW, Audi, VW, Ford, you name it. De vil veldig raskt gå konkurs. Hvis det i 2025 fortsatt ikke er reell konkurranse til tesla så kan jeg garantere at det IKKE blir innført noe forbud mot salg av konvensjonelle biler noe sted. Det er imidlertid ingenting som tyder på at det skal bli tilfelle. Endret 14. januar 2018 av sverreb 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå