Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Svindlet på Finn

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!

Har solgt noe på Finn, men kjøper påstår å ikke ha mottatt varen. Hun ønsket tilsendt billigst mulig uten sporing, og jeg sendte pakken som B post (tok vare på kvittering+bilde av pakke på postkontor).

Tre dager etter jeg hadde sendt varen krevde hun pengene tilbake fordi hun ikke hadde mottatt varen. Jeg prøvde å si at det kan ofte ta mer enn 3 dager, og at den helt sikkert var like rundt hjørnet.

Da begynte kjøper å sende truende og direkte ufine meldinger,og det hele endte med at hun hang meg ut med navn og full pakke der hun kategoriserte meg som svindler og advarte andre i en hel drøss med kjøp/salg grupper på facebook.

For at hun skulle ta innlegget ned, måtte jeg overføre pengene tilbake igjen. Jeg gjorde selvsagt dette, da jeg fikk en masse meldinger fra venner/familie m.m.

Kjøper sitter nå med pengene, og våren- det er jeg helt sikker på.

Har vært hos politiet, som mener at det var åpenbar svindel fra kjøpers side.

Denne episoden er nå 4 mnd siden, men jeg opplever nå at jeg ikke kan selge ting i kjøp/salg grupper eller på Finn fordi navnet mitt er assosiert med svindel. Dette er veldig ubehagelig, og det jeg lurer på med dette innlegget er vel egentlig om noen har vært borti lignende og har råd? Er det noe jeg kan gjøre for å renvaske meg selv?

Hilsen, oppgitt...

Anonymous poster hash: 10c1e...178

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tatt vare på samtalen pr sms, og har screenshot fra innleggene på facebook.

I ene innlegget hun skrev, var det 2 stk som hang seg på og skrev at jeg hadde svindlet dem også, og at meg hadde de hørt mye om. Jeg har kjøpt og solgt på finn i 2 år, og dette er første episoden jeg har hatt der jeg har hatt ett problem med en handel..

Jeg VET at de som skrev i innleggene aldri har kjøpt noe av meg og at de ikke kan vise til å ha sendt meg noe form for penger. Jeg saumfarte vippslogg samt kontoutskrifter for å være helt sikker.

Hun publiserte innleggene i grupper jeg ikke var medlem, så jeg kommenterte aldri i dem. Jeg ble tilsendt screenshots fra en venninne. Føler at ryktet mitt er svekket. Bor på en plass der alle kjenner noen som kjenner en, noe som gjør det ekstra ekkelt. Jeg har ikke sunket så lavt som å henge dette vedkommende ut selv, men må si at det frister.

Og for å besvare det du skrev, ja - var absolutt utpressing. Tok ned innlegget om jeg ga henne pengene tilbake..

Lenke til kommentar

Er det noe jeg kan gjøre for å renvaske meg selv?

Anonymous poster hash: 10c1e...178

Hvis du skal gjøre noe aktivt så må du gjøre, som du nevnte over, det samma som den som svindlet deg. Det eneste som kan gjøre er å "skrike så høyt som mulig" og satse på at det setter seg. Heng henne ut så godt du kan og gjerne få noen andre til å være "vitner" som de to som hang seg på dama som svindlet deg.

Så er det det med å synke så lavt da som du nevner. Hvor lavt det er kan diskuteres, men det er jo ikke akkurat høyt. Uansett høyde så kan det også slå tilbake på deg, noe som er viktig å ta med i likningen.

Bortsett fra det så er det ingenting å gjøre slik jeg ser det. Fortsett å selg og vær deg selv så går det nok bedre etterhvert.

Lenke til kommentar

Krev postoppkrav og Norgespakke med sporing når du sender. Skal ekstremt mye til for at tilfeldige folk går i postkassa eller får tak i hentekode fra mobilen og betaler for en pakke de ikke vet hva inneholder.

Er det ting over noen hundre du selger så lar du vær å sende, krev at de henter eller at dere møtes. Da kan kjøper sjekke tingen og sjansen for at du blir beskylt for svindel blir nærmest ikke-eksisterende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gå til politiet og anmeld det!!

Du har gjort alt riktig, men ikke gå til samme nivå når det kommer til å henge henne ut. 

Skriv et innlegg i kjøp-/salggruppene du er i, om at du har anmeldt personen som har hengt deg ut for svindel og utpressing (ikke skriv fullt navn ol), og at du selv om du betalte tilbake beløpet for varen som også var sendt, ble uthengt i sosiale medier. Legg gjerne ved anonymiserte bilder av det hun har skrevet og "utpressingen". Du kan ganske enkelt avfeie "vitnene" som slang seg på henne, med at du aldri har gjort noen handel med dem, og at de ikke klarer å bevise når og hva de har kjøpt av deg..

Lykke til. 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er stort du får gjort her. Ved å etterkomme hennes krav om å få pengene tilbake har du i praksis erkjent at hun ikke mottok pakken. Det vil være veldig vanskelig å kreve disse tilbake. Det kan nok i prinsippet bygges et krav på at hun har brukt utilbørlige pressmidler ved å henge deg ut mv., men det jeg ville vært skeptisk til å satse på det. I alle fall ikke om dette er snakk om ordentlig store beløp.

Til neste gang: Møt anklagene med bevis for at det var hun som ønsket at pakken ble sendt på denne måten, og for at du faktisk har sendt noe med posten på dette tidspunktet. Helt uomtvistelige bevis for at du har sendt denne pakken er det ikke mulig å få til, men når det er hun som ønsker å sende på denne måten må det jo være vanskelig for fornuftige folk å tro at du har svindlet noen.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Helt uomtvistelige bevis for at du har sendt denne pakken er det ikke mulig å få til,

Tja, vi får vel begynne å pakke varen på posten, forselgle og adressere konvolutten foran ekspeditøren, la dem ta på frimerker og gi kvittering samt fysisk ta imot pakken - alt mens man har en GoPro i panna som filmer det hele.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er faktisk alt for lett å svindle i sånne saker som det her ettersom det ofte blir ord mot ord ved en eventuell tvist. 

En bekjent av meg gjorde store penger på å selge Hi-Fi utstyr på nettet, og sende vedkubber i postoppkrav. 

Folk klikka jo naturlig nok, men så lenge han påsto at han hadde sendt varer og kjøper påsto at det var kun ved som var mottatt uten muligheter for å bevise noe den ene eller den andre veien blei det vanskelig. 

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Det er faktisk alt for lett å svindle i sånne saker som det her ettersom det ofte blir ord mot ord ved en eventuell tvist. 

En bekjent av meg gjorde store penger på å selge Hi-Fi utstyr på nettet, og sende vedkubber i postoppkrav. 

Folk klikka jo naturlig nok, men så lenge han påsto at han hadde sendt varer og kjøper påsto at det var kun ved som var mottatt uten muligheter for å bevise noe den ene eller den andre veien blei det vanskelig.

Det er grunnen til at man alltid skal anmelde denne typen saker, og gi tilbakemelding på Finn. Politiet vil forhåpentligvis prioritere det om de finner et mønster, mens Finn kan utestenge på samme grunnlag, og muligens også koble sammen flere som har opplevd det samme og som kan vitne i hverandres sivile saker.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finn blir jevnlig kontaktet av politiet og må utlevere alt de har av informasjon om brukere. Jeg antar det er i forbindelse med anmeldelser av svindel og lignende.

Brukere som får klager på at de svindler blir fort utestengt. Kjøp fra verifiserte selgere er derfor mye tryggere enn fra andre selgere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...