usmaaan Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 Hei, Jeg jobber heltid på en arbeidsplass hvor arbeidstedet er i drift 24/7 hele året rundt. Man jobber med andre ord oppsatt etter en turnus, hvor det inngår vakter både lørdager og søndager. I tillegg inngår det noen nattvakter også fra tid til annen. Spørsmålet mitt er knyttet til ferieloven, da jeg planlegger litt ferie for i år. Jeg er nyansatt, så dette blir første året jeg tar ut ferie i bedriften. I følge kontrakten min har jeg ferie etter ferieloven, samt at bedriften gir ytterligere 4 dager i ferie til de ansatte. Totalt vil dette utgjøre 29 dager. Spørsmålet mitt er hva mine totale feriedager i løpet av et år blir? Ferieloven gir 25 dagers ferie (4 uker * 6 virkedager i uken + 1 virkedag), men i ferieloven ligger det jo som en forutsetning om at det er fri på søndager. Noe som ikke er tilfelle i min situasjon. Vil jeg ha krav på 33 dagers ferie (4 uker * 6 virkedager + 4 søndager + 1 virkedag + 4 dager ekstra fri fra bedriften)? Eller vil jeg kun ha 29 dagers ferie? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 14. januar 2018 Del Skrevet 14. januar 2018 Hei, Jeg jobber heltid på en arbeidsplass hvor arbeidstedet er i drift 24/7 hele året rundt. Man jobber med andre ord oppsatt etter en turnus, hvor det inngår vakter både lørdager og søndager. I tillegg inngår det noen nattvakter også fra tid til annen. Spørsmålet mitt er knyttet til ferieloven, da jeg planlegger litt ferie for i år. Jeg er nyansatt, så dette blir første året jeg tar ut ferie i bedriften. I følge kontrakten min har jeg ferie etter ferieloven, samt at bedriften gir ytterligere 4 dager i ferie til de ansatte. Totalt vil dette utgjøre 29 dager. Spørsmålet mitt er hva mine totale feriedager i løpet av et år blir? Ferieloven gir 25 dagers ferie (4 uker * 6 virkedager i uken + 1 virkedag), men i ferieloven ligger det jo som en forutsetning om at det er fri på søndager. Noe som ikke er tilfelle i min situasjon. Vil jeg ha krav på 33 dagers ferie (4 uker * 6 virkedager + 4 søndager + 1 virkedag + 4 dager ekstra fri fra bedriften)? Eller vil jeg kun ha 29 dagers ferie? Jeg tror du blander ting her, normal ferie er 4 uker. Mange har dog en ekstra ferie uke, slik at en får 25 dager. Uten å ha sett kontrakten din, tipper jeg at du også har 25 dager. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå