Gå til innhold

Kjøpe 4-5 år gammel receiver med mye trykk eller ny Ultra HD/4K receiver?

Anbefalte innlegg

Hei.

Spiller det egentlig noen rolle for billedkvaliteten om en kjøper en receiver som er f.eks 0 eller 5 år gammel så lenge en ikke bruker receiveren til video-prosessering?
Altså: Om en kjører HDMI-signalet direkte igjennom fra f.eks PC/dekoder/blueray spiller via receiveren?

Tanken min er at så lenge det kobles fra kilde til receiver med HDMI-kabel og da direkte videre til ny TV med HDMI kabel så spiller det kanskje ingen rolle om receiver er merket med 4K, ultra HD eller full HD osv? Så lenge en velger å bare videresende bilde uten prosessering fra receiver så blir vel output det samme uansett? Enten kommer signalet frem eller så kommer det ikke frem i en HDM-kabel eller hva?

Trenger en egentlig å la receiver behandle video-signal på noe som helst vis?

Håper er at en kanskje kan investere i en eldre receiver med mye trykk, som da gjerne er billig å kjøpe brukt på finn.no.
(tråden henger litt sammen med en annen jeg har ute hvor jeg lurer på om jeg kanskje har investert i en ny receiver med for lite kraft til å drive høyttalere).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge man kjører pass-through av HDMI-signal skal det ikke ha noe betydning. Det som forøvrig kan ha betydning er om receiver støtter HDMI 2.0/2.0a eller ikke - uten denne støtten får man bare opp til 30 bilder/sek p UHD; samt uten HDMI 2.0a får man heller ikke HDR støtte (selv om man sender signalet rett gjennom uten prosessering).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge man kjører pass-through av HDMI-signal skal det ikke ha noe betydning. Det som forøvrig kan ha betydning er om receiver støtter HDMI 2.0/2.0a eller ikke - uten denne støtten får man bare opp til 30 bilder/sek p UHD; samt uten HDMI 2.0a får man heller ikke HDR støtte (selv om man sender signalet rett gjennom uten prosessering).

Takk for svar.

Så kort fortalt må receiveren holde stand med den billedkvaliteten en ønsker.

Mens for kabelen så spiller egentlig det ikke så mye rolle om den koster 100 eller 1000 kr, bare den er OK så skal den sende videre alle typer signaler slik jeg har forstått det.

Men en ting jeg ikke skjønner: Hvis receiver da ikke skal gjøre noe som helst med signal annet enn å bare sende bildene direkte videre til TV hvorfor er det da slik at en må ha en receiver som må støtte UHD?  Hvorfor holder ikke en gammel 4K receiver da?

Hvorfor ikke samme tankegang som jeg da har forstått det er for kabel?

Noen som skjønner? Er det slik at den egentlig da leser signalet og så sender det videre aktivt selv? Altså at den ikke bare lar det passere (som en vei for biler/strømledning)?

Lenke til kommentar

Fordi selv om man sender signalet gjennom så må chipen i receiver prosessere signalet og videresende det, det er ikke som om man surrer 2 kabler sammen - det er prosessering selv om bilde er uendret. Dessuten er HDMI laget slik at enhet som sender signal spør mottaker (receiver) hva den støtter; den svarer HDMI 1.4a, og da sendes signalet i HDMI 1.4a fra kilde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi selv om man sender signalet gjennom så må chipen i receiver prosessere signalet og videresende det, det er ikke som om man surrer 2 kabler sammen - det er prosessering selv om bilde er uendret. Dessuten er HDMI laget slik at enhet som sender signal spør mottaker (receiver) hva den støtter; den svarer HDMI 1.4a, og da sendes signalet i HDMI 1.4a fra kilde.

Grei forklaring det der, takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...