Gå til innhold

Yamaha RXV 781 Receiver + Dali Ikon 6 MK2 - dårlig match?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har Yamaha RXV 781 Receiver + Dali Ikon 6 MK2 høyttalere i et sterero-oppsett.

Det jeg lurer på er om receiveren egentlig er alt for lett eller av en eller annen grunn en dårlig match med høyttalerene? Til musikk så føler jeg "pure" gir MYE bedre lyd enn alle andre modus. Og prøver jeg "Enhance" eller noen som helst annen modus så høres det ut som om Yamaha ødelegger lyden i et forsøk på å gjøre den bedre.

På kinorommet har jeg de samme høyttalere i et sorround-oppsett

(ref http://www.lydogbilde.no/test/dali-ikon-mk2-5-1-hoyttalerpakke)

men med et beist av en receiver Onkyo 3009. Der synes jeg lyden er ganske heftig og bra.
Selv når jeg da spiller uten sub (og kun fronthøyttalere).

Men foreløpig er jeg skuffet over lyden som kommer med Yamaha.

Jeg er ikke god til å beskrive lyd, men mener det er svært mye fokus på de lyse/høye toner og litt lite trykk i bassen og da litt lite dyde i lyden. Ikon 6 har sine fordeler, men den særegenheter kommer kanskje litt for mye frem med denne receiveren?

Yamaha-receiveren er best i test i en test i Lyd og bilde
(http://www.lydogbilde.no/test/hjemmekino/gruppetest_4-surroundreceivere-3/yamaha-rx-v781)

og Ikon-høyttalerene skal være lette å drive.

Men ser i ettertid da kommentarer i den øverste testen om at en bør investere i dyrere receiver.

Så kanskje det ikke var nok å investere i en testvinner til rundt 5000 kr.

1. Kan høyttalerkabler være grunn til ikke optimal lyd? De er 20 år, men er tykke og solide.
2. Forslag eventuelt til OK receiver (gjerne en brukt en som en får relativt rimelig på finn) som vil få ut det beste av høyttalerene? Gjerne (om mulig) mellom 5 000-10 000 kr.

3. Vil det å legge til en subwoofer i dagens oppsett gjøre lyden bra?

4. Vil lyden bli merkbart bedre ved å benytte meg av Bi-amp i stereooppsettet?

5. Annet jeg eventuelt bør gjøre i oppsettet? (har satt til 6 ohm).

Endret av abbababba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre så beskriver du Ikon 6 veldig likt med de fleste andre beskrivelser man finner på ulike forum. Og det til og med drevet av Yamaha forsterker, som er kjent for å ha en varm klang. Det er lite du kan gjøre med forsterker, plassering osv når høyttaleren har såpass klare svakheter. Bruk av equalizer kan hjelpe noe.

1. Høytalerkabler har nok null å si for deg, såfremt du ikke ser de har oksidert, irret osv.

2. Kommer ikke på noe varmere lyd enn Yamaha, Marantz. 

3. Nei, en sub vil ikke gjøre det særlig mye bedre. Selvsagt får du mer fokus lavt i registeret, men den noe skingrende diskanten blir du ikke kvitt.

4. Nei, bi-amp kan til og med gjøre det verre.

5. Ja, bytte høyttalere. Beklager, men det er helt klart beste råd. Om du prøver å selge disse og nevner et budsjett for nye (gjerne brukte om du orker, så får du langt mer for pengene), så er det nok flere som kan komme med gode tips.

Lenke til kommentar

Mange takk for svar! Som nevnt er jeg fornøyd med klangen i sourround-oppsett, men da med en receiver (kjøpt brukt for en billig penge) som ny kostet opp i 20 000 kr...

Men selvfølgelig kan gjerne løsningen og være å bytte ut høyttalerne i stereo-oppsettet og.

Tar gjerne i mot tips til høyttalere, de står i et hjørne av en større stue og en sitter ca 3,5 meter fra dem.
Jeg kjøper mer enn gjerne brukte høyttalere, føler en kan få mye for pengene for slike.  Men ville ikke gjort det for f.eks en pc eller en tv hvor ting gjerne blir mye lettere utdatert etter min mening.

Høytalere bør ellers være maks ca 1 meter høye 23-30 cm brede og 35 cm dybe. For å unngå å være alt for massive i en familiestue... Og da samtidig drives godt av Yamaha-receiveren. Til både musikk, tv og film. Ønsker gulvstående (for å få en viss størrelse på basselementer og kasse).

De ble kjøpt for kort tid siden for 4300 kr brukt (ny har de gått for mellom 8-12 000), og kan vel putte i et par/tre tusen ekstra om behov. Regner med det eventuelt ikke er noe problem å selge dem for det samme som jeg kjøpte dem for.
Så om det er feks 4-5 år gamle høyttalere så kan de gjerne ha kostet 8-14 000 som nye så lenge en brukt kan få dem for 6-7 000.

Endret av abbababba
Lenke til kommentar

Kan være rommet som er vrient? Du kan jo teste Onkyoen på høytalerene? Høre om det blir noen forskjell? Plassering av høytalere har også veldig mye å si - særlig når det gjelder bass. 

Har du satt opp Yamahaen med romkorreksjonen, brukt mikrofonen? Med Yamahaen kan du også i ettertid gå inn manuelt og skreddersy lyden etter egen smak med en mangebåndet parametrisk equalizer. Men mange foretrekker å spille musikk i "pure". 

Eventuelt kan du jo henge på en effektforsterker på Yamahen hvis du føler den er for svak.

Lenke til kommentar

Eventuelt kan du jo henge på en effektforsterker på Yamahen hvis du føler den er for svak.

Det er helt unødvendig.....

LYD & BILDE MENER:

"Her er mer overskudd og kraft enn de andre, og dessuten en elegant gjengivelse av både film og musikk. Receiveren er også den mest gjennomførte hva funksjoner angår."

Lenke til kommentar

Problemet her er høyttalerne, uten tvil. Ikon er ikke en god serie for dem som liker fylde og behagelig lyd.

For å se på noen alternativer:

Dynaudio Excite-serien utklasser Ikon grundig. Her er det bass i massevis og mer detaljer i mellomtonen. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=112115085

Monitor Audios silver har noe mer fokus på diskant og bass, litt typisk imponator-effekt, men uten å være skarpe. Vil tro de kan funke bra med Yamaha, men disse har jeg ikke hørt selv. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=112048097

B&W CM8 har det meste, men krever en del effekt for å yte. Er litt usikker på om en surroundsak klarer jobb bra, men andre her har kanskje erfaring der. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=112001701. CM7 får du 2000 rimeligere.

Og tar med en litt eksotisk (kanadisk ;) ) men denne er meget bra, bare sjekk tester, https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=111830305.

Lenke til kommentar

Problemet her er høyttalerne, uten tvil. Ikon er ikke en god serie for dem som liker fylde og behagelig lyd.

For å se på noen alternativer:

Dynaudio Excite-serien utklasser Ikon grundig. Her er det bass i massevis og mer detaljer i mellomtonen. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=112115085

Dali Ikon 6 MK2 er en populær og mye solgt høyttaler som mange velger pga god lyd til en fornuftig pris.

Ellers virker det rimelig dumt å lenke til salgsannonser med defekte produkter.... :hmm:

"Mindre bulk på en diskant som vist på bilde"  :nei: 

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

En bulk i diskanten er ikke en defekt høyttaler.

Nå er ikke den eksakte annonsen heller poenget. Du finner nok samme høyttalermodell i andre annonser.

Ikon har lite med god lyd å gjøre. Den er solgt på pris og kun det, med noe som minner om en imponerende diskant i butikken, men som gir lyttetretthet på kort tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om receiveren egentlig er alt for lett eller av en eller annen grunn en dårlig match med høyttalerene? 

For meg å se er receiveren alt for svak.  Jeg har erfaring med Dali Ikon mk1 serien og det er svært gode og neutrale høytalere der fungerer bra til alt og er et godt valg hvis du vil ha noe som funker til både musik og film til en grei pris.  

Edit:  Ser nå at du har to forskjellige rom og at alt låter bra i kinorommet med samme høytaler og annen receiver?  I så fall ville jeg teste yamahaen der også hvis du ikke allerede har gjort det, men derutover har rommet svært mye å si for hvordan lyden er å høre på. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Det er helt unødvendig.....

LYD & BILDE MENER:

"Her er mer overskudd og kraft enn de andre, og dessuten en elegant gjengivelse av både film og musikk. Receiveren er også den mest gjennomførte hva funksjoner angår."

Jeg er ikke uenig, Yamahen leverer rett over 2x100W med lav forvrengning og Dali anbefaler 25-180W - burde ikke være noe problem hvis man ikke spiller ekstremt høyt.

Lenke til kommentar

Sitter her og hører på godlyd.

Nå er lyden mer fyldig, mer bass og ikke lenger alt for mye fokus på deler av lydbildet (selv om selvfølgelig særegenheten til Ikon 6 er der fortsatt da).

Teorier til hva det var som fikset lyden:
1. Dro frem receiver for å sette i en ekstra HDMI-kabel, kan ha kommet borti lydkabel som kan for alt jeg vet ha vært bittelitt løs.

2. Kjørte en ny kalibrering (hadde kjørt tidligere), men denne gangen slo jeg av både varmepumpe og (oppvaskmaskin i andre enden av stuen som stod på sist pga overivrig etter å komme i gang med ny receiver). Kan lyden bli helt feil om en relativt stille oppvaskmaskin 10 meter borte står på og en varmepumpe på trinn 2 av 4 som står 5 meter borte står på?

Hadde ellers testet tidligere nye høytalere med Onkyo'n, da var det bra. Denne receiveren er ikke helt i den samme liga som den andre, spesielt om en skulle ha behov for å spille HØYT. Men ellers så duger den til mitt bruk, nå......

Uansett. Herlig med god lyd :)

Takk!

Endret av abbababba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...