Driiper Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 Hei, Leieboerene som leide hos meg i perioden 07.12 -> 11.12 nekter og betale siste husleie og jeg har nå blitt nødt til å kreve dette inn via namsmannen. Kontrakt: Forbrukerrådets Husleiekontrakt * Signert av begge parter Tilbakeleveringskjema: Forbrukerrådet * Signert av begge parter * Beskriver at utleier har uteståend beløp på 9750.- NOK som skal betales innen 25.11.17 Varsel: VARSEL ETTER TVANGSFULLBYRDELSESLOVEN * Frist gikk ut i dag, vi spesifiserte 9750 NOK Begjæring: Begjæring om fravikelse ------ Mine spm: * Kan jeg kreve renter om ikke dette ble spesifisert i Varselet? i så fall hvordan spesifiserer jeg dette? Finnes det noen mal på dette? * Jeg har SMSer der leietaker sier han skal betale, bør dette legges ved? * Under KRAV på Begjæring, er det vanlig at saksøkte betaler sakskostnader om han taper? * Er en prosessfullmektig en advokat? i mitt tilfeller lar jeg dette da stå blankt? * Siden dette er en sak om misligholdt husleie, skal Sted stå blankt? Tusen takk for hjelp! 1 Lenke til kommentar
Driiper Skrevet 13. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2018 Det er da snakk om fra Jul t.o.m November, der husleie for Nov ikke er betalt Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 Hvis de har flyttet ut er ikke fravikelse det du skal begjære. Fravikelse betyr utkastelse. Det du er ute etter er utlegg, og siden du eksplisitt har varslet om fravikelse i § 4-18-varselet ditt må du antagelig som et minimum sende nytt varsel for å kreve utlegg. Du vil heller ikke kunne kreve utlegg uten et tvangsgrunnlag. Faktura kan være et tvangsgrunnlag, men Forbrukerrådets tilbakeleveringsskjema er ikke faktura etter denne bestemmelsen i tvangsfullbyrdelsesloven. Du må enten ta saken inn for forliksrådet eller Husleietvistutvalget og kreve dom, eller utstede en faktura og starte prosessen med å kreve utlegg for namsmannen. * Renter må kreves for å få det, men du trenger ikke spesifisere beløp - kun at renter løper fra renteberegningsdato og til betaling skjer. * SMSer er bevis. Ved direkte tvangsfullbyrdelse legger man ikke ved bevis med mindre namsmannen etterspør det eller kravet er motsagt. * Saksøkte betaler alltid saksomkostninger når han taper i namssaker, men det må kreves av saksøker. Hvis du representerer deg selv utgjør dette kun rettsgebyret. * Prosessfullmektig er den som fyller ut skjemaet på vegne av saksøker. Representerer du deg selv har du ingen prosessfullmektig og fyller ikke ut dette. * Du bruker feil skjema hvis leietaker allerede har flyttet ut. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå