Eplesaft Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 (endret) Hei! Jeg har nylig begynt på månedslinser etter å ha brukt dagslinser i lengre tid. Ettersom det er et par år siden jeg sist var til synsundersøkelse hos optiker, har jeg noen spørsmål til dere som også bruker linser: 1) Jeg har informasjonen fra tidligere optiker på styrke o.l. på synet. Betyr det at jeg ikke trenger en full synsundersøkelse (som gjerne koster fra rundt 600 kr og oppover)? På grunn av at jeg har flyttet skal jeg ikke bestille time til samme optiker (og sannsynligvis heller ikke samme kjede). 2) Bør jeg ta synsundersøkelsen med eller uten linsene mine? Spiller det noen rolle? 3) Er det noen optikerkjeder dere anbefaler framfor andre? Hva er eventuelt forskjellene på synsundersøkelsene de gir? 3) Jeg bruker CooperVision Biofinity-månedslinser. Fra forrige optiker brukte jeg CooperVision All in One Light Multiple Purpose Solution (MPS). Denne linsevæsken har jeg ikke sett hos noen andre optikere, som stort sett domineres av Alcon (Optifree blant annet) og Bausch+Lomb (ReNu). Vil de fleste typer MPS-linsevæsker passe linsene? Jeg har funnet fram til en nettside som fører statistikk, men den viser langt fra alle typene av linsevæske og linser som er på markedet: http://staininggrid.com/ 4) Jeg ser at linsevæske og spesielt linser kan være mye billigere på nett, særlig lenson og lensit har lave priser ift. de fysiske butikkene. Hva er grunnen til dette, er de til å stole på, og eventuelt hvilke nettbutikker anbefaler dere? På forhånd takk for svar :-) Endret 13. januar 2018 av Eplesaft Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 2) Bør jeg ta synsundersøkelsen med eller uten linsene mine? Spiller det noen rolle? Du skal ta undersøkelsen uten. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 1) Du bør ta ny full undersøkelse. 3) Ikke Brilleland i hvertfall. Jeg anbefaler frittstående optiker. Hvor bor du nå? Du bør bruke linser med samme spesifikasjoner. Dette ordner ny optiker. 4) Å handle linser og væske på nett fungerer fint. Jeg har handlet hos Lensway og det har fungert fint. Er en del å spare når de har kampanjer. Linsevæske handler jeg tho hos min faste optiker. Lenke til kommentar
chili89 Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Altså, du burde ta linsekontroll hvert halvår eller hvert år. Forstår det er litt dyrt, men synet er ganske viktig å prioritere. Selv går jeg hos interoptik. Betaler vel ca 500 for en linsekontroll. De tar synstest i samma slengen. Fikk litt stallsjokk sist jeg bestilte meg linser da. Betalte 600,- for en måned. Var ikke klar over at det kosta så mye. Koster å ha dårlig syn gitt! Jeg klarer aldri lære meg navnet på de forskjellige linsetypene, men tror daylis har vært en gjenganger. Tror jeg prøver noen nye nå da, fordi jeg har hatt så mye problemer og ondt i øyana mine pga linsa. Men uansett, du burde ta både synssjekk og linsekontroll. Ikke gå til Specsavers da. Jeg kjøpte briller hos de for en stund siden. De var ikke sentrert riktig. Jeg gikk alt for lenge før jeg klagde, så de mente jeg måtte ta en synsundersøkelse for å se om synet mitt kanskje hadde blitt endra. Men jeg hadde hatt problemer med brilla siden første dag jeg fikk de. Fikk høre synsundersøkelsen skulle være gratis, men måtte likevel betale etter den var tatt. Så nå er det hat på specsavers ifra min side i hvert fall. Skal sende inn en klage til de. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Det koster 3-400 kroner å ta en synundersøkelse.. Jeg ventet nesten 5år fra siste til en jeg nylig tok... De fant ut litt ut av at jeg hadde skjevehordhinner eller hva fandes det kalles... Men alt i alt fikk jeg så ikke så mye ut av det annet at jeg ikke har diabetes etc.. Kunne lett klart meg med dagslinsene jeg kjøpte for en brøkdel av prisen på nett Men for all del, ta en undersøkelse når man selv er bekymret eller har lyst å sjekke synet.. Det koster da fanden ikke mye Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Men alt i alt fikk jeg så ikke så mye ut av det annet at jeg ikke har diabetes etc. Det kan man ikke si noe om uten å måle blodsukkeret. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 15. januar 2018 Del Skrevet 15. januar 2018 Hvis man bruker linser så bør man sjekke synet en gang i halvåret. Ikke egentlig på grunn av mulige endringer i styrke, men fordi når man går med fremmedlegemer på øyet daglig bør man sjekke litt ekstra at det ikke blir problemer. Hvis man lar det gå så langt at man kjenner problemer så har det ofte gått for langt. Sjekk øya deres, dere kommer til å savne dem hvis de ryker. Lenke til kommentar
Eplesaft Skrevet 18. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2018 Hei og takk for svar alle sammen. Hvordan ligger de ulike kjedene opptil hverandre mtp. pris? Brilleland og Specsavers er vel rimeligst, hvordan ligger Krogh, Synsam, Interoptik med flere i forhold til hverandre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå