Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Import fra Kina - hvordan behandles dette økonomisk


Countryman

Anbefalte innlegg

"Økonomi" ja.

 

Har en pakke fra Kina på vei - DHL skal levere den. (Fly)

Det jeg lurer på er hvor pakken ender opp - direkte til døren eller via Gardermoen (tollavd.)?

 

Har mottatt pakker fra Kina tidligere, da med tog.

Her har pakkene endt opp i Oslo hvor jeg må sende inn papirer på innhold/verdi osv slik at jeg kan få betale importavgifter.

 

Jeg har da benyttet meg av KGH Customs som har fikset alt for meg, etter å ha mottatt papirer pr. mail på forhånd.

Nå får jeg stadig mails om at pakken vil ankomme "døren" direkte.

 

Stemmer det, med DHL? Går det noen automatikk i den økonomiske-/papirmølle-biten her slik at jeg ikke behøver å foreta meg annet enn å betale importregningen i ettertid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelig, å ta seg av fortolling og alt det der er noe man kan betale for så jeg regner med at det er det du har gjort.

 

Ja man skulle tro det. Får jo ingen informasjon om dette fra avsender. Han forstår bokstavlig talt ikke helt hva jeg snakker om når je ber om å få "papirer", fraktseddel o.l.

 

Frakten til Norge er en høy kostnad, men ikke SÅ dyr kontra togfrakt som tar 4-5ganger så lang tid.

 

Jeg er bare litt redd pakken skal stoppe opp i Oslo, uten at jeg har papirer nok til å kunne dokumentere den helt hjem.

 

Bestiller forøvrig til eget firma. Hadde det vært "til privaten" hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig.

Lenke til kommentar

En enkel bestillingsbekreftelse holder vanligvis for å dokumentere innhold/verdi.

Den trenger du kun å ettersende dersom DHL ikke finner fraktbrev sammen med varene.

 

Pakken kommer på døren og du får faktura for toll og avgifter senere.

Det er i hvert fall min erfaring med DHL.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En enkel bestillingsbekreftelse holder vanligvis for å dokumentere innhold/verdi.

Den trenger du kun å ettersende dersom DHL ikke finner fraktbrev sammen med varene.

 

Pakken kommer på døren og du får faktura for toll og avgifter senere.

Det er i hvert fall min erfaring med DHL.

 

Ok takk skal du ha!

Håper det er så enkelt :)

 

Sist var kaos. Tog gjennom Kina...Russland....reperasjoner på togbanen i Russland...småfly videre grunnet stengt togbane....mange instanser å forholde seg til...mye tid og bry :)

Lenke til kommentar

Kommer an på hva det er, noen ting krever godt med dokumentasjon for å komme over grensa og hjem til deg. Standardgreier som mobildeksel krever bare et stempel med verdi på pakka, kjemikalier av diverse typer krever en ringperm eller to med papirer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En enkel bestillingsbekreftelse holder vanligvis for å dokumentere innhold/verdi.

Den trenger du kun å ettersende dersom DHL ikke finner fraktbrev sammen med varene.

 

Pakken kommer på døren og du får faktura for toll og avgifter senere.

Det er i hvert fall min erfaring med DHL.

 

Ok takk skal du ha!

Håper det er så enkelt :)

 

Sist var kaos. Tog gjennom Kina...Russland....reperasjoner på togbanen i Russland...småfly videre grunnet stengt togbane....mange instanser å forholde seg til...mye tid og bry :)

 

 

Enkelt, men potensielt dyrt, DHL tar random behandlingsgebyr, og til tider latterlig høyt.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok skjønner. Jeg får bare anta at alt DHL "skal ha" allerede er dekket for, siden jeg har forskuddbetalt frakt.

Så får jeg satse på at jeg mottar regning for MVA senere, da via norske tolltjenester i Oslo og ikke noe "ekstra" fra DHL.

 

Veldig godt å høre at varene mest sannsynlig kommer på døra uten at jeg slipper å forholde meg til instanser i Oslo med papirer hit og dit.

Varene jeg har bestilt er ikke noe som krever masse dokumentasjon. Snakker da av erfaring fra tidligere handler.

Lenke til kommentar

Men du sier du har bestilt på firma? Er du MVA-registrert?

 

Svarene ovenfor beskriver situasjonen godt for hvordan ting fungerer for privatpersoner og firma som ikke er mva-registrert.

 

 

 

Endringen innebærer at merverdiavgiftspliktige virksomheter skal innrapportere, beregne og betale innførselsmerverdiavgift som en del av den nye skattemeldingen for merverdiavgift (mva-meldingen). Dette skjer ved beregning av omvendt avgiftsplikt (reverse charge). Omvendt avgiftsplikt er en ordning vi allerede er kjent med fra kjøp av fjernleverbare tjenester fra utlandet.

 

https://www.sticos.no/fagstoff/nye-regler-ved-kjoep-av-varer-fra-utlandet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Njaei er litt usikker faktisk, siden jeg hittils har lagt alt slik i regnskapsførers hender. Jeg får ta en prat med henne når varene kommer tenker jeg..

 

Jeg har et ENK som utfører "helsetjenester" hvilket ikke er MVA-pliktig på innkomst.

Det er først den siste tiden jeg har startet salg av fysiske varer, og her må jeg overstige 50k i salg før jeg er pliktig til å betale MVA slik jeg har forstått det. Er usikker på om regnskapsfører har registrert ENK`et mitt, eller om hun venter til dette beløpet eventuelt nås.

Lenke til kommentar

Det endte med at pakka kom i full fres helt hjem på døra idag :)

 

Så sant DHL ikke ender opp med å sende meg en skyhøy regning for importavgifter (venter i spenning på denne regningen) kommer jeg nok til å benytte meg av dem ved neste bestilling også.

Ser ingen grunn til bruke masse tid og energi på å fikse slikt selv, slik jeg har gjort ved tidligere bestillinger. Dette har helle ikke vært spesielt billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...