Gå til innhold

Hvorfor er dere så slemme mot oss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På grunn av sosial stigmatiséring. Vi lærer ingenting om psykologi, empati, etikk eller personlig utvikling i skolen, derfor blir alt på automatikken, trist nok. Du må bare øke selvtilliten, bli solid på din historie, og se på de som ikke forstår og bare dømmer som ignorante. Hvis de ikke vil prøve å forstå, så er ikke det ditt problem.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Bra du nevnte det der, Aetius. En av de største motivasjonene i de periodene jeg har hatt jobb, er å vite at mine skattepenger går til å holde i live noen som er i en dårligere stilt posisjon enn meg selv. Dette er egentlig sunn fornuft, alle burde skjønne det.

Når det kommer til "snyltere", så tenker jeg sånn; Det er alltid en psykologisk -grunn- til at folk gir opp. Oftest er det desperasjon og personlige problemer, det er jo kriminalitet. Folk som begår kriminalitet har jo personlige problemer. De -vet- at det går negativt utover andre, de tar ressurser andre skulle hatt. I bunn og grunn er det et rop om hjelp, de -ønsker- å få hjelp, men de tør ikke vær ærlig med seg selv til å søke hjelp på den riktige måten.

Man skal også huske på at disse pengene, i hvert fall flesteparten av dem, blir brukt på varer og tjenester, så de blir ikke "borte" i den forstand. Bortsett fra de som havner i svartemarkedet, da. Dét er ikke bra. Men nå har vi jo for eksempel den saken for et halvt år siden hvor myndighetene gitt ut og lovte at kriminelle på rømmen ikke skulle få mer trygdepenger. Det burde jo aldri vært sånn, men det går jo i litt riktig retning.

Så selv om det ikke er helt bra, så kan man se det på en måte som at man hjelper dem i det minste på en viss vei her i livet. Før i tiden hadde de havnet i giljotinen ^^ I dag, så holdes de "kunstig" i live, med sjansen for at de søker psykologhjelp en dag i livet. Og hvis de gjør det, så kanskje de velger den lovlige vei. Da vil de se på all den tiden med "uberettiget" trygd som en veldig hjelp, og være takknemlige for det.

Og all fordømmelsen de har møtt i mellomtiden vil de da se som ignoranse. Så det vil aldri hjelpe å dømme. Man må forstå psykologi og økonomi for å klare å ikke ha en dømmende holdning.

Hvorfor vi ikke lærer om det her i skolen, så samfunnet kunne blitt et bedre sted for alle, er for meg helt uforståelig. Når en idiot som meg klarer å tenke det ut, så klarer sikkert professorer og forskere som bestemmer hva vi skal lære i skolen å gjøre det også. Men det er viktigere å sitte i 10 år og lære om algebra, norske diktere og pluskvamperfektum.

• Liker 5
Lenke til kommentar

som er ufør og sliter psykisk, får kommentarer om hvor taper jg er, jævla snylter burde ikke vært lov. Hadde ikke jeg fått ufør så hadde jeg sultet i hjel og fryst i hjel. Ingen ville ha meg i jobb tror dere det er så enkelt? Alle kan ikke jobbe og hvorfor blir vi behandlet som dritt og tapere. Dette gjør meg bitter og redd, når jeg går ut så føler jeg alle glor og vil meg  vondt. Alle skriver så mye dritt om uføre og de som får hjelp av nav. Hvorfor er ikke vi like mye verdt som mennesker som alle som jobber.

Det burde være enkelt å se hvordan de uføre ikke er like mye verd for samfunnet som de som jobber.  Førstnevnte er en kostnad, sistnevnte en ressurs.  Skal samfunnet kunne kjøre rundt, trenger man så mange som mulig av sistnevnte og så få som mulig av førstnevnte.  

Alle kan risikere å bli ufør på et eller annet tidspunkt, så jeg tror de aller fleste bakker opp om systemet som gjør at man likevel kan klare seg veldig greit om noe slik skjer. 

Problemet oppstår når andelen som jukser til seg uføretrygd blir så høy at det er umulig å ignorere.  En større og større andel helt unge mennesker liker ikke tanken om et langt arbeidsliv og ser at de ved å klage sin nød og påstå de har sykdommer, gjerne noen psykiske/mentale sykdommer som ikke lar seg objektivt bevise og holder de masken lenge nok blir de erklært uføre etterhvert. 

Man kan altid brukes til en eller annen jobb.  Selv om man eventuelt er fysisk begrenset, finnes der call-center jobber som passer fint, og er det psykisk er der fortsatt mange helt enkle jobber det går an å gjøre.  

Endret av tigerdyr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar

som er ufør og sliter psykisk, får kommentarer om hvor taper jg er, jævla snylter burde ikke vært lov. Hadde ikke jeg fått ufør så hadde jeg sultet i hjel og fryst i hjel. Ingen ville ha meg i jobb tror dere det er så enkelt? Alle kan ikke jobbe og hvorfor blir vi behandlet som dritt og tapere. Dette gjør meg bitter og redd, når jeg går ut så føler jeg alle glor og vil meg  vondt. Alle skriver så mye dritt om uføre og de som får hjelp av nav. Hvorfor er ikke vi like mye verdt som mennesker som alle som jobber.

Det burde være enkelt å se hvordan de uføre ikke er like mye verd for samfunnet som de som jobber.  Førstnevnte er en kostnad, sistnevnte en ressurs.  Skal samfunnet kunne kjøre rundt, trenger man så mange som mulig av sistnevnte og så få som mulig av førstnevnte.  

Alle kan risikere å bli ufør på et eller annet tidspunkt, så jeg tror de aller fleste bakker opp om systemet som gjør at man likevel kan klare seg veldig greit om noe slik skjer. 

Problemet oppstår når andelen som jukser til seg uføretrygd blir så høy at det er umulig å ignorere.  En større og større andel helt unge mennesker liker ikke tanken om et langt arbeidsliv og ser at de ved å klage sin nød og påstå de har sykdommer, gjerne noen psykiske/mentale sykdommer som ikke lar seg objektivt bevise og holder de masken lenge nok blir de erklært uføre etterhvert. 

Man kan altid brukes til en eller annen jobb.  Selv om man eventuelt er fysisk begrenset, finnes der call-center jobber som passer fint, og er det psykisk er der fortsatt mange helt enkle jobber det går an å gjøre.  

Det er bllitt strengt så det er ikke så enkelt å jukse til seg ufør nå som tidligere. 

Synes det er trist at det skal gå utover oss som ikke jukser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar

Det er bllitt strengt så det er ikke så enkelt å jukse til seg ufør nå som tidligere. 

Synes det er trist at det skal gå utover oss som ikke jukser.

Bra det, men det må tydeligvis bli strengere - for saker om svindel er fortsatt vanlig, og vil stigmatisere dere helt til det slutter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Stigmatiséring er bare gjeldende for de som lar seg affisére av det! Man må bli solid som stein.

Legg deg på sofaen og spill denne på max volum helt til du har nådd det nivået av "steinhet" du ønsker ^^

You can make it!!!

Stand - You can make it
Stand - You can take it
Stand - Realize that nobody can break you if you

Stand - You can do it
Stand - Go right to it
Stand - Nobody can do a damn thing to you

But you can't stand - If you don't care
Can't stand - If you don't dare
Can't stand - If you're running scared
Forget you're blood and bone
Stand like you're made of stone!!

Stand - On your honor
Stand - Know you're gonna
Stand - They can't put the creeping death upon you

If you stand - Never move it
Stand - Gonna prove it
Stand - Gotta stand 'cause you can't stand to lose it

Stand - Stand - Stand like a rock
Stand - Stand - You can stop their clock
Stand - Stand - Put'em into shock
Stand - Stand - You better stand!!

(Solo)

Stand - Stand together
Stand - Yeah you better
Stand - Don't you know that you can live forever, if you
Stand - One for all
Stand - Don't you crawl
Stand - If you stand, then you deserve it all

If you can't stand
You make them the boss
Can't stand - It's a total loss
Can't stand - Nail you to the cross

Forget you're blood and bone
Stand like you're made of stone!!

Stand!!!

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er alle sakene med trygdesvindlere. De få ødelegger for de mange.

Det er det jeg ikke skjønner. Hvis jeg ikke husker feil, unndrar vel rikingene i Norge mange ganger mer i skatt enn de summene det snyltes for i trygdesystemet.

Hvorfor får ikke rikingene det samme hatet rettet mot seg, når de tross alt raner samfunnet for enormt mye mer enn noen stakkars trygdesvindlerslasker?

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

som er ufør og sliter psykisk, får kommentarer om hvor taper jg er, jævla snylter burde ikke vært lov.

Tja, det kommer vel av at dere bruker vold, via staten, for å tilegne dere andres penger. Kanskje du burde tenke over hvorfor dere er så slemme at dere bruker statens voldsmonopol for å tilegne dere andres penger? Eventuellt "Hvorfor er dere så snille med oss?" (Om du tror at folk gir penger til staten frivillig, nettopp for å hjelpe slike som deg).

Hadde ikke jeg fått ufør så hadde jeg sultet i hjel og fryst i hjel.

Neppe ettersom slike overlever i andre land uten samme sosiale stønader som i Norge.

Ingen ville ha meg i jobb

Det er rett og slett feil, dog du ville ikke tjent det samme som de som er mer produktive enn deg.

tror dere det er så enkelt?

Nei, derfor behøver dere ikke å bruke statens voldsmonopol for å overleve, men det er selvsagt enklere og lettere.

Alle kan ikke jobbe

Medmindre du er i koma, kan du gjøre ett eller annet for andre enn deg selv.

og hvorfor blir vi behandlet som dritt og tapere.

Det burde ikke skje, men er trolig en følge av det sosiale "sikkerhetsnettet", ettersom jeg ikke har sett helt det samme i land uten dette "sikkerhetsnettet".

Dette gjør meg bitter og redd, når jeg går ut så føler jeg alle glor og vil meg  vondt.

Det er nok til stor grad kun i ditt hode, de fleste bryr seg ikke en døyt. Tross alt, de har overlatt ansvaret til Staten.

Alle skriver så mye dritt om uføre og de som får hjelp av nav.

Det vet du selv at ikke er sant, ikke alle skriver "mye dritt om uføre og de som får hjelp av nav". Tvert imot, nesten ingen skriver dritt "om uføre og de som får hjelp av nav", unntatt om de som ikke behøver noen hjelp.

Hvorfor er ikke vi like mye verdt som mennesker som alle som jobber.

Tja, når du klarer å forklare hvordan mennesker verdsettes er det ett spørsmål som muligens kan besvares ... inntil da ser det ikke engang ut som ett spørsmål, kun ett emosjonelt utbrudd. Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det jeg ikke skjønner. Hvis jeg ikke husker feil, unndrar vel rikingene i Norge mange ganger mer i skatt enn de summene det snyltes for i trygdesystemet.

Hvorfor får ikke rikingene det samme hatet rettet mot seg, når de tross alt raner samfunnet for enormt mye mer enn noen stakkars trygdesvindlerslasker?

Hvor har du hentet den fantasien fra?

Der er da masse hat mot "rike" her, mer enn de fleste andre lande, og de eneste to måter å bli rik på som er "akseptert" blant den jevne befolkningen her er: 1) hvis du har vunnet pengene i lotto, og 2) hvis du er fotballspiller

• Liker 6
Lenke til kommentar

Forskjellen er at de også bidrar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rikingene genererer mere skatt på et år enn de fleste betaler i løpet av hele livet...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er blitt så vanskelig å få jobb i Norge nå med krav om erfaring, referanser og ikke minst relevant utdanning at mange unge dessverre ender opp på en eller annen form for offentlig stønad. Og med en større andel unge og innvandrere på trygd og andre ytelser vil det bli enda større press på velferdsstaten fremover. Jeg tror det blir vanskeligere å få trygd fremover og at man må jobbe mer og lenger, gjerne ti timer istedenfor 8 og helt til man er 75 år gammel istedenfor 67 år i dag.

Jeg tror også det er lettere for folk å skjønne at en som sitter i rullestol er på trygd enn at en som ser relativt ung og frisk ut, men som har usynlige sykdommer ved det blotte øye, som ME eller angst/depresjon, er det. Men jeg tror ikke dagens situasjon med utgifter til trygdesystemet er holdbart, økonomisk sett.

• Liker 5
Lenke til kommentar

som er ufør og sliter psykisk, får kommentarer om hvor taper jg er, jævla snylter burde ikke vært lov.

Tja, det kommer vel av at dere bruker vold, via staten, for å tilegne dere andres penger. Kanskje du burde tenke over hvorfor dere er så slemme at dere bruker statens voldsmonopol for å tilegne dere andres penger? Eventuellt "Hvorfor er dere så snille med oss?" (Om du tror at folk gir penger til staten frivillig, nettopp for å hjelpe slike som deg).

Andres penger? Det er staten som utsteder penger.

Det er du som ønsker å bruke vold for å hindre andre mennesker fra å overleve eller ha det godt.

Og her ser vi at liberalistiske/anarkistiske/lignende ideologier nok en gang forkaster menneskets natur og tror mennesker er maskiner.

Hadde ikke jeg fått ufør så hadde jeg sultet i hjel og fryst i hjel.

Neppe ettersom slike overlever i andre land uten samme sosiale stønader som i Norge.

De overlever. Og ofte bare det. Det er forskjell på å bare overleve, og å ha et anstendig liv.

tror dere det er så enkelt?

Nei, derfor behøver dere ikke å bruke statens voldsmonopol for å overleve, men det er selvsagt enklere og lettere.

Det er enkelt for en privilegert hvit man uten f.eks. større helseplager å moralisere over hvordan de som ikke klarer å jobbe bare må ta seg sammen.

Alle kan ikke jobbe

Medmindre du er i koma, kan du gjøre ett eller annet for andre enn deg selv.

Empati og innsikt i andres problemer har man iallfall ikke.

og hvorfor blir vi behandlet som dritt og tapere.

Det burde ikke skje, men er trolig en følge av det sosiale "sikkerhetsnettet", ettersom jeg ikke har sett helt det samme i land uten dette "sikkerhetsnettet".

Tvert imot, det er enda verre i land uten sikkrehetsnett. Der havner man kanskje på gaten og blir spyttet på og sparket på av andre.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Rikingene genererer mere skatt på et år enn de fleste betaler i løpet av hele livet...

De tjener også mer penger på ett år enn de fleste tjener i løpet av hele livet. Det er ikke akkurat slik at de strever med å få endene til å møtes. Likevel stjeler de enorme summer fra felleskassa. De som har mest fra før stjeler også mest.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor har du hentet den fantasien fra?

Der er da masse hat mot "rike" her, mer enn de fleste andre lande, og de eneste to måter å bli rik på som er "akseptert" blant den jevne befolkningen her er: 1) hvis du har vunnet pengene i lotto, og 2) hvis du er fotballspiller

Ja, det kan så være. Men disse rike har i det minste ikke klatret over lik i like stor grad som grådige rike som stikker unna enorme summer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Yte etter evne, motta etter behov.

Du er klar over at det er kommunistenes slagord...?

Problemet med et slikt system er at man tar vekk gevinsten for å yte ved å gi den til de som ikke yter. Det blir lønnsomt å være en taper - et slikt samfunn skaper tapere - og samfunnet forfaller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...