Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Krav om industrikontakt til tørketrommel og vaskemaskin?

Anbefalte innlegg

I min mormors kjeller er det vaskemaskin og tørketrommel. Der har hun en industrikontakt (blå 3-fas) som hun bruker til strøm for vaskemaskin og tørketrommel. Jeg synes det hørtes rart ut at hun måtte ha industrikontakt. Jeg fant på nettet at bolignormen 2010 sier at varmtvannsbereder med effekt over 2000W ikke kan brukes på vanlig stikkontakt, og at industrikontakt kan brukes. Tenker at dette gjelder for tørketromler også. Er reglene fortsatt sånn? Kan industrikontakten byttes i vanlig stikk hvis effekten er lavere enn 2000W?

post-364112-0-84118200-1515862717_thumb.jpeg

Endret av TorsteinHiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe krav til industrikontakt (rundstift) til vaskemaskin/tørketrommel. Det eneste som er krav i henhold til norsk norm når det kommer til slike ting er at varmtvannsbereder på 1500W eller mer (det var 2000W før, men siden produsenter lagde elementer på 1950W for å omgå dette ble den justert). I tillegg er det ikke lov å montere Schuko stikk (vanlig stikkontakt) for lading av elbil dersom denne er sikret med mer enn 10A.

Problemet med Schuko kontakter er at de ikke tåler relativt høy last over lang tid. Vaskemaskiner og tørketromler har ikke vært er utpreget problem med tanke på varmgang da de ikke går konstant. Det gjør en varmtvannsbereder. Dette i kombinasjon med dårlige støpsler som berederne levers med gjør at det blir varmt i støpselet, og det er på grunn av dette at kravene er på plass.

Blir det et utpreget problem med varmgang i annet utstyr skal man ikke se bort fra at det blir nye krav for slikt utstyr. Den mest relevante normen oppdateres hvert 4. år, og tiltak i normen skjer som motsvar til problemer man ser på elektriske anlegg. Smelter/svis støpsler og stikk til elbiler og varmtvannsbereder? Ja, da tillater vi ikke den typen kobling på den typen utstyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er neppe 3-fas, men 1+N eller 2-fas 230 V +  jord i denne industrikontakten. Slik var det faktisk også i et eldre hus jeg kjøpte for noen år siden, kanskje det var noen sære regler på 60-tallet? Uansett, denne kan fjernes, og erstattes med vanlig schuko-stikk. Som Larzen_91 nevner, er det ikke noe problem å bruke schuko til vask og tørk, da de ikke trekker mye strøm over lang tid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...