Gå til innhold

Kontrakter i USA


Anbefalte innlegg

Hvorfor har USA sagt at bedriftene i de landene som ikke støttet dem under Irak krigen ikke skal få kontrakter for gjenoppbyggingen?

Jeg trodde USA gjorde dette for Iraks beste, og da burde de i god handelsliberalistisk ånd åpne for konkurranse!

 

Og hva er dette om "Nasjonal sikkerhet", er de redd for at Tyske bedrifter skal lage en ny gerilaja :p

Endret av Elyas Machera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
Jeg trodde USA gjorde dette for Iraks beste, og da burde de i god handelsliberalistisk ånd åpne for konkurranse!

 

Og hva er dette om "Nasjonal sikkerhet", er de redd for at Tyske bedrifter skal lage en ny gerilaja :p

Ja, de gjorde det, men de begrenser handelsliberaliseringen til kun de landene som har vært med på leken, dvs. ca. 60 land...

 

Dvs. det er bare et par land som ikke kan få kontrakter, og vi vet alle hvem de er. Forstår ikke hvorfor noen som helst hyler og skriker om dette, siden jeg tror godt at det finnes gode nok selskap innen de 60 landene for å få alt som trengs å gjøre gjort...

 

Til det andre spørsmålet ditt...

 

La oss si et fransk selskap skal få en kontrakt i Irak for å opprette et mobilnett. Et par franskmenn blir drept av geriljaen. Hva nå? Hvem tror du Frankrike retter deres klager mot da? Frankrike? Nei, USA så klart.

 

Dessuten har ikke de landene donert penger utenfor EU til den irakiske oppbyggingen. Hvorfor skal amerikanske skattebetalere betale lønnen til franskmenn når ikke Frankrike har bidratt økonomisk til budsjettet der??

 

USA donerer $20 milliarder til gjenoppbygging av Irak, og EU sammenlagt donerer $230 millioner...

 

Å la antikrigslandene delta i gjenoppbyggingen gjør følgende:

 

1. Gir lønn til land som ikke har bidratt økonomisk til gjenoppbyggingen.

2. Setter opp en situasjon hvor USA blir gitt skylden for at folk fra disse landene dør i Irak.

3. Gir de landene som har til nå bidratt i Irak mindre grunner til hvorfor de skal bidra økonomisk og militært hvis andre land bare slipper til "gratis".

 

Vet kanskje at logiske forklaringer er vanskelige å forstå, men det er faktisk det som foregår her.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Mange har misforstått hva dette dreier seg om.

USA donerte $20 milliarder til Irak for gjenoppbygging.

USA har sagt at ingen av disse pengene skal gå til primærkontrakter hos land som Frankrike, Russland, Tyskland, og Canada.

Mao. de sier ifra at de skal bruke pengene sine som de vil.

 

De andre pengene i Iraq Developmental Fund, som ikke kommer fra USA, kan bli brukt på kontrakter til hvem som helst. Det er mer enn $13 milliarder.

 

Ikke bare det, nei, men de $20 milliardene fra USA, primærkontrakt holdere kan gi kontrakter til Frankrike, et al for å arbeide for dem igjen, aka "sub-contracts".

 

Franske Alcatel, og Alstom jobber i Irak akkurat nå.

 

Så hva handler dette om egentlig???

 

Hvorfor er det ikke nok at de kan få kontrakter med den andre halvparten av pengene til gjenoppbygging av Irak? Hvorfor må de få oppdrag av USAs penger i tillegg?? Selv når de som har kontraktene gir sub-kontrakter til hvem som helst!

 

Nei, dette bare viser hvor grådige Frankrike, Tyskland, og Russland egentlige er.

 

Ikke bare stå imot frigjørelsen av Irak, nå skal de få betalt av amerikanske skatteytere i tillegg, mens de samtidig får kontrakter fra resten av pengene som alle andre har donert.

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

At Frankrike, Tyskland, Russland etc er grådige er da ikke noe sjokk. De fleste land er grådige. USA, Kina, Russland, Canada, Norge, England, Frankrike, India, Tyskland osv osv. Alle er grådige.

 

Dessuten, hvorfor kan ikke irakerne få bygd opp landet sitt selv? De kan gjøre det mye mye billigere enn disse schvære rasshølselskapene, og de får ett helt annet forhold til landet sitt etterpå. Hvordan tror du Norge ville sett ut om USA bygde opp igjen Norge etter krigen?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Irakere er med på gjenoppbyggingen. Disse selskapene ansetter irakere. Hvor mange vet jeg ikke, men det skjer.

Irakere må ha hjelp til gjenoppbyggingen, siden Iraks økonomi har falt sammen etter Saddam ble tatt ut. Irak var strengt kontrollert av Saddam og nå har hele strukturen falt sammen. Kan ikke bare tro at irakiske selskap skal dannes på null komma niks. Det vil ta tid før irakiske selskap kommer seg på føttene og kommer på banen. Tid man ikke har. Derfor bruker man utenlandske selskap akkurat nå.

Selvsagt bruker man også selskap fra utlandet fordi det tjener de penger, men det er jo deres penger som blir brukt uansett.

 

USA må nå få lov å bruke pengene deres for å bygge opp Irak som de selv vil.

Lenke til kommentar

Her kan jeg forestille meg (uten at jeg vet noe mer om det) at det også kan handle om kompetanse? Det er nok dyrere og mer fremmedgjørende for irakerne å bruke vestlig arbeidskraft, men noe av jobben (feks hvis man på et tidspunkt skal bygge (ut) et telekommunikasjonsnettverk) kan kreve spisskompetanse som jeg ikke er sikker på om finnes i Irak?

 

Uten at jeg nødvendigvis vil koke ting ned til grådighet, synes jeg egentlig Seixon har et poeng hvis det ikke er mer fastlåst anti-europeisk enn dette.

 

Men det skal jo også nevnes at dette ikke er første gang Bush-administrasjonen bruker økonomiske sanksjoner for å legge press på internasjonale samarbeidspartnere, så jeg tviler på at motivasjonen deres BARE er gullkantet.

Lenke til kommentar
USA må nå få lov å bruke pengene deres for å bygge opp Irak som de selv vil.

Akkurat som jeg trodde.

 

Irakere har allerede gjort enkelte oppgaver i Irak, som ingen utenlandske selskap fikk pga priseantydningen deres var for høy. Irakerne gjorde dette til en tiendedel av av prisen som de amerikanske selskapene gav.

Lenke til kommentar

Det provoserer meg kraftig at dere ikke forstår hvorfor man ikke gir "krigs"motstandere kontrakter. USA brukte ganske så mange penger på å befri Irak. Dette gjorde også UK. Hvorfor skulle de landene som protesterte kraftig mot krigen, og ikke hadde noen utgifter i forbindelse med den, få kontrakter?

 

Jeg synes dette er helt naturlig. Hvis du kjøper boller, og en mann som du nettopp hadde spurt om ville spleise på boller til klassen f.eks, kommer å ber om å få en bolle. Gir du ham en bolle da?

Lenke til kommentar
Det provoserer meg kraftig at dere ikke forstår hvorfor man ikke gir "krigs"motstandere kontrakter. USA brukte ganske så mange penger på å befri Irak. Dette gjorde også UK. Hvorfor skulle de landene som protesterte kraftig mot krigen, og ikke hadde noen utgifter i forbindelse med den, få kontrakter?

 

Jeg synes dette er helt naturlig. Hvis du kjøper boller, og en mann som du nettopp hadde spurt om ville spleise på boller til klassen f.eks, kommer å ber om å få en bolle. Gir du ham en bolle da?

FORDI DETTE ER FOR Å HJELPE IRAK :devil:

Lenke til kommentar

så du sammenligner ww2 med irak?

Det Bush gjør er det samme som om at du nekter noen å bli med på fotballkamp på skolegården og så spørre om du får låne fotballen til de som du nektet og bli med.

 

Edit: om jeg ikke tar helt feil så hjalp svenskene oss etter ww2 med gjenoppbyggingen av Norge. De var jo "nøytrale" under hele krigen. Vi tok imot deres hjelp. Jeg vet iallefall at det er noen hus her i byen som kalles svenskehusene og de ble satt opp enten rett før eller rett etter krigen ble ferdig

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...