Anterialis Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 Hei, i Tønsberg er det en liten stikkvei mellom to hovedveier hvor det tydelig er skiltet "Gågate" (skiltnr. 548 jf. skiltforskriften). Det er et torg rett i nærheten (til venstre), og jeg ville forstått skiltingen om skiltet var vridd 90 grader med klokka (se bilde). Slik det står nå er det vanskelig for meg å tolke annerledes enn at det gjelder for denne stikkveien jeg snakker om. Men er dette en gågate-vei eller ikke?? Taler for gågate: - skiltet etter min vurdering er satt opp akkurat slik det skal for å gjelde denne stikkveien. Taler mot gågate: - en gågatesone skal alltid oppheves av et "gågate-opphevet"-skilt. Det er det ikke. Neste skilt på denne stikkveien er ett vanlig stopp-skilt. - jeg har sett både taxi-biler og kjøreskolebiler kjøre her... Stikkveien er altså veien vi nå ser "inn i / nedover". Det går en man som krysser midten av aktuelle stikkvei. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 Er gågata der de som får bot står? Fordi etter skiltet er det gangfelt over veien, noe som ikke har noen mening i en gågate. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 Etter å ha sett litt på Google streetview så ser skiltet malplassert ut. Siden det mest sannsynlig er en kommunal vei, ta kontakt med trafikketaten i kommunen og be om en avklaring. De vil mest sannsynlig konkludere med at skiltet må flyttes eller fjernes. Det finnes massevis av eksempler på dårlig eller mangelfult gjennomtenkt skilting rundt i landet så det er bare bra om noen tar seg bryet med å ta det opp med riktig etat. Lokalpressen kan også brukes i den sammenhengen hvis du ikke får noe fornuftig svar fra kommunen. 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2018 Er gågata der de som får bot står? Fordi etter skiltet er det gangfelt over veien, noe som ikke har noen mening i en gågate. Hehe, jeg registrerte faktisk ikke at politiet stod der. Jeg antar at skiltet er ment inn i gata der politiet står på bildet, således mener jeg skiltet er feilplassert og burde vært vridd 90 grader med klokka. Simen1: Jeg er enig med deg. Jeg sender en mail til trafikketaten! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå