magiga Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 Kan forutse feil på jernbanen før de skjer - Bane Nor håper på full utrulling.Her tester de systemet som vil gi færre togforsinkelser i framtiden 1 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 (endret) Hadde selv valgt uttrykket "burde kunne" fremfor "skal" i overskriften, men ellers interessant. Om enn tynt på det tekniske. Virker som Bane Nor har fått noen til å gjøre om på programvare for trendanalyse i aksjemarkedet, eller tilsvarende. Hadde egentlig håpet se dem implementere noe litt mer avansert i retning harmonisk analyse eller lignende. Leste jeg ikke nylig at Statnett eksperimenterte med noe slikt? Noe som forhåpentligvis, kanskje, muligens, burde kunne påvise gryende overgangsmotstand eller kortslutninger mer direkte, og ikke bare som resultat av statistikk på tidligere oppståtte problem. Kanskje sågar Reflektometriske målinger i tidsdomenet, overlagret den vanlige AC spenningen. Skjønt, da ville de først måtte sette inn høyfrekventfilter i serie med alle kraftkilder og avtappinger. Så det ønsket er nok temmelig utopisk. ( På den annen side bør slik måling kunne forutsi/detektere også brudd på skinnegangen over lange strekk av gangen. ) Men veldig bra at Bane Nor gjør noe. Endret 13. januar 2018 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 (endret) Spennende, hvis dette kan føre til færre stans. Selv om dette var ( mer enn ) uforstålig for meg. "..hvor det har oppstått jordingsfeil, vi kan se om noen har gjort noe feil, og hva som er gjort feil" ".. og kommende feil (?)" Er disse feilene oppstått gjennom reparasjoner? - Da burde vel reparatør kunne analysere arbeidet etter utførelse? Endret 13. januar 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 /ironi Om de bare hadde hatt hydrogendrevene tog ville ikke dette vært et problem 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 13. januar 2018 Del Skrevet 13. januar 2018 /ironi Om de bare hadde hatt hydrogendrevene tog ville ikke dette vært et problem Ja, ja. Ironi eller ikke.- Dette hadde de nok ikke hatt. Men sikkert andre problemer, siden all teknikk medfører problemer innimellom. Men det ville nok være (for) dyrt å rive ned kjøreledningene, (- som det er for dyrt å strekke kjøreledninger og utvide tunnelene på Nordlandsbanen.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå