Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får Valium mot panikkangst. Hvordan få hurtigst virkning av tabletten?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har fått valium av legen mot panikkangst. Problemet er at hvis jeg tar en tablett på vanlig måte (svelge den hel med vann) så tar det rundt 30 min før den virker. Da er jo som regel panikkanfallet over. Kan jeg for eksempel tygge dem for hurtigere virkning? Eller kan det ødelegge effekten? Løse dem opp i vann? Noen råd?

Anonymous poster hash: 0f3af...099

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du tygger tablettene kan du antageligvis få virkningen 5min raskere, men jeg tipper den største effekten da kommer av at smaken distraherer deg. Skal du ha reelt raskere virkning mistenker jeg at en god gammeldags massiv ørefik på suprisen ville fungert aller best. Det kunne avleda deg lenge nok til å hoppe over anfallet.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Mulig fysisk smerte hadde hjulpet. Men når anfallet først er i gang så er jeg ikke i stand til å tenke på noen ting. Bare "nå dør jeg". Da måtte nok noen gitt meg den ja.

Skal høre om sobril neste gang. Eneste som fungerer nå er dessverre å styrte en øl. Det virker fort. Ikke bra.

Anonymous poster hash: 0f3af...099

Lenke til kommentar

Det som er rart med piller er at du ikke føler og vet at de fungerer.. Om man sitter å er redd for at de ikke fungerer, så blir det en slags fastlåst tanke man har, uten helt mening når man egentelig er så avslappet at man kunne gjerne falt ned ett stup uten å løftet en finger av frykt...

Lenke til kommentar

Prøv å skylle den ned med appelsinjuice. Skal visst gjøre så det får hurtigere virkning, er nok fordi syren i appelsinjuicen etteraper syren du har i magen (altså effekten på pillen, så den løser seg opp og begynner å funke med en gang).

Ellers er dessverre slike preparater heller dårlig mot panikkangst da de ikke har en hurtig virkning, og det som er uheldig med å ta dem er at når de begynner å funke så kan du kanskje allerede ha taklet anfallet uten den medisinske hjelpen. Er også dumt hvis man støtter seg så mye på slike medisiner at man rett og slett ikke takler noen motgang i livet uten å poppe en pille. Slippery slope. Vær forsiktig.

Edit: Tok sobril regelmessig i ett par år, ett brett i måneden. Det hjalp meg da jeg har panikk lenge når den først setter inn, men tenkte hele tiden på at dette er veldig vanedannende medisiner som kun skal brukes når man må. Har ikke tatt dem på nærmere ett år nå. Savner hjelpen, men ikke å vandre rundt som en zombie i 12 timer etterpå (effekten er kanskje ikke lik for deg, så ikke la det skremme deg fra å prøve hvis du føler det er rett for deg).

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...