Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Clutch og bremsepedal går helt inn

Otzy

Anbefalte innlegg

Her i går når eg var ute for å kjøre sviktet plutslig bremsen helt (nesten). Det skjedde under kraftig oppbremsing der eg skulle stoppe helt opp, når farten var kansje 5-10 km kom det eit lite napp, også plutselig forsvant bremskraften. Pedalen gikk da helt til bunn før den ville stoppe. Eg kom meg heim og parkerte bilen. 

Nå i dag når eg skulle ut for å se over bilen, var plutselig clutchen heilt vekke også. Pedalen går heilt i bunn. 

Er det noke som faller dere inn som den naturlige feilkilden her?

Bilen er ein volvo v40 2003 modell. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg her er bremsevæskelekkasje. Ofte har clutch og brems felles væskereservoar, så om det f.eks er rustet hull på et bremserør vil til både clutch og brems fort slutte å fungere. Har du ikke hatt noen rød lampe? Lavt væskenivå skal aktivere rød varsellampe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det første som slår meg her er bremsevæskelekkasje. Ofte har clutch og brems felles væskereservoar, så om det f.eks er rustet hull på et bremserør vil til både clutch og brems fort slutte å fungere. Har du ikke hatt noen rød lampe? Lavt væskenivå skal aktivere rød varsellampe.

Jo varsellampa kom da eg parkerte ca 10 minutter etter.  Den røde varsellampa som indikerer feil på bremseanlegg. 

Eg hadde bilen til Eu-kontroll for ikkje lenge siden. Då ble det påvist rustne bremserør. Verkstedet som eg repartete på puste ned og "lakerte" bremserøra. Dei meinte at rusten var så minimal at det ikkje var verdt å reparere. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett rørene så jeg kan ikke si noe sikkert, men det jeg kan si er at om du får anmerket rust på bremserør på PK så er det absolutt  I K K E  en rep å pusse rørene enda svakere. Er rørene anmerket svekket SKAL den delen av røret byttes.

Lenke til kommentar

Ja, helt klart. Jeg har i trampet hull i bremserør minst fem ganger ved PK når jeg har trykktesten anlegg. Et bremserør som er ødelagt av rust kan fint holde tett så lenge det ikke belastet, for så å rakne når du trenger det aller mest - ved nødbrems. Bremseanlegget skal holde minst 100kg trykk på pedalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...