Gå til innhold

Plater med kopibeskyttelse som man bør ligge unna

Eriond

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir veldig irritert på sånn tull som dette her (med kopisperrer, altså). Som jeg listet opp under emnet under "hvor mange cd'er har du", så har jeg mellom 320 og 340 CD'er, og Alle dem er lagt inn som .mp3 (192kbps) på harddisken. Jeg har vel knapt .mp3'er som jeg ikke har orginalt på CD'er fra før.

Det er jo veldig naivt å tro at de kan klare å lage én CD som er helt umulig å rippe; for det vil jo være den eneste muligheten for å unngå piratkopiering. Så sant én eneste versjon er ute på internet, så blir den, før lang tid, like tilgjengelig som "kvart på 3 jenta", ..eller skal jeg si "kvart Over 3". Og siden mange, ihvertfall flere og flere boikotter CD'er med kopibeskyttelse på, så vil jo det bare resultere i enda flere piratkopieringer.

Direkte Frekt(!!) er det jo å hindre at mange personer ikke får spillt CD'n sin (som de har betalt 150 til 200 kroner for) i bilstereoen og på hjemme-PC'n, som mange benytter seg av. Alle er ikke "kriminelle". Det må være mulig å få høre det man har betalt for å høre.

..en liten epilog til de som reagerte på min "kriminelle" ordbruk; Selv om jeg tidligere skrev at jeg bare har .mp3'er som jeg selv har orginal CD'n til, så har jeg kopiert i bøtter og (CD-) spann selv. Og etter å ha hørt musikk som jeg har fått tilgang til over internet, så har jeg utvidet min musikalske horisont meget. Det VELDIG mange CD'er jeg ikke har kommet til å kjøpt, og grupper/band/artister jeg ikke har hørt om, har det ikke vært for "piratkopiering" og tilgangen til dem. Med andre ord; jeg er *for* "piratkopiering", men samtidig også *for* å støtte Artistene som man liker å høre på.

Dessuten synes jeg det er litt stas med orginalCD'er.

ble kanskje litt tullette skrevet dette her.. ,skulle egentlig ikke bli så langt, men jeg bare bablet litt videre..

mvh Bone

Lenke til kommentar

Enig med Bone.

Hadde det ikke vært for piratkopiering hadde jeg ikke hatt en så stor musikk horisont som i dag. Og jeg kjøper orginalene til det jeg synes er bra.

Når det gjelder "kopibeskyttelse" finnes det alltid noen programmer som går rundt denne og gjør ripping mulig. Samme med sperrer på cd-rom, du finner forskjellige programmer som går rundt alt som er av sperrer.

Lenke til kommentar

Denne artikkelen forklarer en del... Hvor grådig kan man bli?

Jan Paulsen i FONO (Foreningen Norske Plateselskaper) synes derimot CD-platene er for billige:

- Hvis du sammenlikner med bøker, er CD-er veldig billige.

- Hva bør en CD koste?

- En førsteklasses ny norsk CD bør koste 300- 350 kroner.

Lenke til kommentar

Herrejesus, det får da være grense til idioti! 300-350 spjuut? Med litt vett i pappen så ville idioten skjønnta t om de dreit i kopisperre, solgte skivene for ca 100-150 spenn så ville de solgt masse mere skiver og trolig for masse mere spenn enn om skivene kosta 350! Herrejesus.

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg å si at disse CD lignende sakene har avspillingssperre, ikke kopisperre. Det samsvarer også bedre med min erfaring. Jeg har aldri hatt problem med å kopiere disse gjenstandene (bruker forøvrig Easy CD-DA Extractor). Det har desverre vist seg å være store problemer å få spilt av disse på anlegget i stua hvor det står en TEAC CD-reciver. Kan nevne at spilleren ikke har noe problemer med ripete plater og CD-R plater, men såfort jeg slenger på en CD med avspillingssperra (bare testa med de som bruker "cactus data shield" tror jeg) så sliter den maks.

Det som er plagsomt med disse produktene med avspillingssperrer er som det står i denne kommentaren på dinside at det er oss kunder som kjøper musikken som får svi. De som bare laster ned albumet får det ikke værre enn før. Faktisk så ender de jo nå opp med et produkt som er bedre enn det vi får kjøpt lovlig så argumentene for å kjøpe musikk blir bare færre og dårligere.

Angående artikkelen pebbe viser til, den dagen jeg må ut med 300-350 kroner så kan du garantere at jeg aldri vil kjøpe en CD mer.

Lenke til kommentar
Enig med Bone.

Hadde det ikke vært for piratkopiering hadde jeg ikke hatt en så stor musikk horisont som i dag. Og jeg kjøper orginalene til det jeg synes er bra.

Enig med dere her. Kan fort nevne 20 cder jeg har kjøpt, etter å ha lastet sanger ned fra nettet. En kamerat av meg er i en rimelig stor mp3 gruppe, de som slipper albumene først. De får ofte mail fra små plateselskap og artister, som takker for at de sprer musikken deres.

Lenke til kommentar
Denne artikkelen forklarer en del... Hvor grådig kan man bli?

Jan Paulsen i FONO (Foreningen Norske Plateselskaper) synes derimot CD-platene er for billige:

- Hvis du sammenlikner med bøker, er CD-er veldig billige.

- Hva bør en CD koste?

- En førsteklasses ny norsk CD bør koste 300- 350 kroner.

..men; har det ikke også vært en diskusjon nylig (i tabloid / holmgang, whatever) om at Bøkene faktisk var overpriset også (som det meste andre)!?

Lenke til kommentar

Bone, du har et godt forhold til å undersøke musikk og oppdage nye spennende artister. Bra!

Jeg er forøvrig helt enig med mange her, brukersperrene på noen utgivelser er veldig irriterende. Tenk om penger som har blitt brukt til å utvikle disse systemene heller hadde blitt brukt til å stimulere nye, interessante artister?

Lenke til kommentar
Bone, du har et godt forhold til å undersøke musikk og oppdage nye spennende artister. Bra!

Jeg er forøvrig helt enig med mange her, brukersperrene på noen utgivelser er veldig irriterende. Tenk om penger som har blitt brukt til å utvikle disse systemene heller hadde blitt brukt til å stimulere nye, interessante artister?

My sentiments exactly...

Selv går jeg bare og venter på at en stor nok gruppe artister vil si:

"Nå er det nok! Vi er ikke i dette gamet for at plateselskapene skal bli rike; vi danner våre egne plateselskap og tilbyr musikk over nettet med noe PayPal-lignende system. Folk får uansett tak i musikken vår på nettet anyway, så hvorfor skal vi dra på disse fossilene av fordyrende mellomledd i formidlingskjeden fra produsent til forbruker?".

Endret av DrDoogie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...