Gå til innhold

Komponenter som passer til 2D grafisk design

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal oppgradere madammen sin stasjonære PC som primært brukes til tegning og videoredigering. Høres ikke så krevende ut, kanskje, men det hun har i dag settes på prøve og kommer ofte til kort.

Jeg tror ikke det er noe poeng å bruke penger på dedikert grafikkort til denne bruken. Enig? Prioritet bør være en kraftig CPU med mange kjerner og mye og raskt minne. Enig?

CPU: Intel Core i7-8700K <- Har integrert GPU, med andre ord mye for pengene når man faktisk ønsker å bruke denne i stedet for dedikert kort? Andre gode alternativer?

RAM: 64 GB DDR4 (hun har 32 GB i dagens PC, og det er faktisk av og til i minste laget)

HK: Noe pålitelig, med Displayport-utgang og gjerne med innebygget Wifi. Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken programvare bruker hun? 

Matrox GPU har jeg ikke hørt bli brukt på over 10 år - har de dedikerte skjermkort, og blir dette støttet av programvaren hun skal benytte?

Alle jeg kjenner som driver innen grafisk design bruker Mac. Jeg antar det ikke er fordi alle er jålebukker, men det kan godt være...

Lenke til kommentar

Hovedsakelig Ubuntu og Krita (ligner på Corel Draw og Photoshop). Det er Krita som er ressurskrevende. Mange layers og mange frames (til animasjon) krever mye arbeidsminne. Og høy oppløsning + komplekse brushes krever regnekraft.

Nvidia ville vært naturlig valg hvis man trenger hestekrefter for 3D, men jeg er altså usikker på om det er fornuftig bruk av pengene her. Bedre å legge pengene i bedre CPU og RAM?

Skjermen er en Wacom Cintiq 24 som kanskje kommer til å bli oppgradert til den nye Cintiq 24 Pro som etter sigende skal lanseres i vinter.

Endret av kvakse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...