naldy Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Jeg er ute etter en skjerm med gode farger til en fornuftig pris. Den skal brukes til både spill og arbeid. Jeg har ikke behov for 4K eller GSync, men bør helst ha en moderne fot som kan justeres i høyden. 24" størrelse og koste maks 5000 kr. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 (endret) Denne er bra og dekker alle kravene. https://www.prisjakt.no/product.php?p=3587505 Hvis du klarer deg uten høydejustering er denne bra. https://www.prisjakt.no/product.php?p=3301391 Endret 12. januar 2018 av vidor Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 (endret) Denne er vel det beste alternativet jeg fant i farten som passer med de kriteriene du oppgir: https://www.komplett.no/product/960356/gaming/skjerm-tilbehoer/skjermer/dell-25-ultrasharp-u2518d?offerId=KOMPLETT-310-960356#technical-details Jeg ville ikke gått for noen av skjermene som er nevnt over , siden begge bare har 250 cd/m2. Det er i svakeste laget om du ønsker gode kontraster og klare farger. Min opplevelse er at farger kan virke litt skitne eller grumsete når skjermen ikke klarer å levere ut nok lysstyrke. I tillegg er oppløsningen kun 1080p, som gir dårlig skrivebordsplass til kontorbruk. Fordelen med skjermen fra komplett er at den har 1440p oppløsning, noe som gir bedre skrivebordsplass til arbeid, og 350 cm/m2, derfor mye bedre lysstyrke. I tillegg vil jeg fraråde på det sterkeste å kjøpe en skjerm med kun 1920x1080 pixler i dag, denne oppløsningen er gammel og utdatert. Tror det ikke er lenge før 1080p skjermer fases ut fra markedet, slik som med 720p. Derfor mener jeg at slike skjermer ikke er en god innvestering i dag. Endret 12. januar 2018 av 93MiChr Lenke til kommentar
vidor Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Pixeltettheten på 1920*1080 over 24" er ganske optimalt i forhold til sitteavstand og normal tekststørrelse og interaksjonsdesign, selv om f.eks Windows gjør ting generelt større på høye oppløsninger. En får jo bedre oppløsning med 2560*1440 på 25", men det er også flere pixler å drive i spill og en oppløsning man heller ikke får så mye igjen med for vanlig 2D-desktop. Lysheten på skjermen har jo mye med ambient lys rundt en å gjøre, men alltid greit å ha litt å gå på. Personlig nedregulerer jeg vanligvis skjermer på 300 fordi dem er for kraftige for meg, men en godt kalibrert skjerm har som regel godt av litt futt i backlight om man har mye naturlig lys. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Jeg merker stor forskjell fra 1080p og 1440p selv på 24 tommer. 1080p er ikke optimalt, men uklart og gir ikke inærheten like skarpt bilde som ved 1440p, etter min erfaring. Jeg har prøvd en rekke skjermer, og kan helt oppriktig si at selv på 24 tommer blir 1080p for lite. I tillegg er det viktig å tenke langsiktig når man kjøper skjerm. En skjerm skal vare lenge, men en 1080p vil nok langt raskere bli moden for utskift enn en 1440p skjerm pga. den lave oppløsningen. 1080p er kun inngangsoppløsningen, slik 720p var for noen år siden, derfor tror jeg 1080p sakte vil fases ut. Da har man mer igjen for en 1440p skjerm som derfor vil vare lengre, være mer fremtidsrettet. Lave oppløsninger skalerer også mye dårligere enn høyere oppløsninger (slik som 1440p og 4K på Windows), så selv på lik skjermstørrelse får du vesentlig mindre arbeidsplass med en 1080p skjerm enn hva du ville fått med 1440p eller 4K. Flere pixler gir ikke bare høyere pixeltetthet, men det har alltid også gitt mer rom for arbeid på Windows. Derfor vil det være dumt å kjøpe en 1080p for ts som har arbeid som ett av kriteriene. Arbeid på en 1080p er tungvint og knotete mener jeg, fordi man får så lite plass til faner, og programmer. Når det gjelder lysstyrke, de skjermene jeg har prøvd på 250 cm/m2 eller lavere har slitt med blasse farger, og spesielt gult som alltid ender opp som skitten sennepsfarge, fremfor en lys klar og sterk signal gul. Fargespekteret på spesielt gul, og kontrast fra hvit til lys grå har bydd på utfordringer på de skjermene jeg har prøvd med bare 250 cm/m2, og her har heller ikke calibrering gitt godt nok resultat. Når det skal sier er jeg kresen på bildekvalitet når det kommer til skjermer, så det har nok noe med at jeg aldri ville anbefalt skjermer med nits under 300 cm/m2. Men er man opptatt av gode farger er det alltid to ting som må unngåes, slik jeg ser det, og det er lav lysstyrke og spesielt TN-panel. IPS er optimalt, men de dyrere VA-panelene er også dugende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå