Gå til innhold

Selvbygd vakuumkammer.

OnklD

Anbefalte innlegg

​Legger denne i naturvitenskap da det nok er det nærmeste jeg kommer et passende underforum.

Jeg ønsker å bygge et lite vakuumkammer, og kunne trengt noen tips til materialvalg, sikkerhet, osv. Kammeret skal brukes til å bytte ut luft i treverk med resin i form av kaktusjus. Hensikten med dette er å "stabilisere" treverket og gjøre tre som ellers er ganske ubrukelig til trearbeid til noe solid som er meget holdbart, samtidig som det opprettholder, til en viss grad, utseende og følelsen av tre.

Selvfølgelig er dette noe som kan kjøpes i diverse størrelser og utforminger fra det store utland, og også her hjemme, men ettersom jeg er glad i DIY tenkte jeg å sjekke om det er mulig å gjøre selv. For øvrig den eneste plassen jeg har funnet et vakuumkammer i Norge er her: https://www.gustavsenas.no/ProductDetail.aspx?pid=15627&pnm=VAKUUMKAMMER 203MM HØYDE

Kammeret trenger ikke være noe større enn det jeg linket til, altså en 20-30 cm høyt. Men størrelsen utenom det er mer avhengig av passende materiale.

Tips mottas med takk om valg av materiale og byggemåte. Dersom noen har laget et vakuumkammer selv må de gjerne dele oppskriften.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt. Du har en form for resin i vacuumkammeret, legger treverket i og setter på vakuum. Rensinen trenger inn i alle porer og små hull i treverket taket være vakuumet. Så «steker» du treet på 90 grader i en times tid for å herde resinen. Blir hardt som sten, nesten. Km også tilsette farge i resinen for å oppnå ulike effekter.

Som her: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1813/4291/files/full-color-chart_1024x1024.jpg?v=1490298663

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...