Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betalt for mye ved en feil, kan jeg kreve pengene tilbake?

Aetius

Anbefalte innlegg

Jeg har ved en feil ikke avsluttet en fast månedlig betaling til en stiftelse, og har dermed betalt kr 2300 per måned i fem måneder, etter at jeg meldte meg ut. Jeg meldte meg ikke ut skriftlig - kun muntilg - da stiftelsen kun hadde 7-8 medlemmer. Det er ikke noen tvil om at utmeldingen ble oppfattet, om ikke annet siden påfølgende måneds innbetaling ble stoppet uten at noen sa noe.

Problemet er at stiftelsen går i underskudd som det er, og det er lite trolig at de har midler til å betale meg tilbake penger som jeg selv ved en feil har overført til dem.

Hva slags muligheter har jeg, og hva slags plikter har de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, DEN var drøy! Jeg har aldri brukt avtalegiro eller faste trekk, nettopp fordi jeg er redd for å glemme å avslutte så kontoen blir tømt!

e-faktura passer derfor meg bedre.

Jeg ville først og fremst snakket med vedkommende du muntlig sa opp avtalen med. Og forklart at du glemte å avslutte det faste trekket.

Hvis de har brukt penger som ifølge regnskapet ikke skulle vært på konto, så har jo de for dårlig bokholderi. Prøv med det gode, går ikke det, fortell at det da blir søksmål. For 10-tusen+ er nok ikke det vært bryderiet, men det trenger ikke de vite...

Lenke til kommentar

Uff, DEN var drøy! Jeg har aldri brukt avtalegiro eller faste trekk, nettopp fordi jeg er redd for å glemme å avslutte så kontoen blir tømt!

e-faktura passer derfor meg bedre.

Jeg ville først og fremst snakket med vedkommende du muntlig sa opp avtalen med. Og forklart at du glemte å avslutte det faste trekket.

Hvis de har brukt penger som ifølge regnskapet ikke skulle vært på konto, så har jo de for dårlig bokholderi. Prøv med det gode, går ikke det, fortell at det da blir søksmål. For 10-tusen+ er nok ikke det vært bryderiet, men det trenger ikke de vite...

Snakket nettopp med han som var revisor der da jeg sluttet, men han sluttet samtidig sa han, og en annen har overtatt. Nå forsøker jeg å komme i kontakt med henne.

Ja, det er jo litt pussig at dette ikke har blitt oppdaget hos dem,  men noe søksmål er ikke aktuelt, da alle sammen er venner eller bekjente av meg, og jeg ønsker ikke å ødelegge forholdet til dem. Det er det ikke verdt.

Lenke til kommentar

Nå fikk jeg vite at forrige revisor ikke ga beskjeden videre til nye revisor om at jeg sluttet.

Det er forsåvidt irrelevant. Oppsigelsen er mottatt og akseptert, at de ikke har rutiner for å bringe dette videre internt i stiftelsen kan ikke du lastes for.

Hvordan er det med oppsigelsestid forresten? (Har du virkelig krav på å få alle månedlige innbetalinger etter at oppsigelsen ble levert tilbakebetalt?)

Uansett koker det nok ned til om stiftelsen har likviditet til å betale deg tilbake. Du må isåfall gå veien om skriftlig purring, inkassovarsel osv.

Lenke til kommentar

Utfordringane slik som eg ser det er vell:

-Kva er det eigentleg du har betalt for, kan stiftelsen ha grunn til å tru at innbetalingane var private bidrag sjølv om du ikkje lenger er medlem? Det er ikkje akkurat uvanleg for stiftelsar å motta donasjonar frå privatpersonar.

-I tillegg vil det være eit spørsmål om du har vært for passiv. Det er tross alt snakk om eit forholdsvis stort beløp som du har fortsatt å betale på i ganske lang tid.

-Vil det kunne være rom for å så tvil om du har meldt deg ut? Med andre ord, har du no i ettertid fått dokumentasjon som du kan legge fram på at du er utmeldt. Dette treng ikkje å være eit problem, men det vil være eit problem om dei som er igjen i stiftelsen ikkje fortel sannheita.

-Og til slutt. Sjølv om du har eit gyldig pengekrav mot stiftelsen så er det uansett ikkje sikkert at det er pengar å hente dersom stiftelsen går med underskudd og står i fare for å bli lagt ned. Det spørs blant anna på kor mykje pengar som ligg i boet, og kva andre pengekrav som stiftelsen får frå andre som kanskje har høgare prioritet.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt meg en ringerunde, og her er ståa:

• Det er en forening, ikke en stiftelse. Brainfart ffra meg, me det spiller for såvidt ingen trille.
  • Foreningen skylder huseier over 100 000 og forventes å gå konk neste måned. Eneste penger som står på konto er siste feiloverføring fra meg, som gikk i dag.
  • Revisor står som styremedlem i Brønnøysundregisteret, men vil ikke gjøre noe, siden han trakk seg ut for et halvt år siden, samtidig med meg.
  • Hun eneste som har tilgang til kontoen er ikke medlem, men sa seg villig til å ta regnskapene som en nødløsning da revisoren sluttet. Hun vil ikke tilbakebetale noe uten at medlem A og medlem B først tar avgjørelsen, siden hun ikke lenger er medlem.
  • Medlem A skjønte ikke bæret da jeg snakket med ham, og sa han ikke visste hvordan man gjorde slikt. (sic)
  • Medlem B sier han ikke er i styret, og kan derfor ikke ta avgjørelsen.

Skjønner dere hvorfor jeg trakk meg ut, eller?

Jeg har foreslått som et kompromissforslag at jeg avskriver de fire første feiloverføringene, men får tilbake den som gikk i dag. Dette får jeg ikke noe gehør for.

Lenke til kommentar

-Kva er det eigentleg du har betalt for, kan stiftelsen ha grunn til å tru at innbetalingane var private bidrag sjølv om du ikkje lenger er medlem? Det er ikkje akkurat uvanleg for stiftelsar å motta donasjonar frå privatpersonar.

Forening, viste det seg, ikke stiftelse. Uansett gjelder det fotostudioet jeg var medlem av, hvor vi betalte 2300 kr i måneden for å dekke husleie etc.

-Vil det kunne være rom for å så tvil om du har meldt deg ut? Med andre ord, har du no i ettertid fått dokumentasjon som du kan legge fram på at du er utmeldt. Dette treng ikkje å være eit problem, men det vil være eit problem om dei som er igjen i stiftelsen ikkje fortel sannheita.

Tror ikke det, siden jeg leverte fra meg nøklene samtidig.
Lenke til kommentar

Er en fordel å stoppe e-faktura og avtalegiroer når en avslutter en avtale

Lettere å starte de opp på nytt igjen enn å kreve tilbake penger en ikke skulle ha betalt

Dette var ingen av delene, det var ganske enkelt en fast noverføring fra min konto. problemet var bare at jeg ikke skjønte at "slett overføring" i Skandiabankens nettbank kun betydde "slett neste overføring" og ikke "slett fast overføring".

Lenke til kommentar

Men det skulle du jo ha sett når betalingen ble gjennomført første gang etter sletting?

Eller følger ikke folk med hva som går inn og ut av kontoene?

Åpenbart ikke, og hadde han gjort det så hadde han ikke vært i denne situasjonen. Det er ikke det som er poenget her, ei heller det som diskuteres (Vil minne deg på at dette er Juss-forumet)
Lenke til kommentar

[...]Foreningen skylder huseier over 100 000 og forventes å gå konk neste måned. Eneste penger som står på konto er siste feiloverføring fra meg, som gikk i dag.[...]

Da er det nok bare å vinke farvel til penga. Hjelper lite å eventuelt ha rett på noe når det er tomt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjedde litt det samme med meg engang..selvfølgelig med et enda mindre beløp..

Etter det jeg har lest er søksmål uaktuelt og foreningen skylder 100k til huseier og er avhengig av dine 11,5k som du "donerte" med en feil i en tid over 5 mnd..

Ser ingen løsning her enn å bare la gå egentlig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...