AnonymDiskusjon Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 Hei, når man for en gjeldsordning og man er i fast arbeid er det sånn de trekker hvor mye de vil uansett om jeg jobber mye eller lite? Har endel gjeld jeg ikke kan betjene lenger og vil gjerne under en gjeldsordning. Jeg er også gift og kan min ektefelle søke sånn ordning sammen med meg? Anonymous poster hash: 8ccd4...a64 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 11. januar 2018 Del Skrevet 11. januar 2018 https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/livsoppholdssatser/id691824/ Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Gjeldsordningen er individuell, men din samboers økonomiske situasjon tas med i beregningen. Hennes gjeld er hennes gjeld. Men først antatt at du får en gjeldsordning: Man tar utgangspunkt i din årsinntekt for 2017. La oss si at den etter skatt er kr 300,000,- Du har boligutgifter pr. år, delt med samboer (lån, fellesutgifter, husleie, boligforsikring), på kr 50,000,- I og med at du har samboer, skal du etter livsoppholdssatsen pr. år sitte igjen med kr 86,000,- (som du skal leve av) 300k - 100k - 86k = kr 164,000,- pr år som skal holdes tilbake som skal fordeles på dine kreditorer 1 gang pr. år. Dette er en svært grov skisse og det er en rekke unntak. Navs gjeldrådgiver kan hjelpe deg med alle spørsmål og også hjelpe deg med å lage en oversikt over kreditorene samt arrangere et møte med namsmannen. Lenke til kommentar
Mohdaw Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Hei, når man for en gjeldsordning og man er i fast arbeid er det sånn de trekker hvor mye de vil uansett om jeg jobber mye eller lite? Har endel gjeld jeg ikke kan betjene lenger og vil gjerne under en gjeldsordning. Jeg er også gift og kan min ektefelle søke sånn ordning sammen med meg? Anonymous poster hash: 8ccd4...a64 Først vil jeg, som nevnt fra andre her, tatt kontakt med NAV som har en plikt til å veilede deg med økonomisk gjeld. Det kan hende man kan få orden på økonomien uten at det trengs å tys til gjeldsordning. Dette vil NAV hjelpe deg med. Skulle det vise seg at gjelden tar helt overhånd kan man søke om å få gjeldsordning. Det er en del vilkår for å få lov til å åpne gjeldsforhandlinger og det blir for mye å skrive om alt her. Et grunnvilkår er imidlertid at du er varig ute av stand til å betjene gjelden din. Du må dessuten ha forsøkt å få til en gjeldsordning med kreditorene dine på egenhånd. Dette har NAV maler på som du kan sende ut til kreditorene dine. Du kan se nærmere om vilkårene i gjeldsordningsloven eller ved å kontakte din lokale namsmyndighet. Søknaden sendes forøvrig også til namsmyndigheten. De har også en alminnelig veiledningsplikt og kan besvare spørsmål du måtte ha. I forhold til hva som kan kreves dekt (og holdt tilbake) så er hovedregelen at kreditor kan kreve dekning i ethvert formuesgode som tilhører deg. Det er imidlertid en hel del unntak på ting som ikke kan tas beslag i (personlige eiendeler, klær mm), samt at du også har rett til å beholde midler til livsopphold, og boutgifter for deg og din husstand. Ellers kan det ikke tas utlegg i midler som "med rimelighet trengs til underhold av skyldneren og skyldnerens husstand." Med skyldneres husstand menes også dine barn, om du skulle ha noen. Det taler i utgangspunktet i negativ retning at du har en ektefelle (ettersom dere har felles underholdsplikt) med mindre du også har forsørgeransvar for henne, da vil det tale i positiv retning. (Altså om det kan avskrives mer eller mindre av inntektsgrunnlaget kreditor kan få dekning i.) Hva som utgjør hva en "med rimelighet trengs til underhold" beror på en konkret helhetsvurdering og er umulig å fastslå her. Det tas imidlertid utgangspunkt i satsene som er fastsatt i forskrift om livsoppholdssater for utleggstrekk og gjeldsordning. Namsmyndigheten (evt tingretten) vil skjønnsmessig fastsette om satsene skal fravikes, og det kan både trekke opp eller ned. Hva som blir resultatet vil dermed avhenge av en rekke forhold som ikke kan besvares her. Det beste for deg vil være å ta kontakt med NAV som vil kunne veilede deg, og få orden på din økonomiske situasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå