^fmj Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Det er en grunn til at man skal koke vann når man er på tur i skogen eller andre steder. Hvis dette vannet er 100% ubehandlet så kan det være skummelt. Når de snakker om at "man får i seg sunne ting" så er det verdt å nevne at man kan få i seg alle de sunne tingene på andre måter som er tryggere. Det er mange grunner til at levealderen og overlevelsesraten går oppover og en av tingene er ikke pga. at vi lar vær å passe på at vi ikke får i oss nasty ting. Noen som har hørt om kalorifritt vann eller slankevann? Proof or it didn't happen; Dette er feil, det er vaksiner som er grunnen til det. Bedre drikkevann, sanitærforhold (innlagt vann og kloakk), antibiotika, medisiner, strengere krav til matproduksjon og så videre skal du ikke tenke på Seriøst? Vaksiner er veldig langt fra eneste grunnen til at levealder og overlevelsesrate har gått og går oppover. Jeg regner med at det var en veldig dårlig spøk Det var det, men vaksineselgerne mener vaksinene utryddet sykdommer. Det gjelder også sykdommene som var utryddet før vaksinen kom Noen sykdommer er utryddet og den dag i dag finnes det ikke vaksiner mot disse sykdommene. Jeg føler meg veldig trygg på at de som selger vaksiner ønsker å selge så mange vaksiner som mulig, og at det er i deres økonomiske interesse å rose produktet sitt så langt opp i skyene som mulig Nå går jeg off-topic, men må komme med en opplysning. ÉN virussykdom som angriper mennesker regnes som utryddet ved hjelp av vaksinering og det er kopper. Rinderpest er også utryddet. 2 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 (endret) Jeg koker alltid vannet hjemme i vannkokeren før jeg drikker det. Stoler ikke på vannrenserutinene eller rør med rusthull som ligger under bakken, som det kommer dyreavføring og innvollsorm i. De vise vil at du da koker vannet med lokk på Noen har teorier som ikke virker helt fjerne, men kanskje det skal litt til før det inntreffer; og det er at nedkokt vann konsentrerer opp alle de stoffene som er i vannet som ikke er vann. Som i og for seg virker fornuftig nok. Men man skal vel koke ned vannet rimelig mye før det blir ekstra konsentrert. Men kanskje i løpet av 5 - 15 år at det baller på seg med de ekstra mol med urenheter En annen sånn infokilde, hevdet også at et så ekstremt grep som destillert vann ikke blir kvitt ting som klor. Til det så må man benytte kullfilter i tillegg. Men, så har man jo det igjen da, om kullfilteret tilfører vannet noe man ikke ønsker da (da blir det en evig runddans i såfall). Men i teorien så skal vel et kullfilter ikke forurense vannet med noe? Morsomme teorier ^^ Jeg velger å tro at jeg koker bort en del urenheter. Vannet smaker i hvert fall renere etter det er kokt og romtemperért. Kullfilter høres interessant ut. Vet ikke om det er nødvendig, dog. Sølvbaserte rensetabletter høes fint ut, men sikkert unødvendig ^^ Skulle ønske det fantes et mini-hjemmeforsknings"anlegg" man kunne kjøpt billig for å sjekke vannets renhet på forskjellige måter. Jeg lagde en tråd om temaet for en lang stund siden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1783054&hl= Endret 12. januar 2018 av Taurean Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Jeg koker alltid vannet hjemme i vannkokeren før jeg drikker det. Stoler ikke på vannrenserutinene eller rør med rusthull som ligger under bakken, som det kommer dyreavføring og innvollsorm i. Vann går i rør i overtrykk, så la oss si det er en lekkasje. Ikke uvanlig. Så lekker dette inn i grunn, grunn kommer ikke inn i rør. Har selv vært på omvisning på mange vannrenseanlegg i Norge. Kvaliteten er veldig opp og ned. Noen steder har bare et enkelt marmor/kull filter +litt klor og det er alt, så har du de litt mer moderne. Der de tilsetter deilige saker for og få humus til og flokke seg.Igjennom 19 filtere og div. Alt vann er lagret inne i sprengt fjell. Vannet er så klart at du klarer ikke se vannoverflaten engang. For min del så tar jeg livet som det kommer, har ikke lysten til og bekymre meg om slikt. 3 Lenke til kommentar
Giall Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Det stemmer sikkert også for de som selger anntibiotika og vannrens, det betyr ikke at det er ineffektivt. Men hvem er det egentlig jeg lurer? Som om jeg har noen tro at fakta er relevant for deg. (eller noen vaksinemotstandere) AtW Jeg mener prinsipielt at mennesker bør selv kunne bestemme over egen kropp og at det på generelt grunnlag er feil å tvangsbehandle mennesker som ikke ønsker det. Utover det vil jeg anbefale å være forsiktig til nye, billige og uprøvde vaksiner fra østlige land, f.eks. vaksinen norske barn fikk i fjor selv om den var under særlig overvåkning av Folkehelseinstituttet. Og jeg vil også anbefale å undersøke komfort-vaksiner som skal hjelpe mot for eksempel kvalme eller forkjølelse. Én ting er vaksiner mot livsfarlige sykdommer, det er noe helt annet med vaksiner mot ting som ikke gir varige mén eller skader. Det er også påfallende at det er en korrelasjon mellom høy barnedødelighet og antall doser vaksine. Jeg mistenker at det er et antall doseringer med vaksine som er optimalt. Noen mennesker tror at 1000 doser med vaksine er 10 ganger bedre enn 100 doser med vaksiner. Jeg tror dette er en forenkling som ikke stemmer helt med virkeligheten Sykdommer som var dødelige og vanlige før, er jo borte nå grunnet den tvangsbehandlingen. Litt dumt om skattebetalerne dør ut. 2 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Vil du ha diare og kolera? For dette er slik du får diare og kolera. Folk klarte å overleve før i tida også. Ja folk klarer til og med å overleve ute i villmarken i dag De fleste hadde vett til å koke vannet selv om de levde 'før i tiden' også. I tillegg var det mindre forurensing og kjemikalieutslipp 'før i tiden', noen som også reduserer mengden farlige stoffer man får i seg fra ubehandlet vann. Så skal det også nevnes at i ubehandlet vann så er det ikke utelukkende kjemikaliene som er den største faren da man må eksponeres for disse over tid for at de tar full effekt i forhold til å forverre helsen, men derimot bakterier og andre uhumskheter som ganske kjapt kan gjøre deg syk, ergo diare og kolera. Det finnes jo utallige presentasjoner og artikler som beskriver farene med ubehandlet / urent vann. Les litt opp om de tiltak som gjøres i i forskjellige u-land, spesielt rundt om i Afrika, hvor tilgang til RENT vann ofte beskrives som aller høyeste prioritet for å øke helsestandarden i befolkningen. Bygging av brønner, informere befolkningen om helsefarene med urent vann osv. Med all den informasjon som blir gitt til u-land for hvordan man skal behandle vann og unngå sykdom så er det jo utrolig ironisk at ett industrialisert land som USA da plutselig vil drikke urent vann. 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Jeg koker alltid vannet hjemme i vannkokeren før jeg drikker det. Stoler ikke på vannrenserutinene eller rør med rusthull som ligger under bakken, som det kommer dyreavføring og innvollsorm i. De vise vil at du da koker vannet med lokk på Noen har teorier som ikke virker helt fjerne, men kanskje det skal litt til før det inntreffer; og det er at nedkokt vann konsentrerer opp alle de stoffene som er i vannet som ikke er vann. Som i og for seg virker fornuftig nok. Men man skal vel koke ned vannet rimelig mye før det blir ekstra konsentrert. Men kanskje i løpet av 5 - 15 år at det baller på seg med de ekstra mol med urenheter En annen sånn infokilde, hevdet også at et så ekstremt grep som destillert vann ikke blir kvitt ting som klor. Til det så må man benytte kullfilter i tillegg. Men, så har man jo det igjen da, om kullfilteret tilfører vannet noe man ikke ønsker da (da blir det en evig runddans i såfall). Men i teorien så skal vel et kullfilter ikke forurense vannet med noe? Koking vann fjerner ikke kjemikalier og andre stoffer. Koking av vann er for å fjerne bakterier og virus som kan gjøre deg syk. For å fjerne andre urenheter må vannet filtreres. Eventuelt må det kokes opp til damp og dampen må fanges ved at den kjøles ned igjen i en annen beholder for å få destillert vannet. Kombinasjonen av koking + destillering vil gi deg rent vann som ikke har bakterier, virus eller andre kjemikalier eller stoffer. Ihvertfall mye mindre enn ved kun koking av vannet. Her er ett enkelt eksempel på hvordan det kan gjøres i hjemmet. https://www.wikihow.com/images/thumb/5/5c/Distilled-tap-water-Step-5.png/711px-Distilled-tap-water-Step-5.png 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Denne "trenden" viser bare at den største folkesykdommen ingen snakker om, er folk som går rundt å kjeder seg av mangel på annet å finne på. 2 Lenke til kommentar
Nether Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 (endret) Dette innlegget er som svar til flere av IntelAmdAti sine innlegg og kan nok ses på som OT, men moderatoren har ikke grepet inn så langt så jeg tar sjansen: Du er kanskje ikke en vaksinemotstander, men du bruker de samme dårlige argumentene jeg har sett utallige ganger før. Hvilke sykdommer er det du tenker på som ble utryddet før vaksiner og som "vaksineselgere" så har tatt æren for? Kopper ble utryddet etter vaksinen kom. Polio ble nesten utrydddet, men det dukker fortsatt opp der barn er uvaksinerte. Grunnen til at kopper og polio kan utryddes gjennom vaksiner er fordi de bare finnes hos mennesker og også andre egenskaper slik som at kopper bare har en serotype f.eks. Andre mikrober slik som influensavirus har flere forskjellige typer og hyppige mutasjoner gir endring i virusets overflatestruktur som fører til at nye vaksiner må utvikles hvert år. Det er også alle de forskjellige typene og de hyppige endringene som gjør at vi ikke blir immune etter å ha hatt influensa heller. Det finnes ikke vaksine mot forkjølelse eller kvalme så jeg vet ikke hvorfor du nevner det. Forkjølelse kan bli forårsaket av utallige virus som muteres enda hyppigere enn influensa og dermed er det umulig enn så lenge å utvikle vaksine mot det. Jeg skjønner ikke hva du babler om når det gjelder vaksine mot kvalme. Kvalme er et symptom, ikke en infeksjon. Det er ingen som sier at vaksiner er den eneste grunnen til at f.eks levealder har gått opp. Det er jo tross alt utallige infeksjoner det ikke finnes vaksiner mot, men hvordan mener du at rent drikkevann og medisiner ville hjulpet mot meslinger f.eks? Det har vært meslingutbrudd blant vaksinemotstandere i f.eks Sverige nå og i Oslo i 2011. Tror du det bare er tilfeldig at disse utbruddene har skjedd blant uvaksinerte eller er du villig til å innrømme at vaksinen har en effekt? En del av sykdommene det vaksineres mot krever luftsmitteisolat hvis man skal beskytte seg mot dem uten vaksine. Siden mange er smittefarlige i perioden de fortsatt er asymptomatiske så er det bortimot umulig å beskytte seg mot smitte uten vaksine. Bedre drikkevann vil ikke hjelpe når det ene barnet ditt har meslinger og smitter søsknene hvorpå den ene får encefalitt og påfølgende hjerneskade. Jeg ser du også nevner antibiotika og det er jo absolutt noe vi bør begrense bruken av. Uansett så har antibiotika omtrent ingen innvirkning på mange av infeksjonene vi vaksinerer mot. Du kan jo ikke bruke antibiotika mot meslinger, tetanus (edit:beklager, der var jeg upresis flaut nok, man gir selvsagt antibiotika ved tetanus for å hindre videre bakterievekst men det hjelper ikke mot toksin som allerede er tilstede), eller polio. Hvilken kilde har du på korrelasjon mellom barnedødelighet og vaksinedoser? Hvem er det uansett som mener at barn skal få tusen doser vaksiner? Man prøver jo heller å utvikle kombivaksiner for at man skal slippe så mange stikk. Vaksinemotstandere nevner også alltid at folk tjener penger på vaksiner som om det å tjene penger på noe gjør at det ikke fungerer. Det tjenes langt mindre penger på vaksiner enn på diverse kosttilskudd og alternativ behandling som mange vaksinemotstandere sverger til. Vaksiner er noe av det minst innbringende man kan drive med. Du nevner også tvangsbehandling. Det er ikke tvangsvaksinering i Norge selv om det i en del tilfeller nok burde vært det så hva er poenget ditt med å nevne at det er feil å tvangsbehandle mennesker i svaret ditt til Atw? Beklager langt innlegg, men klarer ikke å holde meg unna. Hva emnet for artikkelen angår så ønsker jeg de som drikker dette ubehandlede vannet lykke til med inntak av patogene bakterier og parasittegg. Hver sin smak sier jeg. Edit: La inn tom sitering for at det enklere vises hvem jeg svarer. Endret 12. januar 2018 av Nether 6 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Vil du ha diare og kolera? For dette er slik du får diare og kolera. Folk klarte å overleve før i tida også. Ja folk klarer til og med å overleve ute i villmarken i dag Gjorde de egentlig det?Selvsagt "overlevde" mange en god stund, men faktum er at gjennomsnittlig levealder har økt jevnt og trutt i takt med økende forståelse for medisin og vitenskapelige fremskritt. Tror folk har en tendens til å romatisere hvor idyllisk og flott folk hadde det i gamle dager, mens livet i realiteten var svært hardt og ubarmhjertig for de aller fleste. Enkle ting som barnedødelighet, levealder og utallige dødelige sykdommer som rammet folk i alle aldre som i dag ikke engang er et tema da de enkelt forhindres eller behandles effektivt. Gjennomsnittlig levealder er sterkt påvirket av spedbarnsdødelighet - som igjen er påvirket av både fødselshjelp, kosthold, vaksiner, sanitære forhold (som drikkevann). Hvis man ser på forventet levealder for de som overlever barndommen så er det ikke så opplagt at jegere/fiskere kommer så uheldig ut:http://www.ancient-origins.net/news-evolution-human-origins/life-expectancy-myth-and-why-many-ancient-humans-lived-long-077889 Men ja: å kjøpe ubehandlet vann på flaske virker som en dårlig ide. Jeg drikker vann av bekken på fjelltur etter en vurdering (renner det friskt? Er det dyr på beite?), men jeg er ikke på fjelltur 365 dager i året, og i butikken er det lett tilgang på vann uten mikro-organismer. -k 1 Lenke til kommentar
Whiteshiva Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Slapp av - dette er bare Darwinisme og naturlig seleksjon. Dette kommer ut til å dø ut av seg selv - pun intended. Lenke til kommentar
MGTKDOSZ Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Bare la Darwin gjøre sitt "Think of it as evolution in action." 2 Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Vil du ha diare og kolera? For dette er slik du får diare og kolera. Du får spise kylling i Norge heller. Mye farligere enn rent vann. Vet om en som fikk sopp igjennom og ha hull i tannen når han drakk vann fra bekk. Denne soppen satt seg i ryggmarg eller no sånt, han holdt på og dø. Fikk en hjerneskade men lever i dag. Naboen i barndommen Konklusjonen får bli å oppsøke tannlege oftere Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 (endret) Vil du ha diare og kolera? For dette er slik du får diare og kolera. Folk klarte å overleve før i tida også. Ja folk klarer til og med å overleve ute i villmarken i dag Jo men så døde de jo alle sammen..... Om du drikker naturlig kildevann så er det jo helt trygt. Drikker du fjellvann fra en bekk eller elv er det også relativt trygt, men det dør på tusenvis av mennesker årlig pga drikkevann. Nå er det jo mange plager relatert til dårlig drikkevann som kan være svært plagsomme om enn ikke direkte dødelig for normalt friske folk. Selv ville jeg nok avstått fra Raw Water og enten holdt meg til kranvann eller flaskevann fra tradisjonelle produsenter. Det er jo som regel ikke kjemikalier som dreper instant. Det er det bakterier, parasitter og slikt som gjør, og i lys av det så ville det for min del ikke være verdt den økte risikoen for problemer jmfr en potensiell gevinst av å drikke raw water. Endret 12. januar 2018 av bojangles 1 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Koking vann fjerner ikke kjemikalier og andre stoffer. Koking av vann er for å fjerne bakterier og virus som kan gjøre deg syk. For å fjerne andre urenheter må vannet filtreres. Eventuelt må det kokes opp til damp og dampen må fanges ved at den kjøles ned igjen i en annen beholder for å få destillert vannet. Kombinasjonen av koking + destillering vil gi deg rent vann som ikke har bakterier, virus eller andre kjemikalier eller stoffer. Ihvertfall mye mindre enn ved kun koking av vannet. Her er ett enkelt eksempel på hvordan det kan gjøres i hjemmet. https://www.wikihow.com/images/thumb/5/5c/Distilled-tap-water-Step-5.png/711px-Distilled-tap-water-Step-5.png Det eksisterer og er veldig vanlig i enkelte miljøer og kanskje spesielt ute på bygdene. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 (endret) Koking vann fjerner ikke kjemikalier og andre stoffer. Koking av vann er for å fjerne bakterier og virus som kan gjøre deg syk. For å fjerne andre urenheter må vannet filtreres. Eventuelt må det kokes opp til damp og dampen må fanges ved at den kjøles ned igjen i en annen beholder for å få destillert vannet. Kombinasjonen av koking + destillering vil gi deg rent vann som ikke har bakterier, virus eller andre kjemikalier eller stoffer. Ihvertfall mye mindre enn ved kun koking av vannet. Her er ett enkelt eksempel på hvordan det kan gjøres i hjemmet. https://www.wikihow.com/images/thumb/5/5c/Distilled-tap-water-Step-5.png/711px-Distilled-tap-water-Step-5.png Tenkte på det her i går faktisk, før jeg la meg ^^, Lurte på hvilken effekt det ville ha om man kokte vannet til damp, og dermed fanget det på en hygienisk ren måte (glass?) i en beholder igjen. Den metoden der, hmmm. Først og fremst må man vel bruke en million watt med strøm for å konstant fryse isbiter. De smelter vel på omtrent 2 minutter på den måten. Og så tenker jeg; Den skåla med vann som skal stå oppi gryta, den må helst være av et materiale som ikke gir fra seg kjemikalier på noe vis. Kanskje en jerngryte igjen? Men det er vel kanskje den enkleste måten å gjøre det på i hjemmet. Og så lurer jeg på; Hvor blir det av alle kjemikalier som egentlig skulle fordampes bort i det systemet? Det er jo et lukket system. Virker litt rart. Endret 12. januar 2018 av Taurean Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Vil du ha diare og kolera? For dette er slik du får diare og kolera. Folk klarte å overleve før i tida også. Ja folk klarer til og med å overleve ute i villmarken i dag Jo men så døde de jo alle sammen..... Om du drikker naturlig kildevann så er det jo helt trygt. Drikker du fjellvann fra en bekk eller elv er det også relativt trygt, men det dør på tusenvis av mennesker årlig pga drikkevann. Nå er det jo mange plager relatert til dårlig drikkevann som kan være svært plagsomme om enn ikke direkte dødelig for normalt friske folk. Selv ville jeg nok avstått fra Raw Water og enten holdt meg til kranvann eller flaskevann fra tradisjonelle produsenter. Det er jo som regel ikke kjemikalier som dreper instant. Det er det bakterier, parasitter og slikt som gjør, og i lys av det så ville det for min del ikke være verdt den økte risikoen for problemer jmfr en potensiell gevinst av å drikke raw water. I Norge er det naturlige vannet overlegent stort sett alle andre land i verden. De fleste andre land med mye vannresurser er tropiske land hvor vannkvaliteten er uholdbar. Andre plasser er vannet forurenset av manglende infrastruktur for kloakk og vann osv. Selv det dårligste vannet fra Norge vil være ok i forhold til normalvannet mange plasser. Norge har overhode ikke noe behov for å være redde for vannet, i de aller fleste tilfeller. Som så er vi veldig heldige, også ved at store mengder vann i Norge fryser til is. Hva er ideelt vann? Hva er en ideel mage? Det verste av forurensning i Norsk vann er nok gjennom kjemikalier brukt i landbruket i Norge. Slik vann er faktisk farlig. Angående bakterier, parasitter og virus i Norsk vann er dette et minimalt problem. 1 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Denne "trenden" viser bare at den største folkesykdommen ingen snakker om, er folk som går rundt å kjeder seg av mangel på annet å finne på. Angående folkehelse er ett av de største problemene magesyke, selv i et land som Norge. Kanskje fordi vi ikke tåler noe som helst fra andre land vi reiser til? Vårt vann er så rent at vi ikke tåler rent vann fra springen i andre land? Diare og oppkast av å drikke rent vann eller spise salat vasket med vann som er definert som rent i det gjeldende landet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Jeg koker alltid vannet hjemme i vannkokeren før jeg drikker det. Stoler ikke på vannrenserutinene eller rør med rusthull som ligger under bakken, som det kommer dyreavføring og innvollsorm i.Vann går i rør i overtrykk, så la oss si det er en lekkasje. Ikke uvanlig. Så lekker dette inn i grunn, grunn kommer ikke inn i rør. Har selv vært på omvisning på mange vannrenseanlegg i Norge. Kvaliteten er veldig opp og ned. Noen steder har bare et enkelt marmor/kull filter +litt klor og det er alt, så har du de litt mer moderne. Der de tilsetter deilige saker for og få humus til og flokke seg.Igjennom 19 filtere og div. Alt vann er lagret inne i sprengt fjell. Vannet er så klart at du klarer ikke se vannoverflaten engang. For min del så tar jeg livet som det kommer, har ikke lysten til og bekymre meg om slikt. I tillegg foretar Mattilsynet regellmessige kontroller av alt drikkevann, nettopp fordi det er drikkevann. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 Angående folkehelse er ett av de største problemene magesyke, selv i et land som Norge. Kanskje fordi vi ikke tåler noe som helst fra andre land vi reiser til? Vårt vann er så rent at vi ikke tåler rent vann fra springen i andre land? Diare og oppkast av å drikke rent vann eller spise salat vasket med vann som er definert som rent i det gjeldende landet. Dersom du vil teste ut disse teoriene dine er det jo bare å hente en bøtte med snø hver dag og bruke det som drikkevann. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 12. januar 2018 Del Skrevet 12. januar 2018 (endret) I tillegg foretar Mattilsynet regellmessige kontroller av alt drikkevann, nettopp fordi det er drikkevann. Er disse kontrollene/testresultatene delt offentlig? Hvis ja, hvor? Hvis nei, hvorfor ikke? Hva er det å skjule? Jeg husker en sak her i byen jeg bor, hvor en ansatt i vannverket delte noe informasjon rundt det her i avisen eller noe, husker ikke detaljene, men det virket ikke alvorlig. Personen gikk etterpå ut og sa i avisen at han/hun hadde fått no jævlig refs av ledelsen sin for å gå ut med nettopp denne informasjonen, men ingen grunn til hvorfor. Nesten så det kostet jobben. Hvorfor er det så farlig å dele slik informasjon med den generelle befolkningen? Endret 12. januar 2018 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå